in memoriam

Sergio Marchionne, redder van Fiat, overleden

Sergio Marchionne, tot voor kort de CEO van de autobouwer Fiat Chrysler, is woensdag overleden. Dat meldt de familie Agnelli, de eigenaar van het autobedrijf.

Marchionne stond 14 jaar aan het roer van Fiat, later Fiat Chrysler, en realiseerde een succesvolle ommekeer bij de autoproducent. Hij was ook de architect van de overname van Chrysler, de Amerikaanse automobielgroep die tien jaar geleden door de economische crisis op het punt stond kopje onder te gaan.

Pas afgelopen weekend werd Marchionne vervangen als CEO vanwege gezondheidsproblemen. Bij een routineuze operatie waren onverwachte complicaties opgetreden, meldde het bedrijf. Eind vorige maand werd de zwaar kettingrokende Marchionne voor het laatst in het openbaar gezien. Hij werd 66 jaar.

'Helaas is onze vrees uitgekomen', zei John Elkann, telg van de familie Agnelli en voorzitter van Fiat Chrylser, in een verklaring. 'Sergio Marchionne, man en vriend, is heengegaan. Ik geloof dat we zijn herinnering het best kunnen eren door te bouwen op zijn nalatenschap.'

6 miljard euro verlies

Toen Marchionne, geboren in de Abruzzen maar grotendeels opgegroeid in Canada, in 2004 benoemd werd tot CEO bij Fiat, was hij de vijfde topman in amper twee jaar bij het zwaar verlieslatende autobedrijf. Fiat had toen net een jaar met 6 miljard euro verlies afgesloten.

Na zware besparingen wist hij binnen de twee jaar weer aan te knopen met winst. Marchionne hielp Fiat weer zodanig gezond te maken dat het in staat was om Chrysler in te lijven. In 2009 overtuigde hij de toenmalige Amerikaanse president Barack Obama, nadat die Chrysler had genationaliseerd, om 20 procent van de automaker te verkopen. In 2014 volgde de volledige overname en was Fiat Chrysler Automobiles (FCA) een feit. 

©Photo News

Vandaag is FCA in marktwaarde bijna tien keer groter dan het Fiat dat dealmaker en workaholic Marchionne in 2004 onder zijn hoede kreeg. Hij verkocht Ferrari voor 10 miljard euro en maakte van het Amerikaanse Jeep een globaal premiummerk. Het bedrijf is de op zes na grootste autoproducent ter wereld. Zo zette Marchionne een hefboom onder het fortuin van de Agnelli's, tevens de eigenaars van voetbalclub Juventus.

Verzekeringen

Dat was ooit anders. In 2005 ging het zodanig slecht met Fiat dat Marchionne zijn toenmalige Amerikaanse partner General Motors, dat een koopoptie had bedongen, zo ver kreeg om 2 miljard dollar te betalen om uit de alliantie te stappen. 

Nochtans had Marchionne weinig automobielervaring toen hij bij Fiat aan boord kwamen. De manager, van opleiding boekhouder en advocaat, had op dat moment zijn strepen verdiend in de verzekeringssector. Hij kwam eerst bij Fiat in de raad van bestuur, later werd hij in de CEO-stoel gehesen.

Als halve buitenlander was Marchionne ook altijd minder gevoelig voor Italiaanse heilige huisjes. Hij halveerde onder meer de ontwikkelingstijd voor nieuwe modellen. Marchionne week ook graag af op vestimentair vlak, en verkoos hemd en donkere wollen trui boven maatpak. Dat spaarde tijd uit aan het begin van de dag, claimde hij.

Ongezouten visie

Tijdens zijn persconferenties, zoals die op de jaarlijkse autoshow van Genève, hingen autojournalisten trouw aan de lippen van de Canadese Italiaan omdat hij die momenten graag aangreep om, doorspekt met de nodige humor, zijn ongezouten visie op de automobielindustrie te geven.

Al kon Marchionne, met een voorliefde voor complexe deals, zijn hand ook overspelen. In 2015 suggereerde hij een fusie tussen Fiat Chrysler en General Motors om samen de grootste autobouwer ter wereld te creëren. Hij bleef het idee pushen nadat GM zijn Europese activiteiten had verkocht aan PSA (Peugeot). Maar uiteindelijk kwam het nooit zo ver.

In april volgend jaar zou Marchionne, vader van twee kinderen, met pensioen gaan. Sinds zaterdag is Mike Manley, ex-topman van het Chrysler-merk Jeep, de nieuwe CEO van FCA.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content