Bedrijven gebruiken Pokémon-hype om klanten naar winkelstraat te lokken

©Photo News

Vergeet kortingsbonnen, gratis hapjes of avondopeningen. Wie klanten naar zijn zaak wil lokken, investeert binnenkort in Pokémon. Al is het de vraag hoe lang dat trucje nog zal werken.

Waar u ook gaat of staat, er valt niet te ontsnappen aan ‘Pokémon Go’, het razend populaire mobiele spelletje waarin de spelers virtuele wezentjes (Pokémon) moeten vangen in de echte wereld.

Niet alleen is het de eerste keer dat een ‘augmented reality’-toepassing (het overlappen van virtuele met reële beelden) op zo’n grote schaal doorbreekt. ‘Pokémon Go’ is ook op weg om een krachtige marketingtoepassing te worden voor fysieke winkels. En wat nog mooier is: ze trekken er een jong publiek mee aan dat verknocht is aan onlineaankopen, en steeds minder in de winkelstraat te vinden is.

‘POKÉMON GO' NU AL IN RECORDBOEKEN
‘Pokémon Go' nu al in recordboeken

Amper een goede week na de lancering in de VS heeft ‘Pokémon Go’ er al meer dan 23 miljoen dagelijkse actieve gebruikers. Het spelletje heeft op basis van dat criterium nu al bekende apps ingehaald zoals Twitter, Spotify, Netflix en Tinder. ‘Als de trend doorzet, zal het ook SnapChat, WhatsApp en andere populaire sociale apps inhalen’, voorspelt analist Joseph Schwarz van de marktonderzoeker Similarweb.

Dat het gaat om ‘actieve’ gebruikers is een belangrijke nuance. Sommige apps zijn tientallen miljoenen keren gedownload, maar heel wat mensen gebruiken ze niet (meer) regelmatig. ‘Pokémon Go’ heeft momenteel heel veel echte gebruikers, maar dat kan natuurlijk snel veranderen als de hype wat overwaait.

Als je het gemiddelde aantal uren per dag bekijkt dat aan de app besteed wordt, doet ‘Pokémon Go’ het zelfs al beter dan Facebook. En dat is een enorme prestatie, want Facebook staat bekend als dé app die de vrije tijd van jongeren helemaal opvreet.

De razendsnelle verspreiding doet vermoeden dat de spelletjesmaker Nintendo nog heel wat records zal doen sneuvelen. Zeker als je weet dat de app in heel wat landen - ook bij ons - nog niet eens officieel gelanceerd werd en alleen via een omweg te gebruiken is.

Volgens schattingen van Similarweb is het spelletje vandaag al geïnstalleerd op 4,5 procent van alle Belgische Android-smartphones en is 1,8 procent van de Belgische bezitters van een Android-smartphone een actieve gebruiker. Volgens een voorzichtige extrapolatie zou ons land daarmee al zeker 50.000 actieve spelers tellen.

Het virale succes heeft het aandeel van de Japanse eigenaar Nintendo de jongste dagen een enorme boost gegeven. In een week tijd werd het bedrijf op de beurs liefst 40 procent duurder. Ook de fabrikanten van batterijen doen gouden zaken. Op jacht gaan met de app vreet immers heel wat energie.

De voorbije dagen doken daar verschillende voorbeelden van op. Slimme ondernemers die het spelletje kennen, activeerden in de app tegen betaling de lokfunctie, waarmee ze de virtuele beestjes naar publieke plaatsen in de buurt van hun zaak konden ‘lokken’. En dankzij zo’n Pokémon-samenscholing kunnen ze, al dan niet in combinatie met een promotieactie, meer klanten naar hun winkel trekken.

Een pizzatent in New York zag haar omzet vorig weekend naar eigen zeggen met 30 procent toenemen dankzij een investering van amper 10 dollar in Pokémon. Andere winkeliers volgden het voorbeeld. Ook in eigen land wordt de truc ontdekt. Zo verspreidde het Gentse toeristenbureau Visit Gent gisteravond op Facebook het bericht dat er beestjes te vangen vielen aan zijn kantoor. ‘Kom binnen en vraag een gratis kaart om de rest van de stad te ontdekken’, luidde de boodschap.

Die spontane acties lopen voor op de plannen van de twee ontwikkelaars van ‘Pokémon Go’, het Japanse Nintendo en de gameontwikkelaar Niantic. De topman van dat laatste bedrijf, John Hanke, zei in de Britse zakenkrant Financial Times dat er binnenkort betalende opties komen voor bedrijven die via het spel bezoekers willen aantrekken. Er zijn indicaties dat er al een deal is om de vestigingen van de hamburgerketen McDonald’s om te toveren tot ‘Pokéstops’, plaatsen waar de beestjes zich ophouden.

Of het ook slimme marketing is, daar zijn experts het niet over eens. Sommigen zien veel mogelijkheden in de hype, zoals het organiseren van Pokémon-events en -wedstrijden, of het opzetten van verzamel- en ruilacties. Maar critici waarschuwen dat de hype snel kan overwaaien en niet noodzakelijk veel zal bijdragen tot de verkoop.

‘Het doel van het spel is alle Pokémon te vangen, maar dat stopt op een zeker moment. Men kan dit niet lang blijven uitmelken en het aantal actieve gebruikers zal snel dalen’, denkt Miel Van Opstal, marketingconsultant van het bureau WaveLab. Hij waarschuwt winkeliers om zich niet te laten meeslepen. ‘Je moet je de vraag stellen of je genoeg personeel hebt om van je extra bezoekers ook betalende klanten te maken. En houd rekening met ongewenste effecten zoals een toename van diefstallen of ongelukken.’

50.000
Volgens een conservatieve schatting lopen in ons land al zeker 50.000 actieve spelers van ‘Pokémon Go’ rond.

Van Opstal verbaast zich er ook over dat gebruikers die soms moord en brand schreeuwen over de aantasting van hun privacy, zonder morren een massa persoonsgegevens aan Nintendo wegschenken om met de app te kunnen spelen.

Het neemt niet weg dat de Pokémon-rage een schoolvoorbeeld is van geslaagde digitale marketing. ‘Er wordt ingespeeld op de nostalgie van twintigers en dertigers die hun jeugd met Pokémon-spelletjes hebben doorgebracht. En we wisten al langer dat de combinatie van nostalgie en technologie, zeker bij een geconnecteerde doelgroep, extreem krachtig kan zijn’, zegt Van Opstal. ‘Pokémon Go’ is zeker niet de eerste actie die gebruikmaakt van augmented reality, maar het kan wel helpen om die techniek definitief op de kaart te zetten, klinkt het.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content