Grote auto met minimotor in opmars

Een limousine met een minuscuul viercilinder-dieselmotortje in het vooronder? Het is al lang geen verre toekomstmuziek meer. In de strijd tegen de steeds meer milieu afhankelijke fiscale belasting van bedrijfswagens werken autoproducenten aan kleinere motoren voor hun grote auto’s.

Kosten zijn heilig, zeker als het om bedrijfswagens gaat. En omdat de bedrijfswagens in ons land alleen al goed zijn voor de helft van de nieuw verkochte auto’s zijn producenten in België extreem gevoelig voor wetswijzigingen. De nieuwe CO2-wetgeving die sinds 1 april van kracht is, heeft een nieuwe impuls aan de auto-industrie gegeven.Vooral voor de grote sedans is de leasingmarkt van levensbelang. De wijzigingen in de CO2-wetgeving zijn daar dan ook het duidelijkst voelbaar.De traditionele bikkelharde concurrentie tussende Duitse premiummerken Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen-dochter Audi heeft met de CO2-wetgeving sinds begin dit jaar een extra dimensie gekregen. Waar de Mercedes E-klasse, de BMW 5-serie en de Audi A6 steevast de marktvoor de grotere leasewagens beheersten, heeft daar een behoorlijke aardverschuiving plaatsgevonden. In tegenstelling tot Audi en Mercedes-Benz biedt BMW een luxe sedan aan die zo schoon is dat hij door de nieuwe CO2-wetgevingniet extra getroffen wordt. De BMW 520d stoot per kilometer slechts 136 gram koolstofdioxide uit.Daarmee blijft de wagen keurig onder de maximumgrensvan 145 gram per kilometer die is ingesteldom het aftrekpercentage van 75 procent op de vennootschapsbelasting te kunnen behouden.De kleinste dieselmotoriseringen van de luxe sedans van aartsrivalen Mercedes-Benz en Audi slagen er niet in de CO2-uitstoot onder 145 gram te krijgen. Daardoor is de fiscale aftrek van de vennootschapsbelasting beperkt tot 70 of zelfs 60 procent;een boete van respectievelijk 5 en 15 procentpunt. En omdat het vooral om de duurdere auto’s gaat, komt een beperking van de aftrekbaarheid des te harder aan.

MONSTERBESTELLING

Dat heeft BMW geen windeieren gelegd. ‘De verkoop van de 5-reeks is in de eerste zes maanden van dit jaar harder gegroeid dan het gemiddelde van ons gamma’, zegt Christophe Weerts,woordvoerder van BMW Belux. Daarvoor is vooral de 520d verantwoordelijk, die ook nadrukkelijk om zijn relatief lage CO2-uitstoot wordt gepromoot.

Mercedes-Benz erkent dat de eigen E-klasseterrein verliest aan de schonere 5-reeks van de Beierse concurrent. ‘Maar dat heeft ook voor een groot gedeelte te maken met het feit dat de huidige E-klasse langzamerhand aan het einde van haar levenscyclus is’, klinkt het.

De nieuwe generatie van de klassiekeluxe sedan moet dankzij de toepassing van betere technologie ook varianten opleveren die een fiscale aftrekbaarheid van 75 procent opleveren.

In dat licht past wellicht ook de monster bestelling die Deloitte begin dit jaar bij Mini plaatste. De Belgische divisie van de multinationale consultinggroep bestelde in één klap ruim 800 stadsautootjes van Mini voor zijn werknemers. Het ging zonder uitzondering om zeer zuinige en schone modellen met een kleine dieselmotor, die in aanmerking komen voor een verhoogde fiscale aftrek van de vennootschapsbelasting, van 75 procent tot 80 procent.

Aanvankelijk overheerste bij wagenparkbeheerders de kritiek dat de nieuwe CO2-wetgeving niet veel meer was dan een verkapte lastenverzwaring.Veel bedrijfswagens zouden voortaan fiscaal veel minder aantrekkelijk zijn, terwijl in het segment van de verhoogde aftrekregeling slechts enkele, zeer incourante automodellen in aanmerking kwamen. Voorbeelden zijn het stadsautootje Smart, deCitroën C1, die in ons land als weinig representatief beschouwd wordt, en de hybride Toyota Prius,die door zijn benzinemotor bij wagenparkbeheerders nog altijd relatief impopulair is.

DREMPEL

Dat begint te veranderen. Dat BMW in het hoge managementsegment scoorde met zijn schone 520d, maakt snel school bij de andere autofabrikanten die voor hun verkoop zeer afhankelijk zijn van de leasingmarkt, zoals de merken van hetVolkswagen-concern, Peugeot, Renault, Citroën,Mercedes-Benz, Saab, Volvo en Opel.

Zoals er nauwelijks nog een autoproducent te vinden is die zijn motorenaanbod niet nauwkeurig afstemt op de fiscalepk’s van een auto, zo rukt ook de aanpassin gaan de CO2-uitstoot op. Daarbij lijkt in eerste instantie de drempel van145 gram koolstofdioxide per kilometer heilig. Zolang de uitstoot daaronder blijft, is er geen sprake van een lagere aftrekbaarheid van de kosten van een bedrijfswagen van de vennootschapsbelasting.

De populariteit van de kleinere en daardoor schonere dieselmotoren blijft niet beperkt tot ons land. In Frankrijk is sinds dit jaar een zogenaamde bonus-malusregeling van kracht waarbij schonere auto’s fiscaal aanzienlijk minder zwaar belast worden dan grotere en vuilere exemplaren. Dat heeft in ieder geval alvast geleid tot grote voorzichtigheid bij de producenten van grote en zware auto’s.

Producenten als Mercedes-Benz en BMW spaarden de jongste jaren in hun niet-aflatende concurrentie kosten noch moeite om de meest geraffineerde 8-, 10- of 12-cilindermotor te ontwikkelen. Dat is intussen afgelopen. De twee merken hebben de ontwikkeling van hun grote statussymboolmotoren op een veel lager pitje gezeten onderhandelen zelfs over samenwerking voor de dure ontwikkeling van nieuwe motoren.

De omschakeling van de wetgeving in heel Europa heeft een stormloop op de kleinere dieselmotoren veroorzaakt. Bij Renault en PSA Peugeot Citroën, twee van de grootste Europese producenten van dieselmotoren, was begin dit jaar al sprake van een tekort aan kleine dieselmotoren. Terwijl de Europese autoverkoop inzakte, waren de kleine dieselmotoren nauwelijks aan te slepen. Terwijl Renaults troef op de zakelijke markt, de nieuwe Laguna, niet het verhoopte succes bracht, was de uitvoering met de laagste dieselmotorisering van 1,5 liter zeer gevraagd.

PSA Peugeot Citroën kampte met dezelfde problemen met zijn kleine dieselmotor van 1,6 liter. Die motor maakt het niet alleen voor zichzelf maar ook voor tal van andere autoproducenten, zoals de Europese divisie van Ford, diens dochter Volvo en de BMW-dochter Mini. Levertijden liepen op tot drie maanden ofzelfs meer.

Bij Volkswagen is vooral de 1,4 liter dieselmotor nauwelijks aan te slepen. Ook in ons land is diemotorisatie zeer populair. Niet alleen om het lage verbruik, maar ook om de geringe CO2-uitstoot en bijgevolg de hoge aftrekbaarheid van de vennootschapsbelasting. De miniaturisatie van de motorisering staat lang niet altijd gelijk aan het inleveren van trekkracht of vermogen. Motoren met een cilinderinhoud van1,5 liter leveren ondertussen dankzij grootschalige toepassingen van turbo’s en compressoren een vermogen dat amper vijf jaar geleden voorbehouden was aan veel grotere motoren met een inhoud van minstens 1,9 liter.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect