reportage

In virtuele realiteit tijdens de middagpauze

In een virtuelerealiteits-arcade kunt u in groep een virtuele wereld binnenstappen en samen ervaringen ontdekken. ©Thomas De Boever

Met BeVirtual is nu ook in Gent een VR-arcade geopend. De voorbije maanden doken meerdere van die speelruimtes op om in groep of alleen een virtuele realiteit te ontdekken.

Op een boogscheut van de universiteitsgebouwen staan mensen voor een groot raam hevig te zwaaien in een lege ruimte. Op het hoofd hebben ze een zware bril en een koptelefoon, die met een lange kabel vasthangen aan de muur. In hun handen houden ze twee padden- stoelvormige afstandsbedieningen. Het is een komisch beeld van buitenaf, maar in de realiteit waar zij zitten, houdt elke beweging steek. Wegspringen van een voor uw voeten vallende zombie, bukken om een virtuele wagen in te kruipen, het wordt allemaal normaal als die bril over hun ogen schuift.

Hilarische bewegingen

‘In de virtuele realiteit valt de schaamte over vreemde bewegingen snel weg. Je zit in die realiteit en daar hebben die bewegingen wel zin, ook al ziet het er hilarisch uit’, zegt Quinten Horemans, de oprichter van BeVirtual. Hij studeert in Gent en opende er een VR-arcade. Eerder waren er al VirtualRoom in Kortrijk en R.A.V.E.N. in Zaventem.

Je leert mensen in virtual reality kennen en eenmaal de bril af, ga je samen een pint pakken.
Quinten Horemans
Oprichter BeVirTual

Heel wat mensen hebben die eerste ervaring met VR nog niet gehad en het is dan ook de grootste uitdaging van VR-arcades om hen over de drempel te krijgen. ‘VR uitleggen aan iemand die het nog nooit gedaan heeft, is lastig. Het maakt die eerste stap moeilijk. De nieuwelingen worden afgeschrikt door de hilarische bewegingen.’

Een van de studenten in BeVirtual zet met datzelfde idee de bril op. Ze heeft nog nooit in een virtuele realiteit gezeten. ‘Ik wil me niet belachelijk maken’, vertrouwt ze ons toe. Een halfuurtje later en 20 euro armer, zet ze de bril breed glimlachend af, ‘Het is echt geweldig. De max om te vertellen dat ik tijdens de pauze zombies heb afgeknald in een andere wereld!’

‘Ik wou echt een groot etalageraam hebben zodat mensen die langslopen, blijven staan en nieuwsgierig binnenkijken en zelf willen proberen’, zegt Horemans. Zijn hoofddoel is om iedereen in VR onder te dompelen. ‘Eenmaal je die eerste ervaring achter de rug hebt, komt het allemaal minder komisch over omdat je begrijpt waarom mensen zo bewegen.’

Sceptici geloven dat het te veel voor echte gamers is, wat ook afschrikt. ‘Je kan inderdaad een shooter spelen, maar evengoed kan je diepzeeduiken of een verhaal rondom jou laten afspelen’, zegt Vanessa De Noyette van de VR-arcade R.A.V.E.N. in Zaventem.

Virtual reality veroordeeld tot entertainment

Virtuele realiteit (VR) werd eerder bejubeld voor de meerwaarde die het kan bieden in onder meer onderwijs en geneeskunde. Ervaringen in de virtuele realiteit zitten sterker verankerd in het geheugen, waardoor info sneller opgenomen wordt.

Door de prijzigheid is de technologie evenwel nog steeds niet de huiskamer binnengedrongen en het is de vraag of gewone gebruikers ook niet afgeschrikt worden door het gaming-imago.

De ontwikkeling van Augmented Reality, waarbij onze wereld een virtueel laagje krijgt, lijkt VR ook verder naar zijn nichedomein home entertainment te duwen. VR-arcades sluiten daarbij aan om een premium ervaring te bieden.

HTC Vive 

De HTC Vive (VR-bril met headset) volgt de speler tot op de millimeter binnen het speelveld. ©Thomas De Boever

De virtuelerealiteitsbril die de meeste arcades gebruiken, is de HTC Vive. ‘Die staat het verst en het bedrijf stelt zijn spellen ook open voor andere headsets, in tegenstelling tot Oculus’, zegt Horemans. De headset kost 899 euro en heeft een levenscyclus van enkele jaren. Daarnaast is een stevige gamingcomputer nodig om de spellen te kunnen afspelen. Zo’n set kost zowat 3.500 euro, wat veel geld is als je geen fervente gamer bent. Daar komen de arcades in tegemoet.

Bij R.A.V.E.N in Zaventem kwam het totaalplaatje om een speelruimte volledig uit te rusten op ongeveer 6.300 euro. De uitbaters waren verbaasd hoe belangrijk de beschermpanelen tegen de muren waren. ‘Vanaf de eerste seconde gaan de spelers volledig op in die virtuele wereld en zijn ze zich nog amper bewust van wat zich rondom hen afspeelt.’ Zo dook een speler in een duikspel echt naar voren met de nodige bulten als resultaat.

In groep

Het fijne aan VR-arcades is dat ze de kans bieden om in groep een virtuele realiteit binnen te stappen, zoals voor verjaardagsfeestjes of teambuilding. Doordat de arcades meerdere speelvelden aanbieden, kan met vrienden of familie gespeeld worden. ‘Ik had een speler die binnenkwam, twee mensen bezig zag en vroeg of hij met hen mee mocht spelen. Zo leer je mensen in VR kennen en zodra de bril af gaat, ga je achteraf samen een pint pakken’, zegt Horemans. Hij werkt samen met een VR-arcade in de Verenigde Staten ook aan een internationaal toernooi. ‘Dan sta je in een andere realiteit samen met mensen die duizenden kilometers ver zijn.’

De toekomstplannen van Horemans focussen op het uitbreiden van de ervaring. Hij wil echte voorwerpen koppelen aan de sensoren. Zo kan de speler een honkbalknuppel vasthouden terwijl hij honkbal speelt in VR. ‘Je voelt dan het gewicht van het voorwerp en niet alleen een controller. Die details maken de ervaring nog levensechter.’

Quinten Horemans opende BeVirtual in januari.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect