Tussen dreuzeldroom en geldmachine

©Photo News

19 jaar na de publicatie van J.K. Rowlings eerste Harry Potter-boek gaat in Brussel ‘Harry Potter: The Exhibition’ open. Het bezoek aan het magische universum moet net als de films een blockbuster worden.

Dit moet wel een dreuzeldroom zijn. Een tovenaar in zwart gewaad heet ons welkom op Zweinstein, de toverschool van ’s werelds meest geliefde tovenaar: Harry Potter. Op de tonen van de bekende filmmuziek komt de zwarte Zweinstein-expresstrein tevoorschijn uit de rook.

Terug naar de werkelijkheid: de trein is een replica, en rondvliegende uilen en bezemstelen zijn er ook niet te zien in Paleis 2 van Brussels Expo. Daar gaat vandaag de tentoonstelling ‘Harry Potter: The Exhibition’ open. Die biedt Belgische dreuzels (niet-tovenaars) een reis door de Harry Potterwereld dankzij honderden rekwisieten, kostuums en decorstukken. Om al die stukken van Sjanghai naar Brussel over te brengen waren meer dan 24 zeecontainers nodig.

©Photo News

Net als de hoofdpersonages Harry, Ron en Hermelien komen we terecht aan de ingang van de leerlingenkamer van Griffoendor, hun schoolafdeling. In een kist ligt Harry’s iconische bril netjes naast zijn toelatingsbrief en een geheime kaart van de school, allemaal rekwisieten uit de films.

De stukken werden uitgeleend door Warner Brothers, de filmmaatschappij van de acht Harry Potter-films. Die organiseert deze expo, die in 2009 aan een wereldtournee begon in Chicago, samen met de Amerikaanse evenementenorganisator GES. Voor de komst naar Brussel werken ze samen met het Franse Encore B, Brussels Expo en het Brusselse evenementenbedrijf Fire-Starter. Dat laatste is gekend van andere reizende blockbusterexpo’s als ‘Dino World’ of ‘The Art of The Brick’.

Ook nu wordt gemikt op een familiepubliek. Brussels Expo zal daarnaast kunnen rekenen op twintigers en dertigers die met de boeken opgroeiden en stiekem nog steeds op een brief van Zweinstein wachten. Zij krijgen nu de kans om zich in het toverkasteel te wanen. De tentoonstelling, waarvoor nu al 100.000 tickets verkocht zijn, is opgevat als een ontdekkingstocht door de school en haar verschillende lokalen.

Een kristallen bol, tovergewaden en toverdrankflesjes staan verspreid over de klaspaviljoenen, die door een houten balk van de toeschouwers worden afgeschermd. Enkel bij kruidenkunde kan de toeschouwer zich echt een tovenaarsleerling wanen door schreeuwende plantmonsters (Mandragora’s) uit hun bloempotten te tillen om ze te horen schreeuwen. Het is een van de weinige interactieve aspecten van de tentoonstelling. Bezoekers kunnen dan wel een Slurk - een gedeukte bruine bal - door enkele ringen gooien bij wijze van Zwerkbal-initiatie, maar voor een ‘ervaringstentoonstelling’ valt hier niet erg veel te beleven.

Detailwerk en vakmanschap

De achter glas gestoken brillen, toverstaffen, bekers, kaarten en op paspoppen gedrapeerde kostuums zijn veeleer een hommage aan het vakmanschap en detailwerk van de decor- en kostuumontwerpers. Zo leert de audiogids dat alle veren van een metershoge Hippogrief-robot, een kruising tussen een paard en een adelaar, apart geverfd, gelakt en getrimd werden, of dat de roze deuxpièces van booswicht professor Omber donkerder worden naarmate de film vordert, om haar als personage steeds gemener te doen lijken.

3,5 miljoen
Meer dan 3,5 miljoen mensen gingen al kijken naar de reizende Harry Potter-tentoonstelling sinds de start in Chicago in 2009.

Een waarschuwing voor de fans die de boeken beter vonden dan de films: de tentoonstelling is eerder een making-of van de films dan een aanvulling op het Potter-universum. Zo spelen op diverse schermen constant filmfragmenten, terwijl echte fans misschien liever willen weten op welke mythes en legendes Rowling zich voor haar vele magische voorwerpen inspireerde.

Alles begon dan ook bij de boeken. Het eerste boek, ‘Harry Potter en de Steen der Wijzen’, was het begin van een immens succes voor Rowling, die prat mag gaan op zo’n half miljard verkochte boeken en acht films. Dankzij aanvullende videogames, merchandising en pretparken is het Harry Potter-merk uitgegroeid tot een waar imperium waarvan de waarde enkele jaren geleden op ruim 13 miljard euro werd geschat.

Dat cijfer zal de komende jaren toenemen. De Potter-hype is nog lang niet voorbij. In november gaat de eerste film van een nieuwe sequelreeks in première en het Harry Potter-theaterstuk dat deze zomer in Londen opent, is uitverkocht tot mei volgend jaar.

Dat achter Harry Potter een ware merchandisingmachine zit, laat zich voelen in de laatste tentoonstellingszaal, de Grote Zaal. Naast de feniks van schoolhoofd Albus Perkamentus en de toverschoolbeker zit het kleurrijke snoep nog achter glas, maar een paar meter verder in de shop vol balpenveren, sjaals, T-shirts, sleutelhangers, toverstaffen en pluchen uilen worden ze verkocht aan steile prijzen. Een doosje ‘Smekkies in Alle Smaken’-kost 10 euro. Tel daarbij de ticketprijs van minstens 14,90 euro en het gevoel dat deze Potter-tentoonstelling een op galjoenen en sikkels beluste machine is, overheerst. De Harry Potter-boeken en -films zijn dat misschien evenzeer, maar deze dreuzeltentoonstelling mist toch wat magie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect