Onlinekrantenkiosk moet voort met gapende wonde

©rv

Artikelen van NRC Handelsblad, de vierde grootste Nederlanse krant, zijn niet meer te koop via de onlinekiosk Blendle. De exit van NRC doet vragen rijzen over de toekomst van de ‘redder van de journalistiek’.

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch juichte eind 2013 de komst van Blendle, de onlinekrantenkiosk gebouwd door de ondernemer Alexander Klöpping, nog toe. ‘Dit is de manier om kwaliteitsjournalistiek te brengen naar wie er nu niet voor betaalt.’ Het idee achter Blendle is simpel: je kan er tegen kleine bedragen losse artikels van de grote krantentitels lezen. De start-up is actief in Nederland, België (met onder meer De Tijd en De Standaard in zijn portfolio), Duitsland en de Verenigde Staten,

Ruim drie jaar later heeft Vandermeersch dinsdag aangekondigd NRC Handelsblad, de vierde grootste Nederlandse krant, uit Blendle terug te trekken. De onlinekiosk reageerde bij monde van Klöpping verrast, en wat gepikeerd. Nog geen dag later rolden Vandermeersch en Klöpping bijna vechtend over de straat.

Blendle wordt zelf ook een uitgever.
Peter Vandermeersch
Hoofdredacteur NRC

In een stuk op de site van NRC lijstte Vandermeersch zijn argumenten op om vanaf 1 april niet langer NRC-artikelen in Blendle toe te laten. Een grote splijtzwam lijkt de lancering van Blendle Premium in januari. Die nieuwe abonnementsfunctie bestaat naast het systeem van de microbetalingen voor losse artikelen. Voor 9,99 euro per maand krijgen Blendle-gebruikers elke dag een gepersonaliseerde selectie van twintig artikels.

Op die manier is Blendle niet langer een aanvulling op wat NRC doet, redeneert Vandermeersch. ‘Blendle wordt in plaats van een kiosk zelf ook uitgever, zij het met de journalistiek die wij maken’, sneert Vandermeersch in de brief. Met de gehele formule ‘dreigt NRC zijn journalistiek zo goed als gratis te moeten weggeven’.

Moddergevecht

Alexander Klöpping (rechts), met Blendle-medeoprichter Marten Blankesteijn. ©ANP

NRC had bij de lancering van Premium dan ook besloten niet mee te stappen in de nieuwe formule. En toen begon het moddergevecht tussen Klöpping en Vandermeersch. ‘Door onze afwezigheid in Premium verschenen we niet meer in de nieuwsbrief. Alles is er aan elkaar gekoppeld’, dixit Vandermeersch. Klopt niet, reageert Klöpping. ‘We wilden de NRC-stukken net deze week weer opnemen.’

Er is ook bonje over andere topics. NRC verwijt Blendle achterop te lopen in multimediale verrijking. ‘Blendle verkoopt herverpakte krantenartikelen. Terwijl stukken online worden verrijkt met video’s, links naar originele documenten, verwijzingen naar andere artikelen... Al die zaken ontbreken in Blendle.’ Een stelling die Klöpping doet steigeren. ’We kunnen wel video’s tonen en hebben er vaak bij NRC op aangedrongen die aan te leveren.’

De afwezigheid van NRC in Blendle Premium, en nu dus de exit, lijkt Klöpping zuiver cijfermatig weinig te deren. ‘We zien geen daling in het gebruik van Blendle sinds NRC minder prominent aanwezig is. De omzet die voorheen NRC toekwam, gaat nu vooral naar kranten als de Volkskrant.’

Maar het imago van de start-up, die zichzelf graag als ‘redder van de journalistiek’ ziet en die 3 miljoen euro investeringsgeld kreeg toegestopt van journalistieke bolwerken als The New York Times en Bild-uitgever Axel Springer, heeft wel een flinke deuk gekregen. Daar zijn meerdere redenen voor. Eerst en vooral was de exit van NRC weinig gracieus. Klöpping zei niets te weten van de communicatie van NRC. ‘Moest het op hun site vernemen’, tweette hij.

Toekomst

Feitelijke onjuistheden en stemmingmakerij.
Alexander klöpping
Ceo Blendle

In een reactie aan De Tijd ontkent Vandermeersch dat met klem. ‘Het is niet netjes dat hij dat beweert.’ Waarop Klöpping terugvuurt: ‘Feitelijke onjuistheden en stemmingmakerij, gepaard met een hoop kabaal in een plots verbroken relatie. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.’

Het afscheid van NRC uit de onlinekrantenkiosk doet ook vragen rijzen over de toekomst van Blendle, dat nog rode cijfers schrijft. Vorig jaar had de start-up meer dan 1 miljoen geregistreerde gebruikers. Voor de rest is Blendle erg karig met cijfers. Het is in het duister tasten hoeveel van die gebruikers effectief geregeld geld toevoegen aan hun portemonnee om stukken te kopen. Klöpping houdt het in een reactie aan De Tijd op ‘ononderbroken gebruikersgroei’. Meer opsplitsingen geeft hij niet.

De komende maanden worden cruciaal voor de onlinekrantenkiosk. Die moet bewijzen dat ze voort kan zonder een prominente titel als NRC. Tegelijk volgen grote investeringen in marketing in Duitsland en de Verenigde Staten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect