Vestager beschuldigt Amazon van machtsmisbruik

Margrethe Vestager, de Europese commissaris voor Concurrentie. ©EPA

De Europese Commissie stelt de techreus Amazon in staat van beschuldiging voor concurrentievervalsing. Amazon biedt zelf de goedkoopste prijzen aan voor populaire producten die door andere verkopers op zijn platform worden aangeboden.

Margrethe Vestager, de Europese commissaris voor Concurrentie, neemt de Amerikaanse webwinkel van Amazon bij de kraag. Ze stuurt het techbedrijf een grievenbrief, wat neerkomt op een formele inbeschuldigingstelling. De commissie stelt dat Amazon de gegevens misbruikt van de bedrijven die op zijn platform verkopen.

Vestager kondigt ook een nieuw onderzoek aan tegen het bevoordelen van eigen diensten via de logistiek en leveringsdiensten van Amazon.

Amazon kan risico's vermijden door gegevens van anderen te gebruiken en te focussen op de populairste producten.
Margrethe Vestager
Vice-voorzitter EU-Commissie

De commissie begon in juli van vorig jaar een onderzoek naar concurrentievervalsing door Amazon. Ze onderzocht of de dubbele rol van de techreus - webwinkel en digitaal winkelplatform - leidt tot concurrentievervalsing. Vestager oordeelt nu dat daar wel degelijk sprake van is. Amazon krijgt een laatste kans om zich te verdedigen of om de concurrentievervalsing aan te pakken.

Beste prijs

Het EU-onderzoek toont aan dat Amazon de verkoopgegevens gebruikt van bedrijven die actief zijn op het winkelplatform. Dat laat Amazon toe die producten goedkoper te verkopen. 'Bedrijven die hun diensten digitaal aanbieden, nemen risico's en investeren zwaar. Amazon kan risico's vermijden door gegevens van anderen te gebruiken en te focussen op de populairste producten', zegt Vestager.

Een eerlijke en onvervalste online toegang tot consumenten is belangrijk voor alle verkopers.
Margrethe Vestager
EU-Commissaris Concurrentie

De webwinkel van de techgigant krijgt zo het leeuwendeel van de verkoop in handen. Amazon heeft in de belangrijkste twee digitale markten in Europa, Frankrijk en Duitsland, een dominante positie van respectievelijk 70 en 80 procent.

Logistiek

De Commissie onderzoekt ook het gebruik van de logistieke diensten en levering door Amazon via de buy box, het winkelkarretje op het platform. De Commissie vermoedt dat Amazon ook hier de eigen webwinkel bevoordeelt. 'De regels op het Amazon-platform mogen niet op artificiële manier de eigen winkelaanbiedingen bevoordelen, noch die van andere verkopers die gebruikmaken van de logistieke en leveringsdiensten van Amazon', zegt Vestager.

Vestager benadrukt dat niet de grootte en het succes van Amazon een issue zijn, wel de manier waarop de winkel opereert op het eigen winkelplatform. 'Met de boom van elektronische handel en Amazon als leidend platform voor e-commerce is een eerlijke en onvervalste online toegang tot consumenten belangrijk voor alle verkopers.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud