Uw werkelijkheid zal nooit meer dezelfde zijn

©Photo News

In de onlinewereld vielen mij onlangs twee zaken op. Ze zijn elkaars tegenpool, maar het ene verscheen uitvoerig in de media en het andere - onterecht - niet. Beide hebben te maken met hoe we omgaan met tijd en werkelijkheid.

Het mediagenieke evenement was Yo, de gratis app die u toelaat vrienden het bericht ‘Yo!’ te sturen. Meer niet. De programmeur had er acht uur werk aan, investeerders telden 1 miljoen dollar neer om het project verder te ontwikkelen. Op de blog Digits van The Wall Street Journal werd de internetondernemer Marc Andreessen geciteerd: ‘Yo is een voorbeeld van onebitcommunicatie, een bericht met geen andere inhoud dan het feit dat het bestaat. Ja of nee. Yo of geen yo.’

Ooit zagen mensen cyberspace als een aparte ruimte. Nu is de digitale wereld een verlengstuk van de alledaagse werkelijkheid. Yo, maar ook chatdiensten als WhatsApp, Snapchat of Slingshot doen mensen razendsnel in en uit het digitale universum stappen. Berichtjes en beelden worden uitgewisseld en verdwijnen in het geval van Snapchat en Slingshot ook weer. Ideaal voor de ‘one bit attention span’.

Het minder mediagenieke fenomeen dat me deed opveren, was de aankondiging van een radicaal vernieuwde versie van Second Life door het Amerikaanse bedrijf Linden Lab. Het oude Second Life blijft bestaan, maar het nieuwe zal zo revolutionair nieuw zijn dat het niet zeker is dat virtuele objecten van de elf jaar oude virtuele wereld zomaar kunnen worden geïmporteerd. De stichter van Second Life, Philip Rosedale, bouwt intussen in een afzonderlijk project een nog revolutionairder nieuw platform voor virtuele realiteit. Daarbij zal de avatar de gelaatsuitdrukkingen en de bewegingen van de gebruiker overnemen.

De ‘virtual reality’ sector herleeft dankzij Oculus Rift, een bril die u onderdompelt in een virtuele omgeving en die veel geavanceerder is dan de knullige 3D-cinamebrilletjes. Eigen aan dat soort onderdompeling is dat het uw tijdsbegrip volledig verandert. Voor u het weet, bent u urenlang ondergedompeld in een andere werkelijkheid, geheel afgesloten van uw fysieke omgeving. Helemaal iets anders dan onebitcommunicatie, dus.

De ontwikkelingen in nieuwe media spelen zich af tussen die twee tegenpolen: de vluchtige digitale interventies in uw gewone werkelijkheid en de bijna hallucinatorische onderdompeling in een virtuele werkelijkheid. Voor beide is er een markt, al zal die voorlopig groter zijn voor de onebitapps. Echt interessant wordt het als beide werkelijkheden door elkaar lopen, en we in een meeslepende virtuele omgeving Yo-berichtjes ontvangen, terwijl avatars op wandel gaan in een fysieke stad.

In elk geval, het begrip ‘werkelijkheid’ is aan herdefinitie toe. Facebook heeft dat al begrepen: het is eigenaar van zowel Slingshot als Oculus Rift.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud