Een drama dat u doet schateren

©Twentieth Century Fox Film Corporation

Met vier onderscheidingen was ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ de grote winnaar van de Golden Globes. Terecht, want de film fietst op bloedmooie wijze tussen genres.

Over het belang van de Golden Globes kun je discussiëren, maar de kwaliteiten van de film die er een paar dagen geleden de show stal, staan buiten kijf. ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ kreeg de prijs voor beste drama, beste scenario, beste vrouwelijke hoofdrol (Frances McDormand) en beste mannelijke bijrol (Sam Rockwell). Dat de film evengoed ook bekroond kon worden als beste komedie onderstreept hoe bijzonder hij is.

Regisseur/scenarist Martin McDonagh vertelt een verhaal dat op zich weinig reden tot lachen geeft, maar net als in ‘In Bruges’ kruidt hij het op een onnavolgbare manier met dialogen en situaties waarbij je niet ernstig kunt blijven.

'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' toont Frances McDormand op de rand van een zenuwinzinking.

Tot nu toe kende de wereld actrice Frances McDormand vooral van haar rol als de hoogzwangere en immer opgewekte politieagente uit ‘Fargo’ van de gebroeders Coen - Joel Coen is trouwens haar echtgenoot. In ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ zet ze daar een radicaal verschillende maar even memorabele vertolking naast.

Haar personage, Mildred, leeft op de rand van de wanhoop nadat haar tienerdochter zeven maanden geleden op gruwelijke wijze vermoord werd. In het politieonderzoek zit maar weinig schot meer, en Mildred beslist het vuur aan de lont te steken. Ze huurt drie grote reclameborden en laat er een niet mis te verstane boodschap aan het adres van de plaatselijke sheriff op kleven. Zo zet ze een proces in gang dat binnen de kortste keren escaleert.

‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ verleidt met zijn hilarische scènes en onweerstaanbare acteurs. Naast McDormand blinken ook Woody Harrelson en Sam Rockwell uit. Maar de film verrast ook keer op keer dankzij de diepmenselijke wendingen die McDonagh eraan geeft. Telkens als je denkt dat hij zich knus in een genre nestelt, haalt hij je weer compleet onderuit en weigert hij zijn personages netjes zwart of wit te kleuren. Een bloedmooi verhaal zonder helden.

‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ speelt vanaf deze week in de bioscoopzalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content