Uw televisie wordt een etalage

Spott, de gratis app die producten herkent die u op tv ziet, schakelt een versnelling hoger. Appiness, de Aalsterse start-up erachter, drijft het aantal compatibele tv-programma’s op en mikt op het buitenland.

Net zoals u met de Shazam-app leuke muziek kunt herkennen en meteen aankopen, maakt Spott het mogelijk om producten die u op het tv-scherm ziet, meteen online te vinden. Bent u wild van het jurkje van Louise in de soap ‘Familie’, dan kunt u via Spott meteen een webwinkel vinden die dat jurkje - of een ander dat er sterk op lijkt - verkoopt. Voor elke klant die Appiness aanbrengt, ontvangt het een vergoeding.

We bieden merken een platform om tv-kijkers te inspireren en met hen in dialoog te gaan.
Jonas De Cooman
Medeoprichter Appiness

Het lijkt misschien omslachtig om producten op die manier aan de man te brengen, maar voor marketeers zijn tv-programma’s een extreem krachtig verkoopkanaal. Ze kunnen producten op een heel intuïtieve manier tonen, in een programma waar de kijker zelf voor gekozen heeft.

‘Product placement’ - het verweven van merken en producten in een programma - bestaat uiteraard al langer, maar bleef altijd eenrichtingsverkeer. ‘Wij bieden merken nu een platform om tv-kijkers te inspireren én om met hen in dialoog te gaan’, zegt Jonas De Cooman, medeoprichter van de Aalsterse start-up. Een extra voordeel voor adverteerders is dat adblockers op die vorm van reclame geen vat hebben.

Affiliate marketing

Achter het systeem schuilt een indrukwekkende machinerie. Appiness bouwde het voorbije anderhalf jaar een database op met zowat 800.000 producten van allerlei onlineverkopers. Het bedrijf koppelt die data aan de voorwerpen die een tv-kijker op het scherm ziet, via een combinatie van zelflerende, visuele herkenningsalgoritmes en het manueel toevoegen en valideren van tags en links.

Het grootste deel van de database komt van bedrijven die actief zijn in ‘affiliate marketing’, zoals het Duitse Zanox. Dat is een marketingtechniek waarbij onlinehandelaars (potentiële) klanten aangeleverd krijgen door partnersites, zoals blogs of vergelijkingssites. Appiness past dus een systeem dat al jaren bestaat voor geschreven onlinemedia nu ook toe op videocontent. Het bedrijf sluit daarnaast rechtstreekse contracten af met grote Belgische winkels, om zo zijn database verder uit te breiden.

Vrouw Van Rompuy was matchmaker

Dat de start-up Appiness in 2013 het licht zag, is mee te danken aan Geertrui Windels, de vrouw van de voormalige permanente voorzitter van de Europese Raad Herman Van Rompuy. Zij bracht beide oprichters met elkaar in contact, toen ze elk met een project in de non-profitsector bezig waren. Om hun platform te ontwikkelen riepen Jonas De Cooman en Michel De Wachter de hulp in van Medialaan, het reclamebureau BBDO en de Gentse incubator iMinds. De start-up werkte de voorbije maanden nauw samen met Medialaan en met de tv-verdeler Proximus. De commerciële omroep SBS en diens aandeelhouder Telenet leken hun geld tot nu toe in te zetten op de Nederlandse start-up Looklive, die een gelijkaardige app ontwikkelde en die financiering kreeg van de kabelgroep Liberty en het Belgische fonds Volta Ventures. Looklive is intussen opgegaan in het Amerikaanse Look.

Appiness haalde afgelopen voorjaar al het nieuws toen bekend werd dat u met de app producten kon kopen uit de kookprogramma’s ‘De keuken van Sofie’ (VTM) en ‘Dagelijkse kost’ (Eén). Door de plotse aandacht werd de app meer dan 38.000 keer gedownload, hoewel het bedrijf eigenlijk nog maar op 10.000 testgebruikers mikte. Zo werd Spott in één klap even de tweede populairste gratis app van België.

Kijkuren

Vanaf vandaag gaat Appiness het aanbod aan compatibele tv-programma’s gevoelig opdrijven, tot zowat 3,5 kijkuren per dag. ‘Voor Medialaan gaan we een vijftal programma’s interactief maken, voor RTL een stuk of acht.’ Het gaat onder meer om de populaire VTM-soap ‘Familie’, het kookprogramma ‘Sofie in de keuken van’ en de dramareeks ‘Cordon’. Meerdere kledingmerken en fabrikanten van keukentoestellen maken het mogelijk om vanuit het tv-programma producten te kopen of extra informatie te raadplegen.

Demovideo van de Spott-app

Er komt een campagne om de app en website bekender te maken bij het grote publiek. Appiness werkt ook met adverteerders samen om reclame interactief te maken. Volgende week lanceert de kledingketen JBC een campagne die gebruikmaakt van Spott.

De Belgische Spott-gebruikers zijn wereldwijde proefkonijnen. Want als de app hier aanslaat, kunnen ook zenders en adverteerders in andere landen worden overtuigd om hun tv-aanbod interactief te maken. Appiness heeft al contacten in onder meer Duitsland en Frankrijk, en ontwikkelde ook een model om de app als ‘white label’ - bijvoorbeeld onder de merknaam van een tv-zender - aan te bieden. Die internationale schaal is nodig om rendabel te kunnen worden, zegt medeoprichter Michel De Wachter. Appiness opende al kantoren in Londen en Seoul (Zuid-Korea).

Om de internationale expansie te ondersteunen haalde het bedrijf recent 1,6 miljoen euro op. Sinds de oprichting haalde Appiness al 3,1 miljoen euro op, bovenop een IWT-subsidie van 440.000 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content