column

Web van connecties

Digitaal nieuwsmanager

Maandagochtend. Telenet neemt BASE over. Collega Seba: ‘Ik doe eerste werk hier thuis binnen halfuur. Wat hebbeb (sic) we eerst nodig, site nog nie gezien.’ Collega Kurt: ‘Top. Kun jij straks eerste analistenreacties doen?’

Er wordt niet gebeld, geen sms’en verstuurd. De conversatie gaat per WhatsApp en loopt nog een tijd door, gevolgd door nog andere collega’s van de nieuwsdesk. Het gaat snel en efficiënt, wat niet wegneemt dat het gesprek ook hilarische vormen aanneemt die ik niet zal onthullen om de collega’s toch enige privacy te gunnen.

WhatsApp, eigendom van Facebook, kan een virtuele koffiemachine zijn waar groepjes heel informeel babbelen en waar een deel van de ‘zachte kennis’ van een organisatie tot stand komt. Pas onlangs werd bekend dat de dienst 800 miljoen gebruikers telt. Vergelijk dat met een kleine 300 miljoen voor Twitter.

Maar wat ik echt zou willen is een alternatief voor e-mail. Het moet maar eens gedaan zijn met de hopeloze warboel van conflicterende en zoekrakende mailtjes die nogal wat projecten teisteren. Met WhatsApp alleen kom je er niet. Maar er is hoop. In The Verge zag ik de veelbelovende titel: ‘Slack is killing email’. ‘Slack’ betekent zoveel als ‘speling’, en ‘cut me some slack’ is zoiets als ‘geef me wat ruimte’. Dat is inderdaad wat de onlinedienst Slack.com ambieert: onze overbevolkte en afstotende mailfolders vervangen door iets dat ruimte geeft, efficiënt en toch leuk is. Concreet: Slack laat u toe chatrooms te maken, prviéberichten te versturen en privégroepen op te zetten. Dat klinkt weinig spectaculair, maar het ding houdt ook de historiek bij van alle conversaties, laat perfect toe alles te doorzoeken en andere diensten zoals Dropbox en Google Drive te integreren.

In alle haast sommeerde ik collega’s WhatsApp even terzijde te laten en Slack te proberen. Een uurtje later was er dezelfde informele ‘aan de koffiepot’-sfeer van WhatsApp, maar nu in het chatkanaal ‘random’ van Slack. Met daarbij de zoekfunctie, de projectruimtes waar plaats is voor grote spreadsheets en nerdy werkgesprekken. Wie ooit wil reconstrueren hoe de afdeling multimedia een bepaald project aanpakte, kan alles terugvinden in Slack, de conversaties incluis.

De maker van Slack is niemand minder dan Stewart Butterfield, een zoon van hippies die ooit de revolutionaire fotosharingdienst Flickr op poten zette. Slack lijkt een alternatieve visie te hebben op organisaties, een die een organisatie niet ziet als een hiërarchische piramide maar als een web van connecties.

Slack is ongeveer een jaar op de markt en wordt gewaardeerd op zo’n 2,8 miljard dollar. Het bedrijf heeft een gratis versie, maar voor extra functies en capaciteit moet worden betaald. Van de 750.000 gebruikers zijn er 200.000 die betalen, daarbij een flink aantal grote en bekende bedrijven. Of Slack nu uitgroeit tot een heuse e-mailkiller weet ik niet, concurrenten zoals Yammer zitten niet stil. Maar de visie van een organisatie als een web van connecties zal in onze kennismaatschappij wél zegevieren. Diensten die op die evolutie inspelen, maken kans héél succesrijk te worden.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud