column

Kunstenaars als start-ups

Roland Legrand

In de marge van het kunstfotofestival Les Rencontres d'Arles blijkt dat kunstenaars de weg vinden naar sociale media. En eigenlijk ook start-ups kunnen zijn.

De beelden op Instagram, Facebook, Tumblr en Flickr illustreren voor velen de banaliteit van het bestaan. Foto’s van eten, clichébeelden van bezienswaardigheden en uiteraard katten. Kan het nog verder verwijderd zijn van wat kunstfotografen in volle vrijheid tonen op hun zomerhappening Les Rencontres d’ArlesIk liep er vorige week rond tijdens de opening in het oeroude Provencestadje en wat blijkt: de kloof tussen sociale netwerken en kunst wordt overbrugd.

Tijdens een panelgesprek vertelde de jonge Franse kunstenares Dorothée Smith hoe ze duizenden beelden op Instagram zet. Ze werkt aan complexe installaties in haar artistieke praktijk, maar blijft ook dagelijks beelden maken met compactcamera of smartphone gecombineerd met de filters en filmeffecten van Instagram.

Haar beelden circuleren ook zonder haar toedoen op sociale netwerken zoals Tumblr. Ze blijft daar sereen bij. Wanneer een van haar beelden duizenden likes krijgt, dan vindt ze dat wel fijn. ‘Het leeft zijn bestaan als beeld’, denkt ze dan.

Er zijn manieren genoeg waarop kunstfoto’s een marktwaarde krijgen, via fotoboeken, foto’s op allerlei dragers van zilverprint papier tot diasec, installaties, beperkte en genummerde edities.

Een dame bezoekt de tentoonstelling "The Spirit of Men in Tierra del Fuego" op les Rencontres d'Arles. ©AFP

Smith blijft voorzichtig in haar gebruik van Instagram. Haar Instagram-account is privé. Het is haar 'table lumineuse' waaruit zij beelden zal selecteren en bewerken voor haar kunstprojecten. Het is een gereedschap én een opslagruimte.

De Britse topfotograaf Martin Parr, bekend voor zijn hilarische beelden en video’s van vakantiegangers aan zee, gaat een stap verder. Hij gebruikt sociale netwerken volop als etalage voor zijn projecten. Hij beperkt zich niet tot reclame maken voor lopende tentoonstellingen of pas gepubliceerde boeken, maar vertelt ook over lopende projecten. Van Arles reisde hij naar Nice, waar hij opnieuw beelden van vakantiegangers ging maken en een pop-uptentoonstelling ging organiseren. De ‘making of’ was te volgen op Twitter en Facebook.

 

Pop Up Show, Théâtre de la Photographie et de l'Image, Nice. To be continued... http://t.co/ZQvM5GFJik @MagnumPhotos pic.twitter.com/B6YT75mv8B— Martin Parr Studio (@ParrStudio) July 9, 2015

 

Maar sociale media kunnen meer zijn dan een louter uitstalraam. Adrien Aumont is de medeoprichter van het populaire Franse crowdfundingplatform KissKissBankBank. Zijn platform, helemaal geïnspireerd door het Amerikaanse Kickstarter, laat creatievelingen toe geld te vinden voor hun projecten. In ruil kunnen de steunverleners dan bijvoorbeeld intekenen op een voorverkoop.

Of zo’n financiering lukt of niet lukt, hangt onder meer af van hoe overtuigend de kunstenaar is op sociale media. Aumont vindt dat kunstenaars tenslotte ook ondernemers zijn en veel meer gemeenschappelijk hebben met IT-starters dan ze zelf beseffen.

Een beeld van de Britse fotograaf Martin Parr.

Kunstenaars leven van projecten eerder dan in loondienst te zijn. Ze moeten leren sociale media te gebruiken, ook al is dat niet hun hoofdbezigheid. Nogal wat kunstenaars werken samen om ateliers in te richten in oude gebouwen of leegstaande ruimtes, net zoals IT-starters co-workingruimtes organiseren.

Kunstenaars zijn tenslotte ook ondernemers en hebben veel meer gemeenschappelijk met IT-starters dan ze zelf beseffen.

Ook in Arles is er leven buiten de grote prestigieuze tentoonstellingen van gevestigde fotografen zoals Martin Parr of Stephen Shore. In tal van oude huizen in het historische centrum stellen jonge fotografen samen hun werk tentoon. Ze doen dat soms samen met makers van allerlei software en hardware voor hun sector. De sfeer is er even enthousiast als bij conferenties voor starters in de IT-sector.

Maar misschien tonen kunstenaars en IT-starters gewoon de 'near future' voor zovele andere beroepen die nu nog in het vaste maar ook wat saaie loondienstbestaan zitten. Ook onderwijsmensen, marketeers, journalisten en zovele anderen zullen in toenemende mate van project naar project leven, hun diensten aanprijzend via sociale media en geld inzamelend voor innovatieve projecten. Voor sommigen zal dat bevrijdend werken, maar voor anderen wordt het vooral een bron van extra stress en onzekerheid. 

U kan Les Rencontres d'Arles nog bezoeken tot 20 september.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content