Virtuele treinen bouwen met 3D-bril en joystick

In een virtuele kamer kunnen monteurs zich voorbereiden op de bouw van de nieuwste treinen. ©Stefaan Temmerman

Bombardier gaat in Brugge zijn treinbouwers opleiden in een 3D-omgeving met bril en Wii-stick. Om zich voor te bereiden op het echte werk oefenen monteurs in een virtuele trein.

Bjarne Broux, ingenieur bij de treinbouwer Bombardier in Brugge, zet een stap naar voren en wandelt een trein binnen die nog gebouwd moet worden. Hij strekt zijn hand en met een paar drukken op een knop opent de elektriciteitskast waarin de bedrading van de trein te zien is. We bevinden ons aan boord van de virtuele trein M7, een dubbeldekker die eind dit jaar in productie gaat en waarvan 445 rijtuigen geleverd worden aan de NMBS. De trein is nog niet te zien in Brugge, maar in een virtuele kamer kunnen de ingenieurs en technici van Bombardier al oefenen hoe ze het gevaarte binnenkort in elkaar gaan puzzelen.

Monteurs die in een virtuele omgeving oefenen halen meer rendement en de productie komt sneller op gang.
michel van coillie
productiehoofd bombardier

In de virtuele kamer staat een groot scherm waarop een 3D-beamer van Barco het beeld van de trein projecteert. Met een 3D-bril op hun neus krijgen de mensen er de illusie dat ze door de trein wandelen. Op een van de brillen zitten ook reflecterende bolletjes die de locatie van die persoon opmeten. Als hij zijn hoofd draait, beweegt het beeld mee. Als hij een stap naar het scherm doet, wandelt hij dieper de virtuele trein in. Met twee Wii-sticks in de hand kan hij deuren openen, inzoomen of een montage oefenen. Broux geeft een demonstratie. Met zijn Wii-controllers beweegt hij twee virtuele handen door het beeld waarmee hij een tafeltje bevestigt tussen twee passagierszetels.

Broux toont in een simulatie hoe een toiletcabine in de nieuwe trein geplaatst kan worden. ‘We ontdekten dat we eerst het toilethokje moeten monteren voor we een afzuigkap in de trein bevestigen, omdat het anders niet zou passen.’

De virtuele realiteit (VR) helpt onze ingenieurs een beter inzicht te krijgen in de optimale volgorde om te monteren, zegt Michel Van Coillie, die bij Bombardier Brugge verantwoordelijk is voor de bouw van de nieuwe treinstellen voor de NMBS. ‘Door in de virtuele trein te wandelen, krijgen we een zicht op waar nog fouten zitten, zoals een onderhoudspaneel dat niet open kan omdat er een handgreep voor zit.’

Met een 3D-bril en twee Wii-sticks oefenen de technici van Bombardier hun montages. ©Stefaan Temmerman

VR werd aanvankelijk door het hoofdkantoor van Bombardier Transportation in Berlijn gebruikt om klanten een prototype te tonen. In Brugge willen ze verder gaan. De investering voor de virtuele kamer bedroeg 380.000 euro, maar Van Coillie is ervan overtuigd dat dat zich terugverdient. ‘Het is voor onze monteurs de ideale manier om te leren hoe ze een nieuw voertuig moeten assembleren, nog voor ze het eerste prototype te zien krijgen’, zegt hij. ‘Door in een virtuele omgeving te oefenen, weten ze wat hen te doen staat als het eerste treinstel arriveert. Daardoor kan de productie sneller op gang komen en sparen we tijd uit doordat minder fouten gemaakt worden.’

De virtuele kamer moet ook komaf maken met de stapels papieren instructies die de technici nu als een IKEA-handleiding bij zich houden terwijl ze de trein assembleren. In de virtuele kamer maakt Bombardier instructiefilmpjes voor iedere handeling. Technici kunnen die filmpjes in 2D op een tablet bekijken terwijl ze in het treinstel aan de slag zijn. Voor de ingewikkeldere montages kunnen ze in de virtuele kamer in 3D komen kijken zodat ze meer inzicht krijgen in hoe ze de montage het best aanpakken.

Bombardier begon vorig jaar een kleinschalig proefproject waaruit bleek dat monteurs die in de virtuele omgeving werden opgeleid, meer rendement halen. Ze hoeven niet eens te oefenen met de Wii-sticks. Kijken in een virtuele omgeving volstaat al om de montage te leren. Bombardier koos niet voor een VR-bril zoals de Oculus Rift, die het gezichtsveld verandert in een virtuele ervaring. ‘Met een 3D-scherm kunnen meerdere mensen tegelijk een opleiding volgen terwijl een lesgever in het beeld zaken kan aanduiden waarop gelet moet worden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content