Sophie Lauwers | La Specola

©BELGAIMAGE

Verborgen tussen de vele kunsthistorische parels van Firenze ontdekte Sophie Lauwers, de directeur tentoonstellingen bij Bozar, het natuurhistorisch museum La Specola. ‘Je wandelt er van de ene verrassing naar de andere.’

Je trekt misschien beter niet met een volle maag naar La Specola. Het natuurhistorisch museum aan de Ponte Vecchio in Firenze toont anatomische wassen beelden van mannen en vrouwen tot in de kleinste details, vaak in doorgesneden of opengereten lichamen. Maag, darmen, hersenen, bloedvaten, foetustweelingen in de baarmoeder.

Sophie Lauwers leerde La Specola in 2016 kennen, dankzij een tip van een vriendin. ‘Het museum is voor mij onweerstaanbaar door de relatie die de Amerikaanse fotografe Francesca Woodman met La Specola had. Op de Summer of Photography van 2014 hebben we in Bozar foto’s van haar getoond. Woodman was gefascineerd door La Specola. Ze deed er alles voor om er te kunnen werken. Ze verleidde zelfs een bewaker om toegang te krijgen na de bezoekuren. Ze was er Alice in Wonderland, La Specola was haar observatorium.’

Er zijn weinig andere plekken in de wereld waar je de ana tomische beelden van Susini kan zien.
Sophie Lauwers, directeur tentoonstellingen van Bozar

De foto’s die Woodman er maakte, zijn doordrongen van de sfeer die in het museum hangt. ‘De gemoedstoestand van haar beelden geeft La Specola een extra dimensie. Woodman fotografeerde zichzelf graag in vervallen, stoffige ruimtes. Ze verloor zich in dat museum net zoals ze zich in haar leven verloor. Ze pleegde zelfmoord in 1981. Ze was amper 22.’

Uitzonderlijke sfeer

La Specola is voor Lauwers veel meer dan een natuurhistorisch museum. ‘Het is een pareltje waar ik vreemd genoeg meer van geniet dan van een bezoek aan het Uffizi. Op zijn zachts gezegd ontsluit het een collectie in een uitzonderlijke sfeer. De verzameling omvat een immens scala aan natuurhistorische specimen, van vlinders over rinocerossen tot luipaarden tot de mensenlichamen.’

‘Het was eerst een Wunderkammer van de Medici’s, die er in de 16de eeuw hun natuurhistorische curiosa in onderbrachten. Aanvankelijk heette het museum Museo di Storia Naturale di Firenze. In 1775 werd het voor het publiek geopend. Vervolgens kreeg het de naam La Specola, naar het astronomisch observatorium dat in 1790 in het complex werd geopend.’

Het favoriete museum

Acht mensen met een grote affiniteit met kunst vertellen deze zomer over hun favoriete museum. Bekijk alle museum in ons dossier.

‘La Specola is nooit gemoderniseerd. Het piept en kraakt er. Een ongrijpbaar palet aan sensaties waart er rond. Griezelig en melancholisch romantisch tegelijk. De museografie bestaat nog altijd uit de oorspronkelijke en prachtige houten kabinetten en vitrinekasten. Het parcours is zo opgebouwd dat je van de ene verrassing naar de andere wandelt.’

‘De Franse schrijver Markies de Sade was een fan. Door die anatomische beelden, natuurlijk. Ze werden in de 18de eeuw vervaardigd door Clemente Susini. Ze zijn adembenemend fascinerend. Onwaarachtig realistisch, gruwelijk om te zien maar tegelijk sensueel en poëtisch. De beelden werden gebruikt voor medische studies. Er zijn weinig andere plekken in de wereld waar je beelden van Susini kan zien.’

 

Mooi handschrift

Firenze is voor Lauwers de stad waar haar liefde voor de kunst zowat is begonnen. ‘Mijn ouders waren gescheiden. Met mijn moeder op vakantie gaan was een aparte ervaring. In haar oranje Bianchi scheurde ze met 160 kilometer per uur naar Saint-Tropez om Claude François te ontmoeten.’

‘Mijn vader was een vintage cabrioletrijder. Met hem tuften we op het gemak via de route nationale door Frankrijk. Zo reisden we ook naar Italië. Ik was toen 12 of 13. Mijn vader bereidde zijn reizen meticuleus voor, als het moest een jaar lang. Het internet bestond toen nog niet. Hij schreef in een mooi handschrift brieven naar hotels voor informatie.’

‘En toen stonden we dus in Firenze. Door zijn voorbereiding kende hij de stad beter dan wie ook, zonder er geweest te zijn. Op een dag liepen we door kleine straatjes. Plots zei hij: ‘Sophietje, ik ga mijn handen voor je ogen houden en als ik ze weer wegdoe moet je naar boven kijken. Ik zag de Dom en was overweldigd. Ik wist niet dat zoiets bestond. Nog altijd kan ik niet op vakantie gaan zonder een kerk te bezoeken.’

Volgende week: Museum Rietberg in Zürich, de favoriet van Aviel Cahn, de artistiek directeur van Opera Vlaanderen;

Sophie Lauwers (52) studeerde sinologie en geschiedenis. Ze begon haar carrière eind jaren tachtig in de reclame- en marketingwereld bij DMB&B en TBWA. In 1999 werd ze verantwoordelijk voor de hedendaagse kunst tijdens het Van Dyck-jaar. In 2000 was ze projectmanager voor Brussel 2000, de culturele hoofdstad van Europa. In 2002 ging ze aan de slag bij Bozar. Eerst was  ze expo coördinator, sinds 2014 is  ze hoofd van de afdeling tentoonstellingen. Ze maakt deel uit van het directiecomité.

Haar favoriete museum is La Specola in Firenze.  Het oudste wetenschappelijk museum van Europa is gegroeid uit de collectie van de familie De Medici, jaren de heersers in Firenze. Het museum opende de deuren voor het publiek in 1775. Vandaag telt het 34 zalen. De collectie is heterogeen en bevat heel wat opgezette dieren, waaronder het nijlpaard dat de Medici’s als huisdier hielden. La Specola telt ook een fabelachtige collectie wassen mensenbeelden, ontworpen door Gae tano Giulio Zumbo (17de eeuw) en Clemente Susini (18de eeuw).

Meer moois in de buurt

 La Stazione di Firenze. ‘In Firenze kan je een alternatieve wandeling maken die langs enkele interessante economisch-historische plaatsen voert. Je vertrekt in La stazione diFirenze Santa Maria Novella. Het centraal station van de stad werd in 1932 ontworpen door de architecten van de Gruppo Toscanos.Twee jaar later ging het open.Het is een typisch voorbeeld van het Italiaans architecturaal modernisme dat floreerde onder het fascistisch regime van Benito Mussolini.’

Apotheek. ‘Vanuit het station kanje vlakbij naar de apotheek van Santa Maria Novella, de oudste van Europa.Ze werd in de 16de eeuw gesticht door dominicaner monniken. De plafondschilderingen zijn prachtig. De apotheek hoorde bij het klooster van Santa MariaNovella.’

Café Gilli. ‘Als je nog wat verder wandelt, kom je aan Café Gilli opde Piazza della Repubblica.Het oudste café van Firenze opendein 1733 in de buurt van de Dom de deuren.Daarna is het een paarkeer van locatie veranderd.’

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content