Advertentie

Tijdelijke winkel gaat niet meer weg

Een tijdelijke pop-up van Torfs Schoenen met oog voor culturele variatie in z'n aanbod. ©Jonas Roosens

Pop-upwinkels blijven populair. Vroeger waren ze vooral een middel om leegstand te bekampen of te verhullen, maar steeds meer zijn ze hét middel om nieuwe winkelconcepten te testen.

Pop-upwinkels, die doorgaans een of meerdere maanden open zijn en dan definitief de deuren sluiten, doemden enkele jaren geleden op in de winkelstraten. Die hebben de jongste jaren almaar meer te kampen met leegstand, veroorzaakt door de economische crisis en de opkomst van e-commerce.

Maar het succes van pop-upwinkels ligt niet alleen aan de crisis in de winkelstraten. Steden gebruiken ze steeds vaker als middel om jonge ondernemers de ruimte te geven om nieuwe winkelconcepten te testen. ‘Veel startende ondernemers hebben vandaag niet de financiële middelen om meteen een volwaardige winkel te openen’, zegt Chris De Smeth van de Mechelse vzw Mest, die leegstaande panden in beheer neemt en ze nadien beschikbaar maakt voor beginnende ondernemers. ‘Een pop-upformule geeft beginnende ondernemers de mogelijkheid om te kijken of hun project aanslaat. Als het mislukt, kunnen ze er na een korte periode zonder al te veel problemen mee stoppen.’

Voor ketens zijn pop-upwinkels een manier om reclame te maken en nieuwe concepten te testen.
Tim Smits
Marketingexpert ku leuven

Ook grote ketens en merken experimenteren steeds vaker met tijdelijke winkelformules. ‘Vooral als een manier om reclame te maken en nieuwe dingen te testen’, zegt Tim Smits, een marketingexpert van de KU Leuven. ‘Er zijn bijvoorbeeld kledingwinkels die één specifieke collectie - en niet hun hele aanbod - in de kijker willen zetten door ze te verkopen in een pop-upwinkel.’

Een voorbeeld is Schoenen Torfs, dat in september in Antwerpen een pop-up opende die kleding en schoenen verkocht die waren ontworpen door drie vrouwelijke ontwerpers met een islamitische achtergrond. Met het project wilde Torfs onderzoeken hoe het klanten met allochtone roots beter kan aanspreken.

Leegstand

Het succes van pop-upwinkels valt ook te verklaren doordat het almaar makkelijker wordt om eigenaars van winkelpanden te overtuigen om ze voor korte termijn te verhuren. ‘Vroeger waren heel wat eigenaren weigerachtig’, zegt De Smeth. ‘Ze wilden verhuren volgens de klassieke 3-6-9-huurformule. Maar als hun pand lang leeg blijft staan, gaan ze sneller dan vroeger overstag. Bovendien is het voor eigenaren beter als er volk over de vloer komt in hun pand. Dat maakt hun gebouwen zichtbaarder en bovendien gebeurt het vaak dat pop-upwinkels door hun succes als volwaardige winkel voortgaan.’

‘Pop-ups zullen nog lang blijven bestaan’, zegt Els Breugelmans, een winkelexpert van de KU Leuven. ‘Ze zijn een oplossing voor leegstand, die nog altijd een probleem is in veel steden. Maar ze zijn ook gewoonweg een meerwaarde voor een stad. Zeker bij jongeren heeft de term ‘pop-up’ een hippe connotatie. Dat soort winkels zorgt voor dynamiek en eigenheid in een stad. Vernieuwing lokt mensen naar de winkelstraat, in tijden waarin e-commerce populairder wordt.’

Zo denkt ook Koen Kennis, Antwerps schepen van Economie (N-VA), erover. ‘Pop-upwinkels creëren een positieve vibe. Ze brengen variatie in een stad. Bovendien merk ik dat heel wat pop-upwinkeleigenaars een erg vraaggericht concept neerzetten. Ze doen erg hard hun best om in een specifieke behoefte te voorzien. Dat appreciëren mensen die onze stad bezoeken.’

Toch is een pop-upwinkel niet geschikt voor iedereen. ‘Een tijdelijke winkel oprichten vergt meer voorbereidingswerk dan veel ondernemers denken’, zegt De Smeth. ‘Vroeger gebeurde het vaak dat ondernemers die in de ene stad een vaste winkel hadden, het potentieel van hun winkel in een andere stad wilden onderzoeken door er een winkel te openen. Dat zien we de laatste jaren minder gebeuren.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud