Zoektocht naar overlevenden brugramp Genua

Verschillende voertuigen werden meegesleurd, andere ontsnapten nipt aan de ramp. ©REUTERS

Bij de instorting van een viaduct in de Italiaanse havenstad Genua zijn zeker 42 doden gevallen. Dat meldt het Italiaanse ministerie van Binnenlandse zaken. Er wordt nog steeds naar overlevenden gezocht.

Tijdens het drama reden 30 tot 35 auto's en 3 vrachtwagens over het viaduct, een belangrijke verkeersader ten westen van het centrum van de Italiaanse havenstad Genua.

Alle dodelijke slachtoffers zijn inzittenden van de auto's. Onder hen ook drie kinderen (8,12 en 13 jaar) en twee straatvegers van de lokale reinigingsdienst die onder het viaduct aan het werk waren, melden Italiaanse media. Er is sprake van 16 gewonden. 

De balans dreigt nog zwaarder te worden. De brokstukken zijn op huizen, loodsen en spoorlijnen gevallen. Er zouden nog verschillende wagens onder het puin liggen. Gevreesd wordt dat ook resterende delen van het viaduct nog kunnen instorten.

Reddingswerkers zoeken verder naar overlevenden. Enkele mensen zouden al levend van onder het puin zijn gehaald. Onder hen Davide Capello, ex-doelman van Cagliari. Hij stortte met zijn auto tientallen meters de dieperik in, maar geraakte vrijwel ongedeerd uit zijn voertuig, vertelde hij aan La Stampa. 'Het was als een scène uit een apocalyptische film.Het is een mirakel'.

Het moment van de instorting

Het gaat om de Ponte Morandi over de rivier de Polcevera, ten westen van het centrum van de Italiaanse havenstad. De brug voor de snelweg A10 stamt uit de jaren 60 en verbindt onder meer de luchthaven ten westen van Genua met het centrum van de stad. Het bouwwerk, waaraan vaak gewerkt werd, overspant naast de rivier ook treinsporen en gebouwen.

Storm

De Ponte Morandi voor de instorting. ©Wikipedia

De constructie is 90 meter hoog. Het wegdek van ruim een kilometer lang ligt 45 meter boven de grond. Een stuk van 100 tot 200 meter lang stortte dinsdag omstreeks 11.30 uur in. Over de oorzaak van de ramp is nog niets bekend. Maar plaatselijke media speculeren dat de storm met hevige, aanhoudende regens in de stad mogelijk een rol heeft gespeeld. Tijdens de instorting was het ook hard aan het regenen.

Jarenlang voorwerp van debat

Het ingestorte viaduct over het riviertje Polcevera in Genua is ontworpen door de bekende Italiaanse ingenieur Riccardo Morandi die faam verwierf met zijn tuikabelbruggen met ongewone pijlers. Het viaduct werd tussen 1963 en 1967 gebouwd door een Italiaanse waterleidingmaatschappij. De tuibrug, in de volksmond Morandi-brug genoemd, had drie 90 meter hoge pylonen van voorgespannen gewapend beton.

Het viaduct maakt deel uit van de snelweg A10 en verbindt de wijken Cornigliano en Sampierdarena. Die laatste wijk is naar inwoners gemeten een van de grootste buurten van Genua.

De Morandi-brug is vaak voorwerp van debat geweest, schrijft de Italiaanse krant Il Fatto Quotidiano. Die discussies werden onder meer aangezwengeld door het vele onderhoud dat het bouwwerk jarenlang vergde. Ook nu waren er werken aan de gang.

Volgens de eerste berichten is de instorting een gevolg van het breken van de pyloon op de linkeroever van de rivier, een van de drie pylonen van de brug. Politie, brandweer en andere reddingswerkers zoeken onder het puin naar slachtoffers. Delen van de brug zijn op huizen en loodsen in het dal van de Polcevera, in de wijk Sampierdarena, terechtgekomen. Het merendeel van de brokstukken belandde in de rivier. Genua en zijn regio Ligurië krijgen de hulp van diensten uit andere Italiaanse regio's.

Benetton

De brug wordt uitgebaat door Atlantia, het Italiaanse tolwegenbedrijf dat het bekendst is van de onderneming Autostrade per l'Italia. Atlantia noteert op de beurs van Milaan. De grootste aandeelhouder, met een belang van iets meer dan 30 procent, is de bekende Italiaanse familie Benetton. De koers van Atlantia werd tijdelijk geschorst nadat het nieuws bekend raakte. Het aandeel krijgt klappen.

Atlantia liet dinsdag in een reactie weten dat er werken aan de brug aan de gang waren. De groep was bezig de funderingen van het gevaarte te verstevigen. Volgens Atlantia werd de staat van het viaduct voortdurend gemonitord en zal er een onderzoek komen zodra de site veilig kan worden bezocht.

Delen van de brug zijn op onderliggende gebouwen terechtgekomen. ©AFP

'Regelmatig onderhoud'

Stefano Marigliani, regionaal directeur van snelweguitbater Autostrade per l'Italia, zegt aan de krant Corriere della Sera dat er 'absoluut geen enkele reden was om aan te nemen dat de brug gevaarlijk was'. De constructie werd regelmatig onderhouden, klinkt het. Onderhoudswerkzaamheden die in 2016 begonnen zijn, waren bijna afgerond.

Die brug is een vergissing, vroeg of laat moet ze afgebroken worden, maar ik weet niet wanneer.
Antonio Brencich
Ingenieur voor de ramp

De snelweguitbater gebruikt naar eigen zeggen 'de modernste middelen' om de veiligheid van de constructie te controleren. Er werden reflectometrische tests uitgevoerd om de binnenkant van het beton te controleren. 'Bij de laatste testen van begin 2017 kwamen geen problemen aan het licht', zegt Marigliani.

'Brug is vergissing'

Verschillende Italiaanse media voeren een ingenieur op die in 2016 waarschuwde dat de onderhoudskosten van de brug de pan uit swingden. 'Die brug is een vergissing, vroeg of laat moet ze afgebroken worden, maar ik weet niet wanneer', zei ingenieur Antonio Brencich toen. Hij maakte gewag van rekenfouten en zei dat architect Riccardo Morandi verkeerd inschatte wat met de structuur van gewapend beton na verloop van tijd zou gebeuren.

Een stuk van de Ponte Morandi is gewoon verdwenen. ©REUTERS

De FOD Buitenlandse Zaken in ons land laat weten dat het nog te vroeg is om te achterhalen of er landgenoten betrokken zijn. Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) verblijft momenteel toevallig in Italië.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud