column

Goed bestede tijd

Digitaal nieuwsmanager

Designers spelen een belangrijke rol om ons te verslaven aan het internet, maar ze kunnen ook helpen de controle over onze tijd te heroveren.

Interessant experiment van mijn collega’s: nagaan hoe dikwijls ze hun smartphone bovenhalen en proberen van hun verslaving af te geraken. Het stond allemaal te lezen in de krant van het voorbije weekend. Sommigen vonden het erg confronterend: al die uren die we doorbrengen met de smartphone. Tijd die verloren gaat ten nadele van contacten in onze onmiddellijke omgeving.

Het is allemaal niet gemakkelijk te meten. Als ik uren doorbreng in een papieren boek is dat voor sommigen bewonderenswaardig, maar als ik datzelfde boek lees op mijn smartphone ben ik plots niet goed bezig. Of als ik een krant grondig lees op smartphone, of een film bekijk, altijd staan er wel mensen op die me waarschuwen voor mijn ‘verslaving’.

Om maar te zeggen, het is niet relevant hoeveel uur je dat ding gebruikt, maar wat je ermee doet. Is het vooral een inhoudsloze jacht op dopamine-opstoten of is het een verrijking? Dat geldt niet alleen voor smartphonegebruik. Hoe gebruiken we onze klassieke televisietoestellen? Wat is het percentage van ‘verrijkende’ programma’s en wat is gewoon entertainment zonder meer?

Time Well Spent

Ze bestaan, designers van onlinediensten die het belang van de gebruiker centraal stellen.

Bewust omgaan met alle media dringt zich op. Maar die verantwoordelijkheid alleen bij de consument leggen, is een beetje gemakkelijk. Zoals in het artikel beschreven staat, doen de Facebook’en van deze wereld er alles aan om je zo veel mogelijk terug te lokken naar hun app of site.

Ogenschijnlijk onschuldige designbeslissingen zijn in werkelijkheid duivelse listen om tijd en aandacht te ontfutselen. Netflix bijvoorbeeld toont aan het einde van een aflevering van een serie al meteen een schermpje met ‘next episode playing in 15 seconds’. Dat heeft een grote invloed.

Niet alle mediadesigners zijn gelukkig met dat soort manipulatie. Er zijn zo van die idealisten die de gebruikers willen helpen om op een bewuste manier om te gaan met hun tijd. Ze verenigden zich in een beweging: Time Well Spent. Een poging om ‘technologie menselijk te maken’.

De inspirator van de beweging is ene Tristan Harris, een designer, filosoof en ondernemer. Hij was ooit ‘design ethicus’ bij Google en het magazine The Atlantic vindt hem zowat de meest gewetensvolle mens van Silicon Valley.

Inspelen op zwaktes

Harris legt op zijn blog en tijdens tal van lezingen uit hoe technologie onze aandacht kaapt. Technologen weten wat onze gevoelige knoppen zijn, waardoor ze ons kunnen bespelen zoals piano’s. Ze schotelen het publiek een menu voor en geven het zo de illusie van een vrije keuze. We vergeten ons af te vragen wat er niet op het menu staat en wat de verborgen agenda is.

Your phone is trying to control your life

Of er wordt ingespeeld op de mentale mechanismen die maken dat mensen verslaafd geraken aan gokautomaten - de ene keer is er iets, de andere keer niets. Of ze spelen in op de vrees iets belangrijks ‘te missen’ of op onze begeerte voor sociale goedkeuring.

Er zijn wel degelijk apps en sites die genade vinden in de ogen van de Time Well Spent-beweging. Meetup is een platform dat mensen die een passie delen helpt mekaar te ontmoeten - maar dan wel in ‘real life’. Asana helpt teams efficiënter te werken en Headspace helpt stress te bestrijden.

AdBlock hoort blijkbaar ook tot de lievelingen van Time Well Spent, al heb ik het daar moeilijk mee - een deel van mijn loon komt nu eenmaal van advertenties. Maar de baseline van de beweging vind ik dan weer wel helemaal goed: ‘Imagine a world where media competes to improve our lives, not to get eyeballs.’

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud