Advertentie

Volgende Charlie Hebdo komt op 1 miljoen exemplaren

Charlie Hebdo komt volgende week uit. ©AFP

Charlie Hebdo zal volgende week woensdag wel degelijk een nieuw nummer uitbrengen. Het nummer zal uit een oplage van een miljoen exemplaren bestaan, veel meer dan de normale oplage van 60.000. Google springt bij in de financiering.

Na de aanslag op het satirische blad Charlie Hebdo woensdag, waarbij twaalf doden vielen, zetten de andere redacteurs en cartoonisten de werkzaamheden van het blad toch verder. Dat kondigde Patrick Pelloux, kroniekschrijver bij het blad donderdag aan. 'We gaan doorgaan, we hebben beslist om een exemplaar uit te brengen komende woensdagochtend. Daar zijn we het allemaal over eens'. 

250.000
Google biedt 250.000 euro voor het volgende nummer van Charlie Hebdo.

Het blad zal bestaan uit acht pagina's en een oplage hebben van één miljoen exemplaren, bevestigde Richard Malka, advocaat van Charlie Hebdo. Dat is opmerkelijk, want het blad heeft normaal gezien 16 pagina's en een oplage van 60.000 exemplaren. Charlie Hebdo sukkelde in het verleden  al meermaals met financiële problemen. In 1981 ging het blad een eerste keer kopje-onder. Pas in 1992 wisten de sterkhouders van weleer weer voldoende geld bij elkaar te schrapen om Charlie Hebdo nieuw leven in te blazen. 

Google steunt

Dat Charlie Hebdo met zo'n stevige oplage kan verder doen, is te danken aan financiële en logistieke steun van de Franse mediagroepen Canal +, Le Monde en Libération. La Libération zal de redactie van Charlie Hebdo huisvesten. De Franse krantenuitgevers hoesten verder 250.000 euro op uit het fonds 'Pers en pluralisme'. Opmerkelijk genoeg springt ook de Amerikaanse internetgigant Google mee aan boord. Google geeft 250.000 euro, vanuit haar fonds voor de 'digitale innovatie van de pers'. 

Pelloux legde op de Franse radio France Inter een emotioneel betoog af, waarin hij belooft een 'nog betere krant' te maken. 'Zoals Cabu gezegd zou hebben, moeten we een nog betere krant hebben. Dat gaan we dan ook doen. Ik weet niet hoe, maar desnoods schrijven we het nieuwe nummer met onze tranen'. 

Op de sociale media

Op Twitter en Facebook regent het ondertussen tweets, post en profielfoto's die hulde brengen aan de slachtoffers van de aanslag en de overlevers een hart onder de riem steken. De berichten zijn vooral afkomstig uit Europa, de Verenigde Staten en in mindere mate Zuid-Amerika.

Dat blijkt toch uit onderstaande Twitterkaart, daarop staan alle tweets met de hashtag #jesuischarlie gelinkt aan de locatie vanwaar ze zijn verzonden. Opgelet, de kaart toont enkel tweets die verstuurd werden op 7 januari tussen 13 en 19 uur.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud