Advertentie

De neergang van een kroonjuweel

©Jonas Roosens

Om een volledige ondergang af te wenden wordt Blokker tot op zijn ondergoed uitgekleed. De Nederlandse trots raakte in verval doordat de familie Blokker de opkomst van e-commerce niet zag.

In de jaren zeventig en tachtig begonnen de broers Jacob ‘Jaap’ en Albert ‘Ab’ Blokker met hun huishoudketen Blokker aan expansie. Door tegelijk ook speelgoed- en interieurketens over te nemen maakten ze van de overkoepelende Blokker Holding een kroonjuweel van de Nederlandse economie. Gisteren maakte het bedrijf bekend dat het bijna volledig wordt uitgekleed. Het mag alleen zijn ondergoed - de keten Blokker - houden. Ketens als Bart Smit en Leen Bakker worden verkocht. Bovendien sluiten in Nederland en België meer dan 260 winkels, waardoor 1.900 mensen hun job verliezen.

©Mediafin

Naar de reden is het niet lang zoeken. In 2014 en 2015 maakte de groep voor het eerst in zijn 121-jarige geschiedenis verlies en naar verwachting kondigt Blokker binnenkort aan dat dat verlies vorig jaar nog is toegenomen. In 2015 ging de Blokker-groep netto 52 miljoen euro in het rood. In 2009 werd nog 158 miljoen euro winst gemaakt. In dezelfde periode daalde de omzet van 2,8 miljard euro naar 2,1 miljard euro.

Bevoeld en besnuffeld

De in 2011 overleden Jaap Blokker en zijn broer Ab maakten dan wel een succes van de keten, ze zijn ook verantwoordelijk voor de problemen van het bedrijf, dat door hun grootvader Jacob werd opgericht.

‘Jaap Blokker en zijn broer hebben in de jaren zeventig, tachtig en negentig goed werk geleverd door een kralenketting van winkelketens te creëren’, zegt de Nederlandse winkelexpert Paul Moers. Mensen konden voor aankopen enkel terecht in stenen winkels en dankzij de grote portefeuille van het Blokker-imperium gaven de shoppende Nederlander en Belg haast automatisch hun geld uit bij de Blokker-groep. ‘Het was toen belangrijk in elke winkelstraat aanwezig te zijn, liefst met verschillende ketens’, zegt de Nederlandse winkelexpert Cor Molenaar.

Door de opkomst van de e-commerce kwam dat model onder druk, al zagen de broers dat niet in. Terwijl Bol.com en Amazon hun online groeiverhaal schreven, pende Jaap Blokker in het jaarverslag over 2009: ‘Zoals verwacht mocht worden, is de rol van het internet bij de verkoop van detailhandelsartikelen in 2009 weer fors toegenomen. Voor ons type winkels is die ontwikkeling een minder grote bedreiging dan voor vele andere, zoals platenwinkels en boekhandels. Veel van onze artikelen willen nog altijd eerst bekeken, bevoeld en besnuffeld worden voor ze mee mogen naar het huis van de consument. En daarmee zal in onze branches de fysieke winkels te allen tijde zijn meerwaarde behouden boven de virtuele.’

Jaap Blokker en zijn broer hebben in de jaren zeventig, tachtig en negentig goed werk geleverd door een kralenketting van winkel ketens te creëren.
Paul Moers
Winkelexpert

Blokker werd extra geraakt door de financiële crisis, die in Nederland ook een vastgoedcrisis veroorzaakte. ‘Tussen 2008 en 2016 verkochten Nederlandse non-foodwinkels offline én online 16 procent minder’, zegt Moers. Goedkope ketens zoals Action begonnen een veroveringstocht. (zie grafiek)

Neef zonder aandelen

Na het overlijden van Jaap in 2011 kwam Roland Palmer aan het roer van Blokker te staan. Jaap had de zoon van zijn zus Ans aangeduid als zijn opvolger omdat zijn broer Ab de leiding niet ambieerde en de relatie tussen hen gespannen was. Neef Palmer had geen aandelen. Ab en de weduwe van Jaap hadden en hebben elk de helft van het bedrijf in handen.

Palmer zag de groeiende impact van de e-commerce en wilde Blokker klaarmaken voor de 21ste eeuw. Maar oom Ab kon de digitale ideeën niet smaken. ‘Ik ben altijd kritisch geweest voor plannen die alleen gericht waren op onlinegroei. Wie beweert dat webwinkels de oplossing zijn voor alle problemen waar retail voor staat, heeft die problemen niet goed begrepen’, zei hij een jaar geleden in NRC Handelsblad.

‘Door de tegenkanting van de oudere familieleden heeft Palmer eigenlijk niets bereikt’, analyseert Moers. Na vier jaar gooide Palmer de handdoek in de ring. Hij is intussen de CEO van de Beneluxtak van de Chinese internetreus Alibaba.

Sindsdien staat met Casper Meijer voor het eerst iemand die niet tot de familie behoort aan het hoofd van Blokker Holding. Meijer houdt schoon schip. Een jaar geleden schrapte hij in Nederland 390 banen. Drie maanden geleden kondigde hij aan dat hij 69 Belgische winkels sluit, waardoor 302 jobs op het spel staan. Nu kondigt hij de opdeling van Blokker aan.

‘Met het geld dat de verkoop van de zusterketens van Blokker oplevert, kan hij de Blokker-winkels sneller vernieuwen. Hij maakt van Blokker een keten met een goede webshop, een eigentijdsere look en een beter aanbod’, zegt Moers. ‘In de vernieuwde winkels stijgt de omzet met meer dan 5 procent. De situatie is moeilijk, maar zijn aanpak heeft kans op slagen. Doorslaggevend is dat hij geen familietelg is. Daardoor ondervindt hij minder tegenkanting dan zijn voorganger.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud