column

Apple Watch vs massamedia

Digitaal nieuwsmanager

‘Dankzij de Apple Watch kijk ik nu minder op mijn smartphone’, las ik ergens van een gelukkige die het nieuwe tuig al een tijd kon uitproberen. Mogelijk heeft hij gelijk, maar ik ben zeker dat hij tegelijk wel meer ‘geconnecteerd’ was dan ooit tevoren.

Zolang de slimme polshorloge je huid raakt en haar batterij het uithoudt, blijft ze paraat om allerlei berichten door te sturen en signalen te geven. Wat ik als nieuwsjunkie een prettige gedachte vind, tenminste wanneer die berichten mij persoonlijk interesseren.

Maar hoe gaan nieuwsmedia omspringen met de Watch? Jack Riley van The Huffingpost UK spendeerde een maand als onderzoeker bij de Amerikaanse organisatie Nieman om die vraag te beantwoorden.

Nieuwsorganisaties worden voor het eerst geconfronteerd met een gebruiker die voortdurend en waar dan ook kan pendelen tussen heel verschillende schermen - het grote smartphonescherm en het kleine smartwatchscherm.

Het nieuwe medium plakt op je huid en is always on. Het is nog directer en persoonlijker dan een smartphone. De informatie moet volgens Riley meer dan ooit relevant zijn voor de individuele gebruiker - en die moet dat ook in een oogopslag kunnen inschatten.

Maar er is nog iets. De ‘tone of voice’, de stijl waarin de media hun lezers en kijkers aanspreken, verandert met dit nieuwe tuig. ‘Meer sociaal en vriendelijk’, luidt het advies. Want korte tekstboodschappen zijn verwant met sms en instant messages op WhatsApp en Snapchat. De institutionele, emotieloze stem van het klassieke nieuwsbericht past daar niet zo goed. Samengevat: media op smartwatches zullen ‘relevant, personal and glanceable’ moeten zijn.

Daarmee geeft Riley meteen de omvang van de uitdaging aan. Nieuwsmedia zitten nog voor een groot deel in het tijdperk van de massamedia: dezelfde inhoud in eenzelfde formaat toeleveren aan zoveel mogelijk mensen.

Internetbedrijven zoals Amazon, Google of Netflix daarentegen zijn meesters in het inschatten waar de echte interesse ligt van elk van de talloos vele individuen die hun klanten zijn. Zij streven ernaar op het juiste moment de klant die informatie te verschaffen die hem of haar interesseert.

Dat wordt dus niet alleen een uitdaging voor redacties en uitgevers, maar ook voor adverteerders. Het zou helpen moesten de vele data van de smartwatches ook kunnen worden gebruikt door de nieuwsmedia. Die zouden dan beter inschatten wie wat wil weten op welk moment en in welke omgeving. Apple is huiverig om voor de eerste generatie van de Watch die data te delen. Voorlopig zal er dus vooral moeten worden gewerkt met gebruikerspanels en focusgroepen, maar ik ben zeker dat uiteindelijk gebruikers meer data willen delen als ze garanties krijgen dat die ook goed en veilig worden gebruikt.

De kans is groot dat de Apple Watch dit soort ‘wearable’ breder ingang doet vinden. En met dit nieuwe toestel wordt de druk om het mediaformaat van de massamedia overhoop te gooien nog maar eens groter.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud