Advertentie

Superbelegger Buffett laat oog vallen op luchtvaart

De holding van Warren Buffett, Berkshire Hathaway, kocht in 1998 al NetJets, dat privévliegtuigen verhuurt. Voor het eerst sinds 1989 waagt Buffett zich opnieuw aan grote vliegmaatschappijen. ©via Bloomberg News

De meest succesvolle stockpicker ter wereld investeert 1,2 miljard dollar in Amerikaanse luchtvaartaandelen. Dat stuwde ook Europese sectorgenoten hoger, maar doet tegelijk wenkbrauwen fronsen.

Buffett stak in de voorbije decennia zijn afkeer voor luchtvaartbedrijven als investering niet onder stoelen of banken. In 2002 liet hij optekenen dat iemand in 1903 Orville Wright had moeten neerschieten voor hij de eerste gemotoriseerde vlucht in de geschiedenisboeken zette. 'Die persoon had zijn nageslacht veel geld bespaard,' zei Buffett gevat.

In 1989 verbrandde hij zelf de vingers aan een investering in converteerbare obligaties van US Air. Na een afschrijving van tientallen miljoenen was de topman van Berkshire Hataway jarenlang niet te spreken over het zakenmodel van grote luchtvaartmaatschappijen. De sector lijdt volgens hem structureel onder hoge kosten, sterke vakbonden en stevige concurrentie. Ondertussen is ze ook nog de speelbal van schommelende brandstofprijzen. 'Al een eeuw vreet dat kapitaal op zoals geen enkele ander bedrijf dat kan. Want mensen blijven er vers geld in stoppen,' klonk het in 2002.

De prijsdruk op zowel langeafstandsvluchten als het lagekostensegment zal niet snel verdwijnen in Europa.
Frank De Mol
analist De Belegger

Anno 2016 klinkt het helemaal anders. Al bleef de topman karig met zijn commentaar na de publicatie van een document dat zijn investering maandagavond blootgaf. In het derde kwartaal bouwde Berkshire Hathaway een belang op in American Airlines (797 miljoen dollar), United Continental (238 miljoen) en Delta (249 miljoen). Kort daarna kwam er nog een belang in Southwest bij.

Europese aandelen

Net als de Amerikaanse favorieten van Berkshire Hathaway hebben Europese luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit aan een heel conservatief tempo verhoogd sinds de financiële crisis. De prijzenslag was in de VS minder bloederig, waardoor de bedrijven aan de overkant van de Atlantische Oceaan vorig jaar recordwinsten konden inschrijven. Dit jaar kwam daar een forse daling van de olieprijs bovenop.

De keuze voor luchtvaartaandelen komt niet uit de koker van Warren Buffett (86) alleen. Twee voormalige hefboomfondsmanagers, Todd Combes en Ted Weschler, drukken steeds nadrukkelijker hun stempel op de beslissingen van Berkshire Hathaway. Gaandeweg kregen beide mannen meer geld onder beheer, en begin dit jaar werd een investering van 1 miljard dollar in Apple werkelijkheid. ‘Ze hebben zeker meer kaas gegeten van enkele sectoren dan ik, die in de laatste 10 à 15 jaar sterk veranderd zijn,' biechtte Buffett op tijdens de algemene vergadering in het Amerikaanse Omaha, de grootste stad van Nebraska. Todd Combes en Ted Weschler begonnen respectievelijk in 2010 en 2011 te pendelen naar Omaha. Ted Weschler verkreeg de job door twee jaar op rij miljoenen te bieden voor een etentje met Warren Buffett. Tegenwoordig pendelt hij te voet naar de kantoren van Berkshire Hathaway.

‘Europese luchtvaartmaatschappijen genoten mee van de goedkopere brandstof, maar dat verschil werd volledig opgesoupeerd door de aanhoudende prijsdruk op de vliegtickets,’ redeneert Frank De Mol van De Belegger. ‘De concurrentie is er duidelijk voor langeafstandsvluchten. Omdat iedereen nu een lagekostenmaatschappij opricht geldt dat ook voor kortere vluchten. Die factor zal niet snel verdwijnen.’

De sector zit al enkele weken in de lift sinds het afgelopen resultatenseizoen. Het Duitse Lufthansa gaf aan de winst over 2015 dit jaar minstens te willen evenaren, ondanks een terugval van de omzet. Air France-KLM kondigde zelfverzekerd aan dat het de capaciteit voor het komende winterseizoen nog meer optrekt.

‘Beide bedrijven noteren op het eerste zicht goedkoop, maar sleuren zware pensioenlasten mee,’ aldus Frank De Mol. ‘Als je daar rekening mee houdt ziet de schuldenratio er al veel slechter uit.’

Ryanair heeft daar geen last van, en heeft als pure lowcostmaatschappij de kosten veel meer onder controle. Het aandeel presteerde de afgelopen jaren superieur. ‘Ryanair, dat zijn klanten handig laat bijbetalen voor alle extraatjes, moet het vooral hebben van de aanhoudende groei van het aantal passagiers,’ zegt De Mol. Ryanair verhoogde vorige week nog de langetermijnprognose naar 200 miljoen passagiers in 2024, tegenover 119 miljoen dit jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud