Uber droomt van vliegende auto

©REUTERS

De zelfrijdende auto staat nog in zijn kinderschoenen maar Uber denkt al een stap verder: de vliegende auto. Die moet over tien jaar mogelijk zijn, aldus Uber.

Vliegen we over tien jaar rond zoals Harry Potter in de Geheime Kamer of Tante Sidonia in de Tuf-tuf Club van Suske en Wiske? Als het van Uber afhangt wel. De Amerikaanse taxi-uitbater presenteerde deze week een 'white paper' van 97 pagina's waarin het uitlegt hoe een netwerk van vliegende voertuigen pendelaars kan helpen om files te vermijden. Net als de Uber-taxi zou je, zo staat in het Elevate-plan, de vliegmobiel kunnen bestellen via een mobiele app. Op termijn zouden die vliegmachientjes ook zonder chauffeur moeten vliegen, compleet computergestuurd dus.

Over vijf jaar klaar

Uber maakt zich sterk dat het eerste toestel over vijf jaar klaar is. Het eerste netwerk tegen 2026. De vliegende auto zouden tot 240 kilometer per uur halen, een actieradius hebben van 160 kilometer, verschillende passagiers aan boord kunnen nemen en kunnen landen en opstijgen op speciaal voorziene parkings of helihaventjes. In sommige tekeningen zien de Uber-voertuigen eruit als kleine vliegtuigjes met helikopterwieken om zowel horizontaal als vertikaal te kunnen vliegen.

Goed voor de files

Uber gaat de toestellen niet zelf bouwen en zal de hulp nodig hebben van producenten die aan 'vliegmobiel-modellen' werken zoals Terrafugia, AeroMobil, Moller en Pal-V. Volgens Uber zal luchtvaart-op-aanvraag de stadsmobiliteit radicaal veranderen en krijgen pendelaars zo een belangrijke deel van hun verloren filetijd terug. 

Volgens Uber is het ook goedkoper om infrastructuur uit te bouwen voor vliegende auto's dan voor gewones auto's omdat je geen wegen, spoor of bruggen nodig hebt en je mini-luchthaventjes op het dak van gebouwen kunnen worden gebouwd. 

Reglementering wordt belangrijk obstakel

Het belangrijkste obstakel worden de nodige vergunningen van alle nationale regulatoren krijgen om met die toestellen over huizen en steden te mogen vliegen. Voor het leveren van pakjes via drones is die reglementering nog helemaal niet op punt en volgens specialisten zal het nog jaren duren vooraleer pakjes leveren via drone deel uitmaakt van het dagelijkse leven.

Volgens critici houdt Uber te weinig rekening met het ingewikkelde proces van air traffic control, dat steeds complexer wordt, en getuigt het van hubris om te denken dat technologie alles oplost.

Er zijn reeds start-ups zoals het Duitse eVolo en de twee Amerikaanse bedrijven Joby Aviation en Zee-Aero - dat steun krijgt van Google-oprichter Larry Page - die kleine vliegtuigen ontwikkelen die auto's kunnen vervangen, schrijft The Wall Street Journal. Maar vooraleer Uber aan zijn 'flying car' begint moet het misschien eerst zijn zelfrijdende auto perfectioneren, aldus sceptici.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud