interview

‘Dit is geen business voor watjes'

John Porter:'Ik denk niet dat je in het buitenland veel Amerikanen zult vinden die voor Donald Trump gestemd hebben.' ©Diego Franssens

In twintig jaar is Telenet geëvolueerd van dartele uitdager naar mature mediamogol. Aan CEO John Porter om de schwung van de voorbije twee decennia te bewaken en Telenet naar verse groei te leiden. ‘We stellen hier elke dag ons businessmodel ter discussie.’

Taart en gele ballonnen. Meer haalde Telenet enkele weken geleden niet uit de kast om met zijn 3.161 werknemers zijn twintigjarig bestaan te vieren. ‘We stellen ons bescheiden op. En we organiseren liever grote evenementen om ons aan de klanten te tonen’, zegt topman John Porter. De Amerikaanse Australiër staat ruim drie jaar aan het hoofd van de Vlaamse breedbandpionier, die de voorbije twee decennia uitgroeide tot een heus entertainmentbedrijf met 2,1 miljoen klanten die 4,9 miljoen diensten afnemen.

Heel lang was Telenet de onstuimige uitdager van het - in Porters sappig Australisch Engels - ‘fat and lazy’ Belgacom. Vandaag is het zelf het establishment, een matuur bedrijf in een mature omgeving. De winst mag dan nog aardig groeien - nu Telenet er meer dan ooit in slaagt meer producten per klant te verkopen (2,26 per klant, tegenover 1,7 begin 2009) - de omzet staat onder druk, zoals in de hele sector.

U kan een nieuwe groeimotor best gebruiken. Wanneer neemt u uw Waalse tegenhanger VOO over?
John Porter: (schatert) ‘Of we VOO nu kopen of niet, we zijn sowieso joined at the hip. We doen hetzelfde zonder concurrenten te zijn, we zijn complementair. We hoeven VOO niet zo nodig over te nemen om daar schaalvoordelen uit te putten, we kunnen evengoed samenwerken of samen investeren. Er lijkt ook niet echt politieke appetijt voor een verkoop.’ (De PS zwaait de plak bij de Luikse intercommunale Tecteo die VOO overkoepelt, red.)

Mensen blijven niet bij Telenet omdat het moeilijk is om te verhuizen. Ze blijven omdat we hen waar voor hun geld geven.

Waar moet de groei dan vandaan komen?
Porter: ‘Wat we met de bundel WIGO hebben gedaan is een voorbeeld van hoe het moet. Daarmee hebben we klanten overtuigd meer diensten bij ons af te nemen. Voor hen is dat een besparing, maar wij verhogen onze omzet per klant. Zo’n win-win is de ideale oplossing. Ook in de business-to-businessmarkt hebben we nog groeimarge. Bij kmo’s bestrijdt Proximus ons bikkelhard, maar bij kleine zelfstandigen moeten we naar een marktaandeel gelijkaardig aan dat bij de retailklant.’

‘En we mikken op groei in entertainment. Vandaag heeft slechts iets meer dan 30 procent van onze klanten een van onze betaalpakketten (Play, Play More, Play Sports). We willen naar 50 procent groeien. We denken elke dag na over hoe we daar kunnen geraken. Moeten we meer op Netflix gaan lijken en elk jaar vijf eigen series uitbrengen? Moeten we onze content beter verdelen tussen Play en Play More? Kunnen we de functionaliteiten verbeteren? Is de prijs oké? We zoeken de juiste formule.’

BIO John POrter

59 jaar.

Amerikaanse Australiër.

Meer dan 30 jaar ervaring bij kabel- en televisiebedrijven als Time Warner, Group W en Austar.

Volgde in april 2013 Duco Sickinghe op als topman van Telenet.

Telenet

Dochter van ’s werelds tweede kabelgroep, Liberty Global, een Amerikaans bedrijf met sterke aanwezigheid in Europa (14 landen).

Telt in Vlaanderen en Brussel 2,1 miljoen klanten die 4,9 miljoen diensten afnemen.

Omzet: 1,8 miljard euro.

Nettowinst: 176 miljoen euro (beide in 2015).

Werknemers: 3.163 (inclusief die van BASE).

In televisie hebt u sinds kort een concurrent bij. Vreest u de digitale televisie die Orange Belgium onlangs lanceerde?
Porter: ‘Een zeker segment zal het aanbod van Orange overwegen. En... good luck to them. Dit is geen business voor watjes. Ze vergt heel veel investeringen (onder meer in content), heel veel innovatie, heel veel ontwikkeling van het tv-platform. Televisie zit in het DNA van Telenet. Niet in dat van Orange, zijn roots zijn mobilofonie. Voor tv kunnen wij dus het pleit winnen. Het product van Orange voldoet voor een deel van de markt. Maar het gaat die markt niet overhoop gooien. Het is niet de King & Kong (Telenets mobiele aanbod dat Proximus en Orange veel pijn deed, red.) van televisie.’

Ligt dat ook aan een te statische markt?
Porter: ‘We hebben een lage churn (frequentie waarmee klanten van leverancier switchen op basis van verleidelijke aanbiedingen van concurrenten, red.), dat klopt. Maar ik ben het niet eens met minister Alexander De Croo, die dat problematisch vindt. Onlangs sprak hij de ambitie weer uit om Telenet aan te pakken, omdat we zo’n lage churn hebben. (lacht) Ik begrijp dat niet. Weinig klantenverloop betekent in onze business vooral dat mensen tevreden zijn. Er zijn genoeg alternatieven voor wie dat wil. Als mensen dan nog steeds niet gaan zwerven, ligt dat aan de kwaliteit van het aanbod, niet aan de bureaucratie bij het wisselen van distributeur.’

Dat zei Electrabel natuurlijk ook. Maar het eenvoudiger maken om van energieleverancier te wijzigen heeft die markt wel in beweging gekregen.
Porter: ‘Is het dan zo moeilijk, nu? Van distributeur wisselen is nu eenmaal niet hetzelfde als beslissen om eens andere koekjes te kopen. Je moet iemand opbellen, je moet afgeschakeld worden, ergens anders weer aangesloten, enzovoort. Is dat zo erg? If you want to do it, just do it.

Als wij over tien jaar nog steeds enkel data en tv verkopen, zouden we maar een triest stel zijn.
John Porter
CEO Telenet

Zijn mensen misschien gewoon lui?
Porter: ‘Er is een zekere inertie in een stukje van de markt. Maar in het VK ligt de churn van Virgin Media bijvoorbeeld op 18 procent. Dat is meer dan het dubbele van bij ons. Terwijl het daar niet eenvoudiger is om te switchen. Ze hebben er gewoon meer redenen toe. Het heeft dus meer te maken met ons aanbod dan met het proces.’

De groeimotoren die u noemt gaan allemaal over de korte termijn. Blik eens wat verder vooruit in de toekomst.
Porter: ‘Het is belangrijk om de hele tijd je eigen businessmodel ter discussie te stellen. We zitten in een kleine markt, die stilaan matuur is. Als je niet ter plaatse wil trappelen, moet je wel innoveren. Als wij over tien jaar nog steeds enkel data en tv verkopen, zouden we maar een triest stel zijn. Wij zitten pal in het midden van een veel breder ecosysteem, waar elke dag nieuwe en waardevolle dingen ontstaan. Voor sommige zaken kunnen we afwachten hoe dat uitdraait. Het internet der dingen is in volle ontwikkeling. Zodra dat er staat, zullen wij er als bedrijf dat in connectiviteit voorziet wel bij varen.’

‘Op andere vlakken moeten we zelf de kar trekken. Denk aan mobiele betalingen of gerichte reclame. We kunnen het ons niet veroorloven achterover te leunen als we in die markt de vruchten willen plukken.

‘Ik heb er vertrouwen in, hoor. Wie had in 2001, in de begindagen van het internet, gedacht dat we er vandaag 70 procent van onze omzet uit zouden halen? Als bedrijf evolueer je mee.’

U hebt zowel de Australische als de Amerikaanse nationaliteit. Hebt u gestemd?
Porter: ‘Ja.’

Mogen we weten voor wie?
Porter: ‘Ik denk niet dat je veel Amerikanen zal vinden die in het buitenland hebben gewerkt die voor Donald Trump zouden stemmen. Zijn waarden staan in ieder geval volledig haaks op de mijne. Ik had gehoopt dat de Democraten een iets beter verzet zouden leveren dan wat Hillary Clinton heeft laten zien. In zekere zin was het entertainend. Maar dan zoals kijken naar een treincrash in slow motion. Het is toch vooral angstaanjagend. Ik vraag me af of ik ooit nog terug ga. Niet dat het aan de orde is, maar nu is het zeker geen optie. Misschien kan België me wel politiek asiel verlenen?’ (lacht)

TELENET BELOOFT NETFLIX OP UW VOLGENDE DIGIBOX

Het heeft even geduurd, maar ook Telenet-klanten kunnen normaal vanaf eind volgend jaar naar Netflix kijken via hun digibox. Proximus sloot twee jaar geleden al een deal met de online aanbieder van films en series.

De huidige digibox van Telenet ondersteunt geen apps, waardoor Netflix niet kan worden geïntegreerd. Op de nieuwe box, die eind volgend jaar wordt uitgerold, zijn apps wel welkom. Vanaf dan zit Netflix op het Telenet-platform, zegt topman John Porter. ‘Netflix is niet echt een concurrent. Serieliefhebbers willen zowel de nieuwste HBO-reeks op Telenet als de laatste aflevering van ‘Black Mirror’ op Netflix zien.’ De CEO weet nog niet in welk tv-pakket hij de streamingdienst zal onderbrengen.

In de labo’s in Mechelen wordt de nieuwe digibox tegen het licht gehouden. Ingenieurs onderzoeken onder meer welke beeldkwaliteit de digibox zal aanbieden. 4K - beelden met een resolutie die vier keer groter is dan de huidige HD-beelden - is mogelijk, maar het doorsturen van die beelden slorpt veel bandbreedte op. Daarom experimenteert Telenet met full HD (1.080 pixels).

De nieuwe digibox ondersteunt ook spraak. Eind volgend jaar, begin 2018, kunt u dus zappen en zoeken door het aan uw afstandsbediening te vragen. ‘Je zal je digibox bijvoorbeeld kunnen vragen alle horrorfilms van 2016 op te lijsten’, legt Porter uit.


TELENET BELOOFT NETFLIX OP UW VOLGENDE DIGIBOX

Het heeft even geduurd, maar ook Telenet-klanten kunnen normaal vanaf eind volgend jaar naar Netflix kijken via hun digibox. Proximus sloot twee jaar geleden al een deal met de online aanbieder van films en series.

De huidige digibox van Telenet ondersteunt geen apps, waardoor Netflix niet kan worden geïntegreerd. Op de nieuwe box, die eind volgend jaar wordt uitgerold, zijn apps wel welkom. Vanaf dan zit Netflix op het Telenet-platform, zegt topman John Porter. ‘Netflix is niet echt een concurrent. Serieliefhebbers willen zowel de nieuwste HBO-reeks op Telenet als de laatste aflevering van ‘Black Mirror’ op Netflix zien.’ De CEO weet nog niet in welk tv-pakket hij de streamingdienst zal onderbrengen.

In de labo’s in Mechelen wordt de nieuwe digibox tegen het licht gehouden. Ingenieurs onderzoeken onder meer welke beeldkwaliteit de digibox zal aanbieden. 4K - beelden met een resolutie die vier keer groter is dan de huidige HD-beelden - is mogelijk, maar het doorsturen van die beelden slorpt veel bandbreedte op. Daarom experimenteert Telenet met full HD (1.080 pixels).

De nieuwe digibox ondersteunt ook spraak. Eind volgend jaar, begin 2018, kunt u dus zappen en zoeken door het aan uw afstandsbediening te vragen. ‘Je zal je digibox bijvoorbeeld kunnen vragen alle horrorfilms van 2016 op te lijsten’, legt Porter uit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content