Tandenknarsend zit ik achter mijn scherm, na eerder onaangenaam nieuws te hebben gelezen over de Oculus Rift, een headset voor virtuele realiteit.

U herinnert zich de virtuele headset Oculus Rift? U zet de nogal plompe bril op en verzeilt in een virtuele omgeving die u helemaal omgeeft: of u nu naar omhoog kijkt, naar omlaag of opzij, u bent helemaal in een 3D-omgeving. Dat hoeft zelfs geen typische gameomgeving te zijn. Het kan ook een muziekconcert zijn opgenomen met 360 gradencamera. Oculus is zo veelbelovend dat Facebook het bedrijf in maart 2014 kocht voor 2 miljard dollar. Facebook-stichter Mark Zuckerberg had het over een nieuw communicatieplatform. We gaan virtueel aanwezig kunnen zijn op een feestje of op een vergadering, ook al vindt die plaats aan de andere kant van de wereld.

Wow. Echte telepresentie, eindelijk! Ik wou niet wachten op de consumentenversie. Voor enkele honderden dollars kocht ik een exemplaar voor softwareontwikkelaars. Met wat gepruts aan instellingen allerhande bleek de headset zelfs te werken op een lichte MacBook Air. Ik maakte een educatieve reis door ons zonnestelsel en verdwaalde op rotsige eilanden. Vervolgens taande mijn enthousiasme wat. De kwaliteit op een MacBook Air was nu ook niet echt schitterend. Ik besloot te wachten op spannendere toepassingen en vooral op de versie voor de consumentenmarkt. Die zou pas echt fantastisch zijn, met een perfecte 3D-illusie en mogelijk ook met 3D-audio. Die consumentenversie komt er in het eerste kwartaal van 2016.

Het ziet er plomp uit, maar het is wel de toekomst.

Zuckerberg blijft superenthousiast. Onlangs zei hij dat de Oculus er uiteindelijk als een gewone zonnebril zal uitzien, bruikbaar los van een computer. Ik keek naar mijn ontwikkelaarsheadset. ‘Het ziet er plomp uit, maar hé, het is wel de toekomst’, dacht ik blij.

Helaas. In een blogpost liet Oculus vrijdag weten dat de ontwikkeling voor Apple en Linux is opgeschort voor onbepaalde tijd. De technische uitdagingen zijn enorm en het bedrijf wil focussen op Windows. Niet op zomaar om het even welke pc, blijkt uit de specificaties, maar op toestellen die kunnen worden beschouwd als gamecomputers.

Ik begrijp best dat het niet simpel is 400 miljoen pixels per seconde weer te geven, maar toch was ik teleurgesteld. Hoe zit dat nu met mijn MacBook Air, laat staan met die lichte bril los van een computer? Er bestaat al een mobiele versie, Gear VR, maar die is vast niet zo mind-blowing als de Oculus Rift van 2016. Toen herinnerde ik me de woorden van wijlen Roy Amara, een vroegere voorzitter van het Institute for the Future in Palo Alto: ‘We hebben de neiging technologie op korte termijn te overschatten, maar op lange termijn te onderschatten.’ Wel, dat van die korte termijn blijkt alvast te kloppen. Nu samen met Zuckerberg afwachten wat de lange termijn brengt. Ik blijf hopen, maar spaar toch voor die gamecomputer.

De toekomst is hier al. Ze verbergt zich in wat gadgets en hypes lijken. Elke dinsdag probeert Roland Legrand haar contouren in te schatten, door de waan van de dag heen.

Lees verder

Gesponsorde inhoud