column

Facebook, gevaarlijke mediavriend

Digitaal nieuwsmanager

Zondagavond tien uur. Het nieuws over Swissleaks wordt op de site gepost. Seconden later gaat het op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+.

We houden de reacties op de site en op de sociale media in de gaten, maar ook op de cijfers van Chartbeat. Die dienst, die realtime het bezoek op onze site analyseert, laat weten dat er een ‘piek’ is in het bezoek. Bron van die piek: de sociale media.

De helft van de bezoekers komt via Twitter en Facebook. Beide netwerken zijn aanvankelijk even belangrijk, maar dan laat Facebook het concurrerende netwerk achter zich. Meestal is Facebook belangrijker dan Twitter als het er om gaat lezers aan te trekken. Het netwerk van Mark Zuckerberg is angstwekkend belangrijk voor de media en dat gaat nog toenemen.

Op de blog scobleizer.com van de Silicon Valley meesterbloggger Robert Scoble staat als laatste post dat hij is overgestapt naar Facebook. ‘De wereld is veranderd en zit nu op de sociale media’, zo legt hij uit. Dave Winer, een andere grootheid uit de wereld van de blogs en de podcasts, blijft een hartstochtelijke blogger op scripting.com: ‘Zelfs al zou niemand mijn blog lezen, dan zou ik hem nog schrijven.’ Maar ook hij zit dus op Facebook: ‘Het is een ijkpunt en het zal de nieuwe systemen om informatie te publiceren en te consulteren nog voor tientallen jaren beïnvloeden.’

In januari kondigde de pionier van de politieke blog, Andrew Sullivan, aan dat hij er mee stopt. Hij wil bedachtzamer werken, lange essays en boeken schrijven. In de stortvloed van reacties ging het niet over diepgang, maar over hoe moeilijk het is te overleven met een klassieke blog in tijden van Facebook.

Facebook zal de manier waarop we informatie publiceren en consulteren nog voor tientallen jaren beïnvloeden.
Dave Winer
blogging- en podcastingspecialist

De tijd is voorbij dat lezers de tijd nemen om zowat alle posts van een blogger te lezen. Ze komen op zijn blogposts getuimeld door op een link te klikken op Facebook of Twitter. Een blogpost moet dus helemaal op zichzelf te begrijpen zijn, los van alle vorige blogposts. Dat zo’n post deel uitmaakt van een heel denkproces en een conversatie is van geen tel meer. Dat geldt ook voor krantenartikels: ze worden steeds meer als losse atomen geconsumeerd, niet gezien in de context van een (voor)pagina.

Maar er komt nog meer. In januari vorig jaar lanceerde Facebook ‘trending’, een lijst topics die populair zijn op Facebook. In december werd een versie voor de Facebook-app aangekondigd en een verdere uitbreiding van de data over wat trending is. Facebook doet dat voorlopig enkel in het Engels en nog niet voor Vlaanderen of België.

We zien nu al waar ‘trending’ toe leidt in de VS: schrijvers van online-artikelen houden constant in de gaten wat er trending is op Facebook, schrijven daar snel een stuk over en hopen zo meegezogen te worden in de conversatie op Facebook. Uiteraard leidt zoiets tot een stroom van snel geschreven, oppervlakkige stukken die niet veel meer doen dan herhalen wat elders al staat.

Facebook is fantastisch voor uitgevers, journalisten en bloggers. Je kan er véél mensen bereiken en grootschalige discussies hebben. Maar het enthousiasme leidt hopelijk niet tot een totale afhankelijkheid van het platform, want de neveneffecten kunnen ons zuur opbreken.

Lees ook How Facebook is wrecking political news door Aaron Sankin op The Kernel

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud