column

Het Tijdperk van de Magie

Digitaal nieuwsmanager

Stel je voor: jouw twee handpalmen die tegen elkaar rusten om dan voorzichtig open te gaan. Je houdt een miniatuurolifantje vast. Het olifantje schudt hoofd en poten en zweeft dan naar omhoog om je aan te kijken. Het ziet er magisch uit en toch hyperrealistisch.

Of nog: enthousiaste schoolkinderen die naar zeepaardjes kijken die boven hun lessenaars zweven. Ze dragen geen virtual reality headsets, noch hebben ze laptops voor zich staan.

Dat soort situaties is te zien op de site van Magic Leap (magicleap.com), een start-up die vorige week 542 miljoen dollar kreeg toegeschoven van grote investeerders onder leiding van Google. De stichter Rony Abovitz, was eerder medeoprichter van een bedrijf gespecialiseerd in medische robotica.

Een half miljard dollar financiering voor een bedrijf waarvan niet veel meer te zien is dan wat intrigerende beelden. O ja, er is ook nog de begeleidende tekst over ‘magie terug in de wereld brengen’ en het feit dat het beste scherm ooit nog altijd het menselijke brein zelf is. Opgewonden waarnemers fluisteren dat het bedrijf het tijdperk van grote en kleine schermen wil afsluiten. De wonderen van de digitale wereld - de draken en vliegende olifanten, de 3D-simulaties - zullen naadloos worden geïntegreerd in de fysieke wereld, zonder hinderlijke computerschermen. De technologie gebruikt ‘lichtvelden’, 3D-patronen van lichtstralen die je ogen laten focussen op diepteverschillen net zoals wanneer je naar gewone objecten kijkt. Miniatuur-camera’s en sensoren observeren de gebruiker en zijn omgeving en maken het mogelijk dat de digitale wereld overvloeit in de ‘echte’ werkelijkheid. Niemand die weet hoe ze het precies zullen doen, maar de top van Silicon Valley zit op de eerste rij. In de raad van bestuur van Magic Leap zetelen toppers onder wie Sundar Pichai, de rechterhand van CEO Larry Page van Google.

Onlangs nam Facebook de makers van de virtual reality bril Oculus Rift over voor 2 miljard dollar. Cynische waarnemers zeggen dat virtual reality al 30 jaar lang veel belooft maar telkens mislukt. In 2008 was het antwoord van Google op de virtuele wereld Second Life nog de Lively-omgeving, een knullig ding dat dan ook snel werd gestopt. In vergelijking daarmee zijn de nieuwe projecten totaal anders. Filosofen zullen zich binnenkort moeten afvragen wat ‘werkelijkheid’ überhaupt betekent in het nieuwe tijdperk van de digitale magie.

Lees verder

Gesponsorde inhoud