column

Geraakt door de Watch

Digitaal nieuwsmanager

Zondagmiddag, bij de barbecue in een zonovergoten tuin. ‘Tja, zo’n Apple Watch, ga jij er een kopen?’ ‘Yup. Ik wil er een’, antwoord ik. De jongedame in kwestie had van een gadgetfreak zoals ik niet anders verwacht, maar ze was toch sceptisch.

‘De iPhone zag ik meteen zitten. Overal surfen, tegelijk ook een iPod. Maar waarom zou ik een Apple Watch willen?’

Daar had ik niet meteen een praktisch antwoord op. Toen de de Watch nog maar een vaag toekomstbeeld was, leek het simpel. Het ding werden zowat magische krachten toegeschreven. Het zou ons waarschuwen tegen hartaanvallen. Beter nog, het zou meteen ook het ziekenhuis alarmeren. Zover zijn we dus nog niet.

Waarom ik het ding dan toch wil? Wel, ik geraakte overtuigd door een artikel van mijn collega Stijn Demeester met de weinig opbeurende titel ‘Apple Watch lauw onthaald’. Een select kransje reviewers in de VS had de Apple Watch uitgetest. Sommige applicaties draaien traag op de Watch, die kampt met een beperkte batterijduur, en hij is ook niet zo intuïtief te gebruiken is als andere Apple-producten. Maar er was nog een ander geluid te horen.

The New York Times identificeerde een groep mogelijke gebruikers: ‘Mensen die worden bedolven onder de notificaties van hun smartphone en die willen managen hoe de digitale wereld hun leven beïnvloedt.’

Voor het eerst communiceren we zonder woorden of beelden over gelijk welke afstand.
Roland Legrand
Digitaal nieuwsmanager van De Tijd

Dat zit zo: de Watch geeft uw pols een tikje wanneer er een melding is. En niet zomaar een tikje! Een sms is een andere trilling dan pakweg een mail. Ook kan je trillingen sturen naar andere Watchdragers, en die trilling kan ook uw hartslag zijn. Daar werd behoorlijk lacherig over gedaan, maar ik vind het geniaal. Voor het eerst communiceren we zonder woorden of beelden over gelijk welke afstand, gebruikmakend van Haptics (van het Griekse ‘apto’ dat ‘aanraking’ betekent).

Het internet, dat wereldwijde brein, raakt ons nu letterlijk. De dag kan niet ver meer zijn dat we notificaties filteren waarbij sommige ons anders en meer raken dan andere. Gedaan met idiote smartphonegeluiden, dringende tikjes zullen u discreet herinneren aan die nakende vergadering. Tijdens tuinfeestjes zullen we verblijd worden met de trillende harten van onze disgenoten.

We worden cyborgs, zonder dat het opvalt. Voor zoiets wil ik wel op de eerste rij staan. Het wordt dringen op die eerste rij: volgens Slice Intelligence wilden een klein miljoen Amerikanen vorige week vrijdag als eersten de Watch bestellen. Verwacht dat andere producenten Apple zullen volgen. De antropologe Amber Case zal dan helemaal gelijk hebben met haar ‘We are alle cyborgs now’.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud