Ecodrive leert chauffeur zuinig rijden

Autoconstructeurs doen hun uiterste best om de wagens zuiniger te maken. Ze sleutelen ookallemaal ongebreideld en ongeduldig aan hét uitstootloze alternatief. Ieder volgens zijn inzicht. Bandenconstructeurs zoeken constant naar producten met de minste rolweerstand. Maar per slot van rekening is het de chauffeur die zijn wagen start en bestuurt. Vandaar dat ecorijden in het leven geroepen werd.

Chris Vanhee was een van de pioniers in het aanleren van deze ‘bewuste’ manier van rijden. Samen met zijn team geeft Vanhee al elf jaar ter plaatse bij de klant rijvaardigheidscursussen. Als slogan draagt hij ‘beheers jezelf, begrijp je wagen ’in zijn vaandel.

De theorie is duidelijk:                                                                                                                                                                                                    Neem bijkorte verplaatsingen je fiets en denk niet steedsdat je buurman dat moet doen. Als je rijdt, let op de afstand tot je voorganger, zorg dat je in de juiste versnelling zit, benut je motorkoppeling optimaal bij het opschakelen, vermijd het rempedaal,gebruik geen bagage- of fietsenrekken indien niet nodig, laat de airco niet onnodig werken en hou je banden op spanning. Kortom, rij defensief en anticiperend. Gebruik je ogen en verstand. Rij niet traag maar soepel.

Wij gingen een kijkje nemen bij de Renault-verdelerin Moeskroen. Voor het testen van zijn businessgamma nodigde Renault een aantal mensen uit en liet ze kennis maken met ecodrive. Aanwezig waren vlootbeheerders, fleetklanten, zaakvoerders en prospecten: allemaal mensen die verantwoordelijk zijn voor een wagenpark, sommige voor vier voertuigen, andere voor 300. OrganisatorJean Luc Hellin, fleetverantwoordelijke bij de grootste geconsolideerde groep van concessiehouders in de Belux, had in de voormiddag een ritje uitgestippeld van 60 kilometer. Met zijn producten mocht iedereen het traject afleggen zoals hij het gewoon was. Tot we ’s middags in het stadion van voetbalclub Excelsior Moeskroen door Claude Schroeder een omstandige maar duidelijke, theoretische uiteenzetting kregen over ecodrive. Claude Schroede staat beroepshalve in voor de opleiding van de weg politie en de officieren van de federale politie. In zijn vrije tijd brengt hij via het bedrijf van ChrisVanhee de mensen bij hoe zuinig geconcentreerd rijden kan zijn. Schroeder is geen uitzondering bij het politiekorps. Zij collega Danny Janssens bijvoorbeeld brengt bij BMW de ‘modale’ bezitter van de overpotente M-series wagenbeheersing bij. Het gaat om idealistische politiemensen met één doel: zo weinig mogelijk ongevallen. Zij beseffen meer dan wie ook dat snelheid niet altijd verkeerdis, maar wel dom kan zijn. De wagen als wapen.

Argwanend aanhoren de toehoorders van Claude Schroeder hoe rendabel het voor een moderne dieselmotor kan zijn om tussen 1.500 en 2.000 toerenop te schakelen, bij een bezinemotor bij 2.500.Alle theorie wordt netjes ondersteund door veelzeggende slides en tijdens het middagmaal komende eerste praktische vragen: ‘Zijn er technische mogelijkheden om de snelheid van mijn bestuurders te limiteren?’ ‘Ik verlies toch tijd als ik zo rijd?’‘Heeft het wel zin om de koelgroep op mijn frigowagen constant te laten draaien?’Op de terugweg, ditmaal 90 kilometer maar eveneens over een traject dat netjes onderverdeeldis in één derde stadsverkeer, één derde autosnelwegen één derde de wegen tussenin (30-50-70-90km), wordt de chauffeurs verzocht bewust te rijd en.

 

PREMIE

Verbluft analyseren de deelnemers nadien de cijfers. Het minderverbruik bleek tussen 8 en 13procent te bedragen. Maak de rekening maar. Terwijl ze ’s morgens flirtten met het normverbruik van de wagen, zaten ze er in de namiddag behoorlijk onder. Er was zelfs één aanwezige, een eigenaar van een koerierbedrijf van wie de 15 auto’s gemiddeld215.000 kilometer per jaar bollen, die overwoog een premie uit te loven voor wie onder het normverbruik blijft. Jean Luc Hellin kon als conclusie enkel nog toelichten dat rendabeler gebruik van verbruik ook nog zijn gevolgen heeft op de onderhoudskosten: minder remmen, minder benutten van schokdempers, minder bandenslijtage.

In een roes van wijsheid knikten alle aanwezigen instemmend. En om op de middagmaalvragen te antwoorden: al sinds twintig jaar bestaan in sommige wagens geluidsseintjes om te wijzen op snelheidslimieten. En neen, je wint geen tijd met snelheid op onze wegen, daarvoor zijn de afstanden te kort. En ja, je zetje koelgroep af als je leeg rijdt want de elektriciteit om hem op te laden thuis kost minder dan de brandstof onderweg om hem op temperatuur te houden Zoals Chris Vanhee het verwoordde: ‘Het is een bewustwordingsproces. Je zit anders achter je stuur. En zoals bij elke gewoonte vergt het veeloefening eer het een automatisme wordt.’

 

HYBRIDE

We lieten ook een rally-icoon van weleer, Marc Duez, gewezen Belgisch kampioen en niet onverdienstelijk op internationaal niveau toen autosport nog politiek correct was, plaatsnemen achter hetstuur van een hybride Toyota Prius. Zijn ervaring met een dergelijk voertuig was beperkt tot ‘the green taxi's’ in Londen, als passagier. Niet dat hij geen ervaring heeft met hybride-motorisatie. Hij was de eerste piloot die een hybride Lexus bestuurde in competitieverband op circuit. Duez rijdt, voelt en ondergaat dit commercieel speerpunt. Geboren met talent heeft hij snel door hoe behoedzaam, bijna strelend zacht je met het gaspedaal moet omgaan om rendement te halen. Want bij de minste echte inspanning begint de kleine benzinemotor te huilen als een hond die op z’n staart getrapt wordt. Hij beseft ten volle dat de productie van deze wagen een gegronde reden heeft maar trekt een parallel met de eerste mobieletelefoons. Je weet wel, die onhandige kisten waarvan de antenne via een draad door je raamsteeds je dak beschadigde. Om nog maar te zwijgen over de ontvangst.Volgens  Duez heeft het ook met het ontwikkelingsbudget te maken: de hybridetechnologie is naar best vermogen verfijnd uitgewerkt maar voorde ophanging, remmen, afwerking of comfort was misschien niet zoveel geld meer over.

Ook vraagt hij zich af wie de doelgroep is. Zijn vader zou met moeite kunnen starten, laat staan de energiecomputer correct interpreteren. De Londense ervaring zindert ook nog na. Modebewust nam hij een(duurdere) groene taxi, maar de Indiase bestuurdervergde zoveel van de benzinemotor dat overzuinigheid geen sprake kon zijn. Ironisch voegdehij eraan toe dat dit voertuig in de ellenlange files rond Los Angeles ongetwijfeld tot de zuinigste zou behoren. Toch zag de rallyrijder het concept helemaal zitten, met een zwaardere motor ter ondersteuning. Ecodrive begint bij het aangeboden product. De bestuurder is het bewuste verlengstuk.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud