Startup Kids in Antwerpen

De Lange Klarenstraat nummer 19. Een zijstraat van de Meir in Antwerpen, dus dat was makkelijk te vinden. Op dat adres bevindt zich IdeaLabs, een ‘accelerator’ om projecten in een heel vroeg stadium met geld en kunde te begeleiden.

Ik moest er na de kantooruren zijn om te kijken naar de film ‘The Startup Kids’ - een realisatie van twee IJslandse jongeren, Vala Halldorsdottir en Sesselja Vilhjalmsdottir. Ze wilden hun door de crisis geteisterde leeftijdsgenoten tonen hoe het ook kan: met een laptop en het web iets creëren dat kan uitgroeien tot een dienst die de wereld verandert.

Alleen, de deur naar IdeaLabs was potdicht. Bellen hielp niet. De deur ernaast was die van een strakke koffiebar waar wél bedrijvigheid was. Groepjes jonge creativo’s of creativo’s alleen achter een Apple-laptop. Ik aarzelde even of ik wel in zo’n trendy oord zou binnenstappen, tot ik me realiseerde dat het etablissement CoffeeLabs heette. De accelerator blijkt dus ook café-uitbater te zijn.

Het café bleek ook gewoon door te lopen naar een coworkingruimte. In plaats van eenzaam thuis te werken, delen freelancers en mensen-met-een-idee kantoorruimte, met dus ook koffie, andere drankjes & hapjes en de bijhorende ontmoetingen.

‘De drempel moet heel laag zijn. Je kan hier gewoon een kop koffie komen drinken. Maar goed, dan blijkt misschien wel dat het groepje naast jou over een project spreekt waar je toevallig ook iets van afweet’, zo gaat de filosofie van de IdeaLabs-ondernemers. En wanneer een jury een project selecteert, dan wordt er geïnvesteerd met geld, ruimte op een hogere verdieping, en vooral met begeleiding en opvolging.

Events moeten de plek - die nog geen jaar bestaat - meer bekendheid geven. Zoals de vertoning van ‘The StartUp Kids’, een documentaire met interviews met de oprichters van Vimeo, Soundcloud, Kiip, InDinero, Dropbox, Foodspotting... ‘Kids’ valt in een aantal gevallen vrij letterlijk te nemen, want sommigen begonnen hun project toen ze nog op de middelbare school zaten.

Het Antwerpse publiek is dan wel jong, scholier zijn ze niet meer. ‘Ik studeer informatica. In het eerste jaar is er een jonge ondernemer eens een kwartier komen spreken. Dat is nu drie maanden geleden, en we spreken er nog over’, zegt iemand bij de nabespreking. ‘Goh, maar België, met al zijn regeltjes. Is het niet beter eerst ervaring op te doen bij een bedrijf vooraleer zelf iets te beginnen?’, oppert een voorzichtige twintiger.

Nicolas Mertens van IdeaLabs daagt hen uit. ‘Als je een idee hebt, wat houdt je dan eigenlijk tegen?’ Hij past de socratische methode toe - eerder dan stellingen te poneren, stelt hij vragen. ‘Wat is de rode draad bij de ondernemers in de film?’

Dat ze jong zijn natuurlijk, wat betekent dat ze niet veel te verliezen hebben. Ze hebben nog geen familiale verplichtingen en leven nog niet in de gouden kooi van een goedbetaalde job en een uitgestippeld carrièrepad. Maar voor de rest zijn het eigenlijk best wel heel verschillende persoonlijkheden. Eentje woont na een aanvankelijk succes nu in een bos waar hij dolgraag met zijn handen werkt. Sommigen kicken op het succesvol uitbouwen van een project tot een bedrijf, anderen zijn bezeten door de creatieve aspecten.

Dan vindt de zaal toch het antwoord op de vraag naar de rode draad: ‘Volg je hart, je passie.’ ‘Maar wanneer moet je dan stoppen met een project? Stel dat het niet lukt?’, vraagt de Socrates van dienst. Het antwoord volgt dit keer snel. ‘Je mag niet opgeven. Is het echt je passie? Weet je zeker dat het dat is wat de gebruiker ook zal willen? Probeer dan opnieuw. En opnieuw.’

En ja, dat kan ook in Vlaanderen. Zeker wanneer er nog meer koffieshops bijkomen voor ondernemers in spe.

 

Manager nieuwe media tijd.be

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content