column

De robot die kijkt

Digitaal nieuwsmanager

Headsets die ons onderdompelen in 3D-omgevingen, daar geraken we aan gewoon. Maar wat wanneer gewone objecten 3D-zicht krijgen?

De jongeman draagt een zware virtual reality headset - een Oculus Rift - en koptelefoons. Op zich niet vreemd op een plek zoals de Maker Faire in Rome, waar tienduizenden techenthousiastelingen dit weekeinde samenkwamen. Maar al iets specialer is dat hij in een parachutistenharnas hangt, de voeten zo’n 20 centimeter van de grond. Het harnas is stevig vastgegespt, gevaar is er niet bij. Toch moet hij ondersteund worden na zijn ‘landing’ - zo levensecht was de combinatie van de fysieke combinatie en de virtuele werkelijkheid die hem helemaal omringde en die ongetwijfeld voor een opstoot aan adrealine zorgde. 

Allerlei objecten beginnen in een 3D-wereld te functioneren, gaande van stofzuigers over robotten tot drones die camera’s en krachtige microprocessoren meekrijgen.
Roland Legrand
Digitaal nieuwsmanager De Tijd

Immersieve 3D-ervaringen voor consumenten intrigeren mij, maar belangrijker nog is dat ook allerlei objecten in een 3D-wereld beginnen te functioneren. Jack Nicas in The Wall Street Journal legde dat vorige week haarfijn uit in ‘Why Your Gadgets Can Now ‘See’ in 3-D’: allerlei voorwerpen, gaande van stofzuigers over robotten tot drones, krijgen twee camera’s mee als ‘ogen’ en krachtige microprocessoren.

Daardoor kunnen ze hun omgeving en hun positie beter inschatten. Echt nieuw is de technologie niet, maar ze is wel efficiënter, compacter en vooral ook veel goedkoper geworden. Alphabet, het bedrijf dat vroeger ‘Google’ heette, wil tablets en smartphones uitrusten met twee camera’s die het gezichtsveld van die tuigen verrijken met dieptezicht en een correcte inschatting van bewegingen.

Huisrobots kunnen straks ‘zien’ met welke gebruiker ze te maken hebben, waar de keuken zich bevindt en ze zullen zich dat herinneren. Kijk bijvoorbeeld naar het project voor de robot Buddy: 

Promotievideo Buddy

Kunnen ‘kijken’ op die manier helpt machines uiteraard volop te leren. Dat is waar Alphabet ook mee bezig is via het filiaal DeepMind, met de ambitieuze bedrijfsleuze ‘Solve Intelligence’.

Als computers dan toch ‘weten’ waar ze zijn en wie wij zijn, kunnen ze ons maar best ook vermaken. Het feit dat ze haarfijn de dimensies van een kamer kunnen inschatten, betekent dat ze ook digitale beelden kunnen projecteren die precies passen in die ruimte, een soort hologrameffect dus. Die andere techgigant, Microsoft, werkt daaraan met het project HoloLens. In de toekomst gaan we in een hologramomgeving kunnen ronddwalen, eventueel samen met onze robots.

Vooraleer ons huishouden en ons entertainment over te laten aan hololensbrillen en robots, kan ik alleen maar aanraden het boek ‘The Caves of Steel’ te lezen dat Isaac Asimov schreef in de jaren vijftig. Het is een sciencefictiondetectiveverhaal waarbij een menselijke politierechercheur, Elijah Baley, moet samenwerken met een erg geavanceerde humanoïde robot, R. Daneel Olivaw, in een wereld die worstelt met de vraag welke plaats robots moeten krijgen in de samenleving.

Asimov situeert zijn roman 3.000 jaar in de toekomst. Vandaag ziet het er naar uit dat we Daneel sneller zullen ontmoeten.

Roland Legrand is digitaal nieuwsmanager De Tijd. Hij twittert via @RolandLegrand.

Lees verder

Gesponsorde inhoud