‘Je voelt de ziel van Rodin'

Het beeldhouwwerk De Denker boven het graf van Auguste Rodin aan het Rodin Museum in het Franse Hauts de Seine, Meudon. ©hemis.fr

Tijdens een residentie in Parijs bestudeerde kunstenares Sofie Muller uitvoerig de beeldhouwkunst in Parijs door de eeuwen heen. Zo ontdekte ze Musée Rodin in Meudon, het voormalige atelier van de Franse beeldhouwer. ‘Het is een magische plek om rond te snuisteren.’

Hôtel Biron, het Musée Rodin in Parijs, is welbekend. De kunstenaar schonk het aan de stad. Rodins atelier en huis in het heuvelachtige Meudon, op 10 kilometer van Parijs, kennen veel minder mensen. ‘Voor mij is het veel authentieker’, zegt beeldhouwster Sofie Muller. ‘Ik bezocht het tijdens mijn residentie in Parijs vier jaar geleden meermaals in enkele maanden tijd. Rodin bracht er de laatste jaren van zijn leven door. Veel van zijn originele plaasters zijn er tentoongesteld, soms op de plaats waar ze gerealiseerd zijn. Zijn materialen, mallen en instrumenten liggen er ook nog. Op de gipsen zijn nog sporen te zien van potloodtekeningen. Je voelt de sfeer van het atelier.’

Het museum heeft een tempelvormige ingang, waar je verwelkomd wordt door Rodins bekende sculptuur ‘De denker’. ‘Ook in het woonhuis voel je zijn aanwezigheid. Het is nu wat geromantiseerd, maar niet overdreven. Je ziet er veel antiquiteiten, objecten die hij verzamelde, maar ook kasten vol kleine sculptuurfragmenten. Het geeft een beeld van zijn denken en zijn artistieke proces. Ik vind het heerlijk om er rond te snuisteren.’

Er wordt gezegd dat Rodin naar Meudon trok om er de rust op te zoeken na de hetze rond zijn affaire met zijn leerlinge en muze Camille Claudel - trouwens ook een grote inspiratie voor Muller. ‘Het is inderdaad een stille, magische plek. Ik heb het museum al tijdens verschillende seizoenen bezocht, maar in de zomer, met de intense lichtinval door het glazen dak op de witgipsen beelden van de galerij, is het het bijzonderst.’

Muller is gefascineerd door kunstenaarshuizen. ‘Ik hou ervan te zien hoe een kunstenaar leefde en werkte.’ Haar eigen huis in Gent heeft nu al iets weg van een museum. ‘Het is een beschermd gebouw, de voormalige woning van de neogotische architect Jean-Baptiste de Bethune. Toen ik het voor het eerst betrad, was ik onmiddellijk verliefd.’ In haar atelier staat een muurgrote vitrinekast vol kleine plasticine hoofdjes en een indrukwekkende collectie medische instrumenten, historische rariteiten en beelden en objecten die met het menselijke lichaam te maken hebben. ‘Ik kom uit een antiquairsfamilie, van wie ik de voorliefde voor het verzamelen heb meegekregen. Ik verzamel alles wat me boeit. Regelmatig komen dergelijke voorwerpen in mijn installaties terecht.’

Rodin Museum. ©hemis.fr

Doordrongen van lust

In het voorjaar van 2020 gaat Muller in dialoog met Rodin. In Musée Fenaille in het Franse Rodez is een zaal gewijd aan zijn studies en interpretaties van portretten van mevrouw Fenaille, echtgenote van de oprichter en een belangrijke mecenas. ‘Rodin wordt vaak als een vrouwonvriendelijke macho afgeschilderd’, zegt Muller. ‘Veel van zijn beeldhouwwerken en tekeningen zijn doordrongen van lust en ongecensureerd naakt.’

Het museum geeft een goed beeld van Rodins denken en zijn artistieke proces.
Sofie Muller
beeldhouwster

Het wordt dan ook een extra uitdaging om te werken in een zaal met beelden van Rodin gewijd aan een vrouwelijk model. ‘Ik weet nog niet wat ik precies ga doen. Eerst wil ik onderzoeken wie mevrouw Fenaille was.’ Ze zal er ook bloedschilderijen tonen, in dialoog met wandtapijten uit de museumcollectie.

Deze zomer gaat de kunstenares niet op vakantie. ‘Toen ik onlangs in Frankrijk was om een expo op te stellen, voelde dat als vakantie. Ik heb dit jaar ook andere reizen gemaakt in functie van mijn werk. In september volgt Mexico, waar mijn duotentoonstelling met Gabriel de la Mora opent in de hoofdstad.’

Sofie Muller (45) is vooral bekend als beeldhouwster, maar ze schildert en tekent ook. Haar werk kenmerkt zich door een zichtbare kwetsbaarheid. Het materiaal is vaak rauw gebruikt, natuurlijke littekens en sporen in het albast bepalen het resultaat. De mens staat centraal: het lichaam, het lijden, de emoties. Ze wordt vertegenwoordigd door galerie Geukens & De Vil. Deze zomer worden enkele sculpturen van haar opgenomen in de Abbaye de Gellone in Saint-Guilhem-le-Désert als onderdeel van het kunstenparcours ‘In Situ’ in Frankrijk.

Haar favoriete museum is Musée Rodin in Meudon. Het uitgestrekte domein bevat een villa, een atelier, een galerij en een park. De beeldhouwer Auguste Rodin (1840-1917) spendeerde er de laatste twintig jaar van zijn leven. Zijn gipsen modellen staan er uitgestald: het museum geeft daarmee een belangrijk inzicht in zijn werkmethode, alsof je dichter bij de kunstenaar en zijn proces komt. In het park staat Rodins graf.

Meer moois in de buurt

Arp. ‘Het atelier en huis van de kunstenaars Jean Arp en Sophie Taeuber-Arp bevindt zich op slechts drie kilometer van Musée Rodin, ook in Meudon.’ Het Duitse kunstenaarskoppel verkreeg de Franse nationaliteit en vestigde er zich in 1929. Taeuber-Arp ontwierp het huis aan de rand van het bos zelf.

Bourdelle. Ook het atelier van Antoine Bourdelle in Parijs vindt Muller de moeite. De Franse beeldhouwer werkte van 1893 tot 1908 in het atelier van Rodin in de Franse hoofdstad. Hij betrok zijn eigen atelier heel vroeg in zijn carrière en bleef er tot zijn overlijden in 1929.

Brancusi. Geen enkele beeldhouwer kan voorbij aan het atelier van de Roemeense beeldhouwer Constantin Brancusi. ‘Hij schonk het aan de Franse staat ter bewaring. Tegenover het Centre Pompidou in Parijs is het atelier exact nagebouwd, zoals het eruitzag bij zijn overlijden. Hij gebruikte het zelf al als exporuimte en het is nu een onderdeel van de Pompidou-collectie.’

Volgende week: Fondation Maeght in Saint-Paul-de-Vence, het favoriete museum van actrice Natali Broods.

Advertentie
Advertentie