Advertentie
interview

‘Ik kan héél hardnekkig zijn'

©Dieter Telemans

Het bewaren van de sociale vrede en het ontwarren van de mobiliteitsknoop zijn de grote prioriteiten van Bernard Gilliot, de nieuwe voorzitter van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). ‘Als ik merk dat niets beweegt, zal ik beginnen te hameren.’

Toen in september bekend raakte dat hij de nieuwe voorzitter van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) zou worden, deed de naam Bernard Gilliot bij weinig Vlamingen een belletje rinkelen. De minzame Gilliot lacht eens als we hem vragen wie hij is. ‘Ik ben een ingenieur en denk analytisch’, luidt zijn antwoord. ‘En ik ben een compromissenmaker, al kan ik ook heel hardnekkig zijn.’

Gilliot is gisteren Michèle Sioen opgevolgd als voorzitter van het VBO, de grootste werkgeversorganisatie van het land. De 62-jarige Franstalige, die perfect Nederlands spreekt, is al bijna zijn hele carrière aan de slag bij het ingenieursbureau Tractebel, dat deel uitmaakt van de Franse energiegroep Engie. Hij is er aan de slag als executive vicepresident, zeg maar de nummer twee van het bedrijf.

Als manager bij een dochter van een Franse multinational bent u geen voor de hand liggende keuze als voorzitter. Hoe is het VBO bij u terechtgekomen?

BIO Bernard Gilliot

De 62-jarige Bernard Gilliot is ingenieur van opleiding. In 1980 startte hij zijn carrière bij het ingenieursbureau Tractebel. Voor die onderneming werkte hij onder meer vijf jaar in de Thaise hoofdstad Bangkok. In 2012 werd hij bij Tractebel bevoegd voor de wereldwijde strategie en marketing. Vorig jaar werd hij executive vicepresident van Tractebel, waardoor hij de nummer twee is bij het bedrijf dat in handen is van de Franse multinational Engie. Sinds gisteren is Gilliot ook voorzitter van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en daardoor ook van de Groep van Tien, het overlegorgaan van de sociale partners.

Bernard Gilliot: ‘Ik geloof dat ik met mijn parcours over de juiste capaciteiten beschik om een antwoord te kunnen bieden aan de uitdagingen waarvoor we staan. Ik heb voor Tractebel in Azië gewerkt, dus ik ken de internationale handel vrij goed. Door de protectionistische golf die met de brexit en de verkiezing van Donald Trump tot Amerikaans president merkbaar is geworden, is dat een pluspunt.’

Als VBO-voorzitter bent u ook de voorzitter van de Groep van Tien, waarin de vakbonden en de werkgeversorganisaties sociale akkoorden afsluiten. Hebt u al contact gehad met de vakbonden?

Gilliot: ‘Nee, maar ik ga snel met hen samenzitten. Ik hoop op een vruchtbare samenwerking, al besef ik dat het niet gemakkelijk wordt. De standpunten van de vakbonden en de werkgeversorganisaties zijn vaak niet dezelfde. Maar ik heb het grote voordeel dat mijn voorgangster een interprofessioneel akkoord over hogere lonen heeft kunnen afronden, waardoor het sociaal klimaat relatief goed is.’

Begrijpt u dat de vakbonden sakkeren dat de regering-Michel altijd de werkgevers volgt?

Gilliot: ‘Het is een centrumrechtse regering en ik snap dat zo’n constellatie niet de voorkeur van de vakbonden wegdraagt. Maar de werkgevers hebben die niet gevormd, dat hebben de politici gedaan op basis van de verkiezingsuitslag. En mag ik er de vakbonden op wijzen dat de regering-Michel het loonakkoord wel integraal heeft uitgevoerd?’

De ondernemerswereld is in dubio over de regering-Michel. Is het een regering die de economische tanker heeft gekeerd of is het de ploeg van de gemiste kansen?

De politiek kan meer inspanningen leveren om van ons land het data valley van Europa te maken.
Bernard Gilliot
VBO-voorzitter

Gilliot: ‘Met de taxshift heeft de regering gedaan wat ze beloofd heeft, waardoor bedrijven meer ruimte hebben om mensen aan te werven. Ook op de arbeidsmarkt en in de pensioenen zijn belangrijke hervormingen doorgevoerd. Natuurlijk had het meer kunnen zijn of had het sneller kunnen gaan. Daarom zullen we druk blijven zetten zodat de regering blijft hervormen. Ik vind dat de politiek meer inspanningen kan doen om op de trein van de digitalisering te springen en van ons land het data valley van Europa te maken. Met onze onderzoekscentra en labo’s beschikken we over ontzettend veel knowhow waarmee we het verschil kunnen maken.’

Aan welke inspanningen denkt u?

Gilliot: ‘De aanslagen hebben veel internationale investeerders afgeschrikt, maar door de getroffen maatregelen neemt het vertrouwen in ons land opnieuw toe. Maar we zullen de investeringen nog verder moeten opkrikken. Daarom verwacht ik veel van het investeringspact, waarmee premier Charles Michel de overheid en de privéspelers wil samenbrengen, en van de hervorming van de vennootschapsbelasting.’

Denkt u dat de hervorming van de bedrijfsbelasting er ooit nog komt?

©Dieter Telemans

Gilliot: ‘Ja, en liefst zo snel mogelijk. Want op een moment dat specifieke belastingdeals en enkele gunstregimes almaar meer onder druk komen te staan, eisen internationale bedrijven zekerheid. Maar ik begrijp dat het een heel moeilijke oefening is. Er zullen winnaars zijn die minder belastingen betalen, maar ook verliezers die meer zullen moeten bijdragen. Om te garanderen dat de verliezers - dat zullen meestal grote bedrijven zijn - niet plots heel veel meer moeten betalen, is het zoeken naar een gulden middenweg.’

CD&V wil de vennootschapsbelasting hervormen als er ook een meerwaardebelasting op aandelen komt. Wat vindt u daarvan?

Gilliot: ‘Als mensen investeren en zo de economie doen draaien, is het niet slim hen daar direct voor af te straffen. Ik vrees dat zo’n belasting mensen zal afschrikken om te ondernemen. Maar ik begrijp wel de drang naar meer transparantie, ook in de vermogensbelastingen. Maar zo’n hervorming neemt tijd in beslag en wordt beter losgekoppeld van een hervorming van de vennootschapsbelasting.’

Wat hoopt u tegen het einde van uw mandaat in 2020 te hebben bereikt?

Gilliot: ‘Ik hoop de sociale vrede te kunnen bewaren. En ik wil een doorbraak in de mobiliteitsproblematiek, want we kunnen niet verder zoals we bezig zijn.’

Hoe bedoelt u?

Gilliot: ‘We merken nu al dat almaar minder mensen in Brussel willen komen werken, omdat ze niet in de file willen staan. Er wordt dan nogal snel geroepen dat er alternatieven zijn, zoals de trein. Maar ook die zijn niet voldoende performant. Verschillende grote Europese steden werden geconfronteerd met dezelfde problemen als Brussel vandaag en ze hebben een oplossing gevonden. Hoe? Door te kiezen voor een totaalaanpak. Daarom is er nood aan een actieplan tussen de verschillende overheden, waarbij meteen ook het nodige geld wordt vrijgemaakt.’

Hoe gaat u dat afdwingen? Als diplomaat? Of als straatvechter?

Gilliot: ‘Ik ga heel lang op dezelfde nagel blijven slaan. Het gaat over de toekomst van onze bedrijven, onze jobs en dus onze welvaart. Ik kan héél hardnekkig zijn. Als ik merk dat niets beweegt, zal ik beginnen te hameren. Om het in het Frans te zeggen, ik ben geen pot de fleurs. Ik laat me niet doen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud