Koninklijke oldtimer te koop

©Tim Dirven

De Belgische afdeling van Mercedes verkoopt de laatste vijf oldtimers uit haar collectie. Wie laat zich verleiden door de luxueuze 600 Pullman waaraan koning Boudewijn in 1969 niet kon weerstaan?

Albert en Paola zaten op de achterbank op de dag dat hun zoon Filip met Mathilde trouwde. En ook bij de troonswisseling in 2013 werden ze ermee door Brussel gereden. Voorts mochten talrijke staatshoofden, onder wie de Nederlandse koningin Beatrix, erin plaatsnemen bij een bezoek aan ons land. Maar straks verlaat de Mercedes 600 Pullman uit 1969 misschien wel zijn thuisland. Daimler België wil de koninklijke limousine nog dit jaar verkopen.

De donkergrijze oldtimer staat even met een defecte remkabel in het ‘vipatelier’ op de Brusselse hoofdzetel van Mercedes-eigenaar Daimler, waar de auto’s van de koninklijke familie en andere notabelen in alle discretie worden hersteld. Maar los van die remkabel, een paar kleine blutsen en een moeilijk te openen motorkap ziet de bijna vijftig jaar oude Pullman er als nieuw uit.

‘De auto rijdt nog perfect, alleen in de bochten moet je er rekening mee houden dat hij langer is’, zegt Christophe Vloebergh, woordvoerder van Mercedes-Benz België, die er al heeft mee mogen rijden. ‘Hij zit onvoorstelbaar comfortabel.’

Flatterende spots

De verlengde vierdeurs uit 1969 baadt in luxe. De binnenkant is afgewerkt in beige leder en wortelnotenhout. Achterin konden de koninklijke familieleden op twee banken tegenover elkaar uitrusten bij een glaasje jenever dat ze in de koelkast in de rugleuning vonden. Op de zetels gerichte oranje spotjes moesten de bleke huid van de inzittenden er beter doen uitzien voor de paparazzi op straat. De in de deurleuning ingewerkte asbakken waren gebruikelijk in de jaren zestig. Maar dat de ruiten, het scherm tussen de chauffeur, het schuifdak en de zetels elektrisch te bedienen zijn, was behoorlijk revolutionair.

©Tim Dirven

Wijlen koning Boudewijn kocht de Pullman in 1969. Daimler kocht de auto 15 jaar geleden over, op voorwaarde dat de royals de auto nog mochten lenen voor speciale gelegenheden. Mercedes is trots op zijn stevige fanbasis in het paleis. De ‘personal liaison officer’ van Daimler onderhoudt de banden met de koninklijke familie. ‘Albert had op een bepaald moment negen Mercedessen, nu heeft hij er nog vier’, zegt Vloebergh. ‘Hij is een grote autoliefhebber, meer dan Filip. Maar ook Laurent komt elke twee maanden langs om naar auto’s te kijken. En de kinderen van Astrid zijn ook Mercedes-fans.’

Ondanks de band met het koningshuis heeft Eberhard Kern, de nieuwe directeur van Daimler België, beslist de Pullman te verkopen. Samen met nog vier onberispelijk onderhouden oldtimers. Nu de markt voor antieke auto’s een hoge vlucht neemt, hoopt Kern op een leuk extraatje om de resultaten eenmalig op te fleuren. Een expert schat de koninklijke limo op 300.000 euro, de andere auto’s moeten samen 250.000 euro opleveren.

Ik kreeg al telefoon van iemand die ze alle vijf wil kopen voor de geschatte prijs.
Christophe Vloebergh
Woordvoerder Mercedes-Benz België

Een bod van het Classic Center, Mercedes’ oldtimermuseum in Stuttgart, werd te laag bevonden. Daarom mogen de Belgische werknemers en Mercedes-dealers volgende maand ook bieden. Als de auto’s dan nog niet verkocht zijn, worden ze aan het publiek aangeboden. ‘Mijn telefoon zou roodgloeiend staan’, zegt Vloebergh glimlachend. ‘Maar ze raken zeker verkocht. Vanochtend zag ik een klant die ze allemaal wil kopen voor de geschatte prijs. En hij zei dat hij het een grote eer zou vinden om de Pullman aan de koning uit te lenen.’

©Tim Dirven

Begrafenisondernemer

De andere vier oldtimers die de deur uit moeten, staan in een triest hoekje van het Democentrum van Daimler België. Ook aan die auto’s hangt een vleugje Belgische geschiedenis.

De 230 Universal, uit 1967, is een van de 336 exemplaren die wereldwijd van dat model bestaan. Hij is jaren gebruikt door een begrafenisondernemer. De vraagprijs is een prikje: 37.500 euro. Op de achterruit plakt de sticker ‘Made and designed in Mechelen, Belgium’. De Universal is de eerste break van Mercedes die in Mechelen werd gebouwd. In de fabriek van de toenmalige Mercedes-invoerder I.M.A. - voluit Importateur des Moteurs et d’Automobiles - rolden tot midden jaren zeventig tienduizenden Mercedessen van de band. Eind jaren zeventig, na nog enkele jaren Saab-productie, sloot de fabriek.

©Tim Dirven

De rode cabrio 300SL uit 1988 is wat jonger dan de Universal. Hij belandde bij de Belgische Mercedes-invoerder na een verkeerde bestelling. Door zijn handgeschakelde versnellingsbak raakte hij niet verkocht; de kopers van zo’n dure cabrio wilden alleen met een automaat rijden. Dit exemplaar heeft amper 14.000 kilometer gereden, waardoor hij 90.000 euro waard is.

De elegante blauwe 280SE Coupé, een gegeerde auto die meestal in cabrioversie bestaat, is de op een na duurste oldtimer van het stel. Hij wordt geschat op 100.000 euro. De zwart-witte 170V is met 28.000 euro de goedkoopste. Het model uit 1951 was een van de eerste ‘bolhoedjes’ die Mercedes op de markt bracht.

Nummerplaat: Fabiola

Het is niet de eerste keer dat Daimler België zijn mooie collectie uitdunt. Twee jaar geleden verkocht het acht oldtimers, die vooral bij enthousiaste Mercedes-dealers zijn terechtgekomen. De voormalige Mercedes van Fabiola, nu met nummerplaat FABIOLA, wordt nog regelmatig in Brussel en Knokke gesignaleerd.

‘Het is met spijt in het hart dat we ze verkopen’, geeft Vloebergh toe. ‘Maar de auto’s worden te weinig gebruikt, voor een evenement of een huwelijk. Het slechtste voor een oldtimer is om er niet mee te rijden. Dus moeten we van ons hart een steen maken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud