Advertentie
dna-reeks

Zelf geld verdienen met uw DNA

©Mediafin

Krijgt u alzheimer of parkinson? Stuur wat speeksel op en u komt te weten of er fouten in uw genen zitten. Na enkele weken zitten de resultaten in uw mailbox. De test is niet duur, maar uw DNA-gegevens worden wel doorverkocht.

DNA is een business geworden. Wie zijn speeksel opstuurt, wordt een product. Neem nu 23andMe, het populairste bedrijf als het om DNA-testen gaat via het internet. Meer dan een miljoen mensen deden al de test van 23andMe. Het bedrijf zit dus op een schat aan informatie. Maar wist u dat de grootste aandeelhouder van 23andMe Google is? De CEO van het bedrijf is Anne Wojcicki, de vroegere echtgenote van Google-stichter Sergey Brin. Nog een aandeelhouder is Facebook-miljardair Yuri Milner. Om maar te zeggen.

Net als Gmail

23andMe gaat er prat op dat zijn model is gebaseerd op Gmail van Google. Gmail is gratis te gebruiken, uw DNA laten lezen bij 23andMe kost ook bijna niets. 99 dollar vraagt het bedrijf voor wie zijn voorouders wil kennen, 199 dollar voor wie ook zijn erfelijke gezondheidsrisico’s in kaart wil laten brengen. Spotgoedkoop is dat volgens genetici. Zelf schuiven ze veeleer 1.000 dollar naar voren als kostprijs om een genoom te ontcijferen.

 

1 miljoen
Meer dan 1 miljoen mensen lieten hun DNA al testen bij het Amerikaanse 23andMe, de populairste website voor genetische analyse.

Maar 23andMe kan zijn prijs fors drukken, want het verkoopt de DNA-data door. Net zoals Gmail leeft van reclame haalt 23andMe zijn inkomsten bij de farmaindustrie en de labo’s. Wie zijn DNA liet testen, neemt deel aan gemiddeld 230 wetenschappelijke projecten. 23andMe lokt mensen door zijn DNA-test als een funproduct in de markt te zetten. What your DNA says about you, staat op de website te lezen. Bovendien prijst het zich aan als een facilitator van wetenschappelijk onderzoek. Wie meedoet, bewijst de wetenschap een dienst. ‘Maar dat klopt eigenlijk niet. Ze verdienen geld op uw rug’, is de kritiek.

De Silicon Valley-start-up

Wat is dan de oplossing voor wie zijn DNA wil laten testen? Er is een nieuwe DNA-ontcijferaar in de maak, Genos, en die gooit het over een andere boeg. De Silicon Valley-start-up ontrafelt uw DNA en stopt het vervolgens in een kluis. Klopt er een farmabedrijf aan dat de gegevens wil kopen, dan moet u daarvoor de toestemming geven én wordt u ervoor betaald. The empowerment of the user, formuleert Genos-CEO Mark Blumling zijn aanpak.

‘Wie bij ons aanklopt, behoudt de volledige controle over zijn DNA-informatie. We beginnen met het exoom te lezen (het deel van onze genen waar 85 procent van de erfelijke ziektes in opduiken), terwijl 23andMe enkel een beperkt aantal genetische merkers test. Onze informatie zal dus uitgebreider zijn. Vervolgens kan de consument beslissen er niets mee aan te vangen en zijn DNA gewoon te bewaren. Maar hij kan het ook openstellen voor labo’s en onderzoekscentra. Krijgen we een project voorgesteld, dan lichten we onze gebruikers in. Ze kunnen dan zelf kiezen of ze eraan meedoen of niet’, stelt Blumling.

Vergoeding voor uw DNA

En niet te vergeten: tegenover elke deelname staat een vergoeding. Hoe die wordt berekend, daarover laat Genos nog niet in zijn kaarten kijken. ‘Dat zullen we bij de lancering aankondigen’, zegt Blumling. Genos start binnen een maand of twee. Het loopt nu, anderhalf jaar na zijn opstart, in betaversie. Enkele honderden mensen doen al mee, ze betaalden elk 399 dollar. In de eerste versie waren dat er een vijftigtal. Blumling: ‘Dat was voldoende om te zien dat ons model levensvatbaar is. De mensen snakken naar een betrouwbaar model.’

'Wil dat zeggen dat wie alzheimer heeft in zijn genen, meer kans heeft om vaak te worden gevraagd voor wetenschappelijk onderzoek? En dus snel rijk zal worden?'

Maar die vergoeding doet toch de wenkbrauwen fronsen. Wil dat zeggen dat wie alzheimer heeft in zijn genen meer kans heeft om vaak te worden gevraagd voor wetenschappelijk onderzoek? En dus snel rijk zal worden? Blumling: ‘Zo simpel is het niet. We weten niet genoeg over onze genen om het zo te stellen. Er zijn maar weinig ziekten die met één gen te traceren zijn, voor de meeste spelen veel factoren mee. Er bestaat dus niet zoiets als populaire genen. Ieder profiel is uniek. Waardoor iedereen interessant is.’

Genos gaat digitale kluizen opzetten, waar de DNA-paspoorten bewaard worden. Voor de eeuwigheid, naar het schijnt. ‘We zullen de informatie regelmatig updaten. Kunnen we nieuwe inzichten geven in ziektepatronen, dan melden we dat. Waardoor onze gebruikers hun gezondheid beter kunnen opvolgen’, stelt Blumling.

Omgekeerd kunnen gebruikers die plots ziek worden ook grijpen naar hun genetisch paspoort, in de hoop daaruit iets te leren om tot een betere behandeling te komen. Een DNA-test wordt op die manier een investering.

Een AppStore ook

Daarnaast zal Genos ook een soort online winkel aanbieden met apps om uw stamboom op te zetten of met tips om uw gezondheid te verbeteren. Genos ging wereldwijd op zoek naar de beste genetische apps en stootte op het Leuvense Diploid. Dat ontwikkelt een gezondheidsapp voor Genos zodat wie wil, zijn profiel gericht kan laten controleren op erfelijke ziektes.

Lees nog meer over Diploid zaterdag.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud