Onderwijsrevolutie

Hoe het web echt gebruiken om te leren? Het is een vraag die me hard bezighoudt, want de mogelijkheden van het web lijken enorm groot en tegelijk is er een grote behoefte aan online leren. Alles verandert zodanig snel dat online onderricht de enige mogelijkheid is om bij te blijven.

In deze column had ik het al vaak over Massive Open Online Courses (MOOCs). Ik blijf daar een grote fan van. Ze bieden de mogelijkheid gratis les te krijgen van toonaangevende experts over de meest uiteenlopende onderwerpen. Die lessen zijn interactief, bereiken veel studenten en zitten knap in elkaar. Maar toch zouden nogal wat van die initiatieven verder kunnen gaan. Ze zijn nog niet revolutionair genoeg.

MOOCs hanteren te vaak een model waarbij een alwetende professor top down een zorgvuldig samengesteld pakket doceert. De grote uitdaging blijft de student echt centraal te stellen en haar of hem zo mondig mogelijk te laten zijn. Dat doen nogal wat MOOCs nog altijd onvoldoende.

De technologische middelen zijn er nochtans. We zijn het nu gewend teksten, foto’s en video’s te posten en te bekijken op allerlei sociale netwerken en blogplatformen. Dat kan banaal lijken, maar die technologie en gewoonten bieden nieuwe leermogelijkheden.

De pioniers van de MOOCs waren zich zeer bewust van die mogelijkheden, maar ondertussen zijn het vooral de MOOCs van de grote universiteiten die in de schijnwerpers staan. De marketing gebiedt dan dat vooral de naam van die ene sterprofessor en van die ene topuniversiteit van tel is. Ook worden studenten vooral aangemoedigd actief te zijn op het online platform waarop de cursus wordt gegeven.

Echt revolutionair zou het zijn wanneer een team van experts (van verschillende universiteiten en ook van buiten de academische wereld) een leerproces begeleiden en daarbij volop inzetten op de activiteit van de studenten. Die activiteit zou zich afspelen op veel verschillende plekken op het web.

Gelukkig is dat meer innoverende model verre van dood. Mensen van binnen en buiten de onderwijswereld blijven experimenteren met online leerprojecten waarbij de experts begeleiders zijn eerder dan centraal geplaatste rocksterren.

Een aantal van de meest stoutmoedige onder deze leerinnovators organiseert van september tot december ConnectedCourses (connectedcourses.net). Niet minder dan twintig experts faciliteren deze MOOC over open cursussen in het hoger onderwijs. De deelnemers worden aangemoedigd hun eigen blog te voeren op wat voor platform dan ook en die te verbinden met de cursus, er worden tips gegeven over het gebruik van blogs en sociale media, er wordt diep ingegaan op vragen zoals ‘wat is het web eigenlijk, wat zijn webculturen’ maar ook wordt heel praktisch gewerkt op modellen om aan online co-leren te doen.

Alles is gratis en online toegankelijk, en ook voor niet-onderwijsmensen kan dat een erg inspirerende ervaring worden. Join the revolution!

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud