Advertentie
Advertentie
interview

Piet Colruyt: ‘We zijn geen financiers op geitenwollen sokken'

©Dieter Telemans

Met SI² Fund wil Piet Colruyt, een van de telgen uit de bekende warenhuisfamilie, zijn droom waarmaken: de wereld verbeteren door geld te investeren in sociaal ondernemerschap. Een lid van de grootste zakendynastie in Nederland, de familie Brenninkmeijer, stapt aan boord. ‘Dit is een fonds dat moet renderen.’

Entrepreneurs financieren die de wereld willen verbeteren met een businessplan. Dat was - samengevat - de missie van SI² Fund, toen Piet Colruyt (46) het drie jaar geleden oprichtte. Zijn droom lijkt nu eindelijk werkelijkheid te worden.

Vorige maand slaagde het fonds erin zijn kapitaalbasis te verhogen tot meer dan 15 miljoen euro, door geld op te halen bij een zestal Nederlandse partijen. Daar hoorde ook Egmond Brenninkmeijer bij, een nazaat van de zakendynastie achter de kledingketen C&A, en Ad van der Sluijs, een ondernemer die met zijn familie fortuin maakte in de oliehandel.

Hoewel het fonds al drie jaar actief is, heeft het slechts vier investeringen gedaan.

Het is niet de eerste keer dat SI² Fund een beroep doet op welgestelde families om zijn slagkracht te verhogen. Vorige zomer legden een tiental Belgische investeerders 6 miljoen euro op tafel. Bij hen was Sabina Leysen, de zus van de Antwerpse ondernemers Thomas en Christian Leysen, en de adellijke familie de Pret, een van de aandeelhouders van biergigant AB InBev.

Door Belgisch en Nederlands kapitaal te bundelen, hijst SI² Fund zich nu in de Europese top van investeringsfondsen die de brug willen slaan tussen de wereld van het grote geld en de sector van het goede doel. ‘Winstmaximalisatie is niet onze focus’, zegt fondsbeheerder Fried Roggen. ‘We mikken in de eerste plaats op ondernemers die een maatschappelijke meerwaarde kunnen realiseren, maar dan wel vanuit een rendabel bedrijfsmodel.’

Borstvoeding

Dat winst en maatschappelijke meerwaarde niet tegenstrijdig zijn, bewijst Boobs-‘n-Burps. Deze sociale onderneming uit Dilbeek, waarin SI² Fund twee jaar geleden investeerde, verkoopt niet alleen producten voor moeders die hun baby borstvoeding willen geven, maar doet ook aan training en begeleiding. Zo is er de Milkbar, waar borstpompjes kunnen worden uitgetest, en Boobfoon, een telefonische hulplijn.

Die beide diensten zijn weinig kostenefficiënt, maar door borstvoeding te promoten, levert het bedrijf wel een bijdrage aan de samenleving. In België krijgt slechts 10 procent van de kinderen jonger dan zes maanden borstvoeding, hoewel bewezen is dat moedermelk de fysieke weerbaarheid van baby’s verhoogt en de kosten voor de gezondheidszorg doet dalen.

Piet Colruyt, Fried Roggen en Pieter Oostlander van het SI2 Fund. ©Dieter Telemans

Precies daarin wil Boobs-‘n-Burps het verschil maken, al staat winstgevendheid wel degelijk in het businessplan. Vorig jaar boekte de onderneming een omzet van 1,1 miljoen euro en was ze nog verlieslatend, maar tegen 2017 mikt ze op een verhoging van de omzet tot 3,8 miljoen euro en wil ze break-even draaien met een operationele marge (bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en waardeverminderingen) van 8 procent.

‘We zijn geen financiers op geitenwollen sokken’, zegt Colruyt. ‘Dit is een fonds dat moet renderen. We willen geld verdienen met onze investeringen. Winst maken is echter geen fetisj. Ik denk dat je door lagere rendementseisen juist meer sociale initiatieven mogelijk maakt. We streven niet, zoals klassieke risicokapitaalfondsen, naar een rendement van 15 procent. Als we 3 tot 7 procent halen door te investeren in nieuwe, inspirerende bedrijven is dat al fantastisch genoeg.’

Toch legt SI² Fund de lat hoog. Hoewel het fonds al drie jaar actief is, heeft het naast Boobs-‘n-Burps tot nu toe slechts drie investeringen gedaan: in FitClass (dat fitnesscentra in scholen installeert), Spacehive (crowdfunding om publieke plaatsen in achterstandswijken op te knappen) en Cirkle (levering aan huis van artisanale en biologische voeding). ‘We hebben geen legdrang’, zegt fondsbeheerder Roggen. ‘We zijn geduldige investeerders en willen vooral goede deals sluiten.’

Ecosysteem

Sociaal ondernemerschap zit volop in de lift. ‘We hebben de afgelopen jaren meer dan 160 dossiers gescreend’, klinkt het bij SI² Fund. ‘De sector groeit als kool. Maar heel wat dossiers zijn nog niet rijp voor een investering. We proberen dat op te vangen door die entrepreneurs eerst coaching en advies te geven.’

Winst maken is geen fetisj, maar we willen wel geld verdienen met onze investeringen.

Daarvoor is rond het fonds een heus ecosysteem van allerlei organisaties actief. Wie een maatschappelijk, sociaal of ecologisch innovatief idee heeft, kan bij de vzw Sociale Innovatiefabriek aankloppen. Die beschikt over een werkingsbudget van 800.000 euro per jaar. Ook stelt het IWT jaarlijks 2,2 miljoen euro ter beschikking om projecten te ondersteunen.

Daarnaast is er i-propeller, een consultancybureau dat sociale entrepreneurs helpt om hun producten en diensten beter af te stemmen op de behoeften in de samenleving. Er is ook Oksigen Lab, dat begeleiding geeft bij het opstellen van een businessplan of bij het vinden van financiering, en Oksigen Accelerator, dat trajecten voor coaching verzekert. ‘Daarmee willen we de slaagkansen van ondernemers verhogen’, zegt Roggen.

Een mooi voorbeeld daarvan is The Opportunity Factory, een coöperatieve vennootschap van jonge entrepreneurs die allerlei creatieve oplossingen bedenken voor mobiliteit in steden. Zo ontwikkelde het de Urban Nomad, een fietskar met elektrische aandrijving die van elke gewone tweewieler een hybride maakt. Om dit product te lanceren, haalde het bedrijf onlangs meer dan 10.000 euro op via het crowdfundingplatform van Oksigen.

Een ander project dat voor advies en financiering een beroep doet op het Oksigenecosysteem, is de Brusselse firma BeeOdiversity, die met behulp van bijen en bestuiving opkomt voor een grotere biodiversiteit. Haar buur PermaFungi specialiseert zich dan weer in lokale stadskwekerijen voor oesterzwammen op basis van koffiedik.

Springplank

Het Oksigen-netwerk is een van de troefkaarten voor SI² Fund om uit te groeien tot een succesvol fonds. ‘We willen op korte termijn naar een totale fondsgrootte van 20 tot 25 miljoen euro’, zegt Colruyt. ‘Met dat risicokapitaal zullen we in de komende zes jaar tussen de 15 en 25 sociale entrepreneurs helpen een zelfstandig verdienmodel te ontwikkelen. Dat zal nooit lukken als ze daarvoor niet kunnen terugvallen op een breder draagvlak.’

De wijze waarop het ecosysteem zuurstof geeft, is vrij uniek in Europa en is ook een van de redenen waarom SI² Fund erin slaagde Nederlands geld aan te trekken. ‘Veel vermogensfondsen en familiale stichtingen zijn door de lage rente niet alleen bereid een stukje van hun vermogen direct in sociaal ondernemerschap te investeren’, zegt Pieter Oostlander, die de kapitaalronde aan Nederlandse zijde begeleidde. ‘Ze willen ook persoonlijk betrokken zijn en hun ervaring of passie delen met de sociale entrepreneurs.’

Ad van der Sluijs, die investeerde in SI² Fund, bevestigt dat. ‘Het Oksigen-netwerk doet dienst als een mooie extra pijplijn voor SI² Fund. Dat zal ons helpen om voldoende goede ondernemers met een sterk plan te vinden. Zij zijn de garantie dat dit investeringsfonds ooit rendeert.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud