Strikerail

De vlijmscherpe column van Koen Meulenaere

En nog onbeschoft tegen Ivo Mechels ook. ‘Zijn deontologie kan op een postzegel.’ Ja maar enfin, tot hoever mag zo een lapzwans gaan? Dat hij zijn eigen personeel uitscheldt voor profiteurs die te weinig werken voor hun geld, dat is tot daar aan toe. Maar als er niet gespot mag worden met de profeet, dan zeker niet met Test-Aankoop. Sleep hem voor het gerecht, Ivo. Dat heeft 30.000 man buiten gegooid bij Alcatel-Bell, 30.000 families in de miserie, de Slachter van het Waasland, dat is mislukt bij Agfa-Gevaert, mislukt bij de FET, mislukt bij Electrawinds, dat verwekt niets dan ergernis bij de NMBS, maar een toontje lager? Ho maar.

Als één vereniging het woord ‘geduld’ groot in haar logo heeft staan, dan is het wel de socialistische vakbond van het spoor. Eerst alle middelen van overleg en gesprek uitputten, zo lang mogelijk zoeken naar een compromis, en dan pas, in een uiterste geval, een voorzichtige en liefst ludieke actie voeren waarvan de reiziger in geen geval hinder ondervindt. Maar ook voor rode spoormannen zijn er grenzen. Het afschaffen van hun ziekenfonds is de druppel te veel in de emmer der vernedering. Michel Abdissi, de moe getergde voorzitter van ACOD Spoor, heeft zelfs verklaard dat als Jo Cornu en Jacqueline Galant onwillig blijven om naar de verzuchtingen van het personeel te luisteren, een staking niet helemaal uit te sluiten valt.

Een staking! Bij de NMBS! Zo ver is geen vakbondsleider ooit gegaan. Iemand Jos Digneffe ooit tot staking weten oproepen? Jos was een man van het vergelijk, niet van de confrontatie. Het woord ‘staking’ kreeg hij niet over de lippen. De Digneffes waren dan ook spoormannen van vader op zoon, meer bekommerd om het welzijn van de ijzeren weg dan om dat van zichzelf. ‘Snijd een Digneffe open en er rolt een trein uit’, vertelde Jos trots. Marc Descheemaecker heeft ooit op het punt gestaan dat eens de facto te controleren, maar werd net op tijd tegengehouden.

Voor Jos Digneffe ging de Maatschappij voor alles, Michel Abdissi is minder toeschietelijk. ‘Jo Cornu heeft nog nul procent marge voor fouten’, lanceerde hij een oorlogsverklaring in De Morgen, waar ze dan nog vergaten ze onder ‘Terreurdreiging’ te zetten. In De Morgen staan nochtans alle artikels al vier weken lang onder de onheilspellende band: ‘Terreurdreiging’, zelfs het kruiswoordraadsel. Siegfried Bracke moet ophouden met Lisbeth Imbo voor het slapengaan van die gruwelijke verhaaltjes in het oor te blazen, dat kind krijgt daar kennelijk angstdromen van. Tijdig het licht uitknippen kan ook helpen. Hij heeft nu het beveiligingsplan van het parlement, met alle geheime details, in De Morgen laten afdrukken! Handig voor terroristen.

Uit een enquête van TreinTramBus blijkt dat 82 procent van de NMBS-reizigers ontevreden is. Wie in het spitsuur naar Brussel spoort, doet er niet alleen een kwartier langer over dan honderd jaar geleden, maar mag ook blij zijn als hij nog net aan de kolentender kan hangen, ín de trein is geen plaats. ‘De stiptheid is verhoogd’, pocht Cornu. Als alle treinen zes minuten te laat zijn, is voor hem 100 procent stiptheid bereikt. Als in Tokio één trein zes seconden te laat is, moet de hele top van Jap Rail ontslag nemen.

‘Cornu heeft blijk gegeven van een groot misprijzen voor het personeel en heeft geen enkel signaal gestuurd dat hij daarop wil terugkomen’, besluit Abdissi. Kaaiman, ABVV-délégué op De Tijd, steunt de spoorkameraden. Genoeg gepraat, actie!

Lees verder