Advertentie

Google en Facebook pakken nepnieuws aan

Facebook-topman Mark Zuckerberg. ©Bloomberg

Google en Facebook ondernemen dan toch actie tegen de verspreiding van vals nieuws via hun invloedrijke platformen.

Nadat Facebook-topman Mark Zuckerberg aanvankelijk de kritiek wegwuifde dat valse nieuwsberichten de verkiezing van Donald Trump tot president van de VS in de hand hebben gewerkt, komen Facebook en concurrent Google  nu toch in het verweer.

Google reageerde maandagnamiddag als eerste door websites die ‘misleidende inhoud’ verspreiden niet langer toegang te verlenen tot AdSense, het platform waarmee sites advertenties kunnen plaatsen. Op die manier gaat Google achter de inkomsten van vals nieuwssites aan, al kunnen verzonnen berichten wel nog altijd opduiken in de zoekresultaten.

Advertenties

Facebook volgde enkele uren later door de regels van zijn advertentiebeleid te verduidelijken. Het socialemediabedrijf zal geen advertenties opnemen in sites die vals nieuws verspreiden, zo klinkt het nu expliciet, in plaats van enkel ‘misleidende of illegale inhoud’.

‘Ons team zal alle toekomstige publishers aandachtig blijven screenen en de bestaande in de gaten houden om ervoor te zorgen dat ze de regels naleven’, meldt een woordvoerder.

Zuckerberg reageerde aanvankelijk dat ‘meer dan 99 procent’ van wat mensen te zien krijgen op de site authentiek is. Het leverde hem veel kritiek op, ook intern. Binnen Facebook zou intussen een officieuze taskforce van tientallen medewerkers zich met het probleem van vals nieuws bezighouden.

De paus

In de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen circuleerden talloze verzonnen nieuwsberichten op het netwerk. Zo werd een bericht dat de paus Trump zou steunen bijna een miljoen keer gedeeld.

Ook Google kwam in de verlegenheid. Zondag meldde de site Mediaite dat het hoogst geklasseerde zoekresultaat voor wie de ‘finale verkiezingsuitslag 2016’ googelde, een link opleverde naar de website ‘70News’. Die berichtte dat Trump en niet Hillary Clinton aan de leiding lag in het totaal aantal uitgebrachte stemmen.

In werkelijkheid won Trump het meeste kiesmannen maar niet het meeste stemmen. Google reageerde dat het voortdurend aan de verbetering van zijn algoritmes werkt om de meest relevante zoekresultaten te bekomen. ‘In dit geval zaten we duidelijk fout’, klonk het in een persbericht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud