The Red Baron

De vlijmscherpe column van Koen Meulenaere

De Luftwaffe is niet meer wat ze was in de tijd van Manfred von Richthofen. Die haalde tijdens luchtgevechten in de Eerste Wereldoorlog tachtig vijandige toestellen neer, voor hijzelf uit de wolken werd geschoten door Snoopy. Von Richthofen, die de cursus Camouflagetechnieken had overgeslagen, werd de Rode Baron genoemd, omdat hij zijn vliegtuigen, eerst de Albatros D.III en later de Fokker Dr.I, vuurrood schilderde zodat tegenstanders in het zwerk snel begrepen met wie ze te maken hadden.

De Luftwaffe heette toen officieel nog ‘die Fliegertruppe des Deutschen Kaiserreiches’ en stond alom bekend vanwege de onverschrokkenheid en de grote stuurmanskunst van haar vliegeniers. Dat is vandaag niet meer het geval. We lezen: ‘Twee Eurofighters van het Duitse leger zijn gisteren gebotst tijdens een oefenvlucht in het noordoosten van Duitsland. Een piloot kon zich redden met zijn schietstoel en werd levend aangetroffen in een boom ten noordoosten van Jabel, waar zijn eerste woorden volgens reddingswerkers waren: Na sowas!’ Het levenloze lichaam van de andere piloot werd 10 kilometer verder door honden gevonden in een tarweveld in Nossentiner Hütte.’

Een dergelijke crash doet terugdenken aan het pijnlijke incident tijdens het defilé van de Quatorze Juillet op de Champs-Elysées vorig jaar. Waar onder het oog van de salonjonker en zijn hoge gasten twee motorrijders van de Republikeinse Garde tegen elkaar knalden en er tot overmaat van schande niet in slaagden hun motoren weer overeind te krijgen. Tien minuten eerder bleek de buitenste van negen straaljagers van de Forces Aériennes die de kleuren van de nationale vlag uit hun echappement moesten spuwen de verkeerde verf te hebben meegenomen.

Als het Europese leger van Guy Verhofstadt wordt uitgebouwd rond een Frans-Duitse militaire as, bewapend met de artillerie die het Joenk zelf aan kolonel Idriss van het Vrije Syrische Rebellenleger had beloofd, staan we er goed voor. Het lijkt verstandiger onze vrijheid te blijven toevertrouwen aan Amerikaanse militairen, en in die context onze financiële bijdrage aan de NAVO eindelijk correct te betalen. Iets wat al in 1979 in een wetenschappelijke studie werd aangeraden door een kandidaat-licentiaat politieke wetenschappen aan de KU Leuven, die later op het nippertje aan een bestaan in de goot is ontsnapt.

Dat de Duitsers in de burgerluchtvaart aan de top staan, zal eenieder beamen die gewoon is met Lufthansa te vliegen, maar noodgedwongen een keer aan boord moest van een Airbus van Air France. Sta ons tussendoor toe de euforie bij Brussels Airlines te temperen nadat het deze week uit de lagekostenhangar van Eurowings is getakeld. De vorige keer dat er optimisme over de Belgische luchtvaartmaatschappij heerste, was toen Rik Daems het glas champagne hief met de directie van Swiss Air. We weten hoe dat is afgelopen, voor Sabena en voor Daems. Voorspelling van Kaaiman: over ten laatste twee jaar is het gedaan met Brussels Airlines. Het is niet omdat Etienne Davignon geen boekhouding kan lezen, dat die Duitsers dat niet kunnen.

Dus voor lijnvluchten: vertrouw de teutoon. Maar in een Messerschmitt heb je ze beter niet boven je huis vliegen.

Lees verder