Veritas hapert over de grens

Veritas verkoopt basiskleding, maar is vooral bekend voor zijn accessoires zoals naaimateriaal. ©Dries Luyten

De Belgische naai- en kledingketen Veritas zit in eigen land aan haar limieten. Daarom wil ze naar Frankrijk en Duitsland trekken. Maar die noodzakelijke expansie verloopt moeizaam.

De Belgische keten Veritas probeert al twee jaar om in het buitenland voet aan de grond te krijgen met haar basiskleding zoals sokken en haar bekende naaispullen. Maar die buitenlandse expansie gaat veel moeilijker dan gedacht.

In 2015 opende de keten twee testwinkels in het westen van Duitsland, met de bedoeling om vanaf het voorjaar van 2016 jaarlijks acht tot tien Duitse winkels te openen. ‘Die plannen hebben vertraging opgelopen’, geeft CEO Ulrik Vercruysse toe.

In België bleven we vorig jaar stabiel omdat de spaarzame consument de weg naar ons naaimateriaal had gevonden.
Ulrik Vercruysse
CEO Veritas

‘Het blijft moeilijk om de Duitsers naar onze winkels te lokken, al wisten we door marktonderzoek dat we ons concept gaandeweg zouden moeten aanpassen aan de Duitse klant. Zowel qua winkelinrichting, verkoopprijzen als assortiment stelt die andere eisen dan de Belg. Het begint beter te gaan, maar de Duitse klant reageert conservatief op nieuwe ketens.’

Door de moeilijkheden in Duitsland besloot de directie ook op andere paarden te wedden. Daarom opende ze in 2016 een winkel in Noord-Frankrijk. Daar kwamen begin dit jaar nog eens twee winkels bij. ‘In Frankrijk komt ons concept makkelijker van de grond’, zegt Vercruysse.

Nog steeds koestert hij de ambitie om zowel in Duitsland als in Frankrijk op grotere schaal winkels te openen. ‘Maar in Frankrijk zal een uitrol wellicht sneller volgen. Midden volgend jaar willen we in Duitsland en Frankrijk een stand van zaken opmaken.’

Dat de oer-Belgische keten naar het buitenland lonkt, komt doordat ze in eigen land en in haar tweede thuismarkt Luxemburg aan haar limieten zit. Zowat overal heeft Veritas winkels. ‘Er zijn nog wel een aantal streken waar er nog geen zijn, maar niet zo veel’, zegt Vercruysse. Veritas heeft vandaag 133 winkels en stelt 350 mensen tewerk.

Aan de deur gezet

De keten moet succesvol worden in het buitenland om opnieuw een gezond bedrijf te worden. Veritas maakt al jaren verlies en het tij keert erg traag. De omzet bleef vorig jaar stabiel op 91,6 miljoen euro. Het nettoverlies kromp slechts met 9 procent tot 5,2 miljoen euro.

‘De belangrijkste reden voor de trage vooruitgang is dat de volledige Belgische kledingsector - inclusief de webverkoop - de verkoop vorig jaar met zo’n 7 procent zag terugvallen’, zegt de CEO. Het slechte weer en de terreuraanslagen in Brussel hielden veel klanten thuis.

Dat veel ketens het vorig jaar moeilijk hadden, bleek uit de faillissementen van MS Mode België en de terugtrekking uit België van de Zwitserse keten Charles Vögele. De kledingketen C&A zag haar omzet in België vorig jaar met 3,9 procent teruglopen naar 444,7 miljoen euro.

Indufin is in Veritas gestapt voor de middellange termijn. Het fonds wil dat we naar het buitenland trekken en aanvaardt dat dat de winst tijdelijk onder druk zet.
Ulrik Vercruysse
CEO Veritas

‘Belgen gaven vorig jaar minder uit aan kleding’, zegt Vercruysse. ‘Veritas bleef stabiel doordat wij ook naaispullen aanbieden. Die vielen in de smaak bij de spaarzame Belg.’

Veritas is sinds 2015 in handen van het investeringsfonds Indufin. Dat kocht toen 60 procent van de aandelen. 10 procent is in handen van het management en 30 procent is eigendom van zeven ondernemersfamilies. Volgens CEO Vercruysse heeft Indufin begrip voor het feit dat het verlies niet sneller krimpt.

‘Indufin is in Veritas gestapt voor de middellange termijn. Het fonds wil dat we naar het buitenland trekken en aanvaardt dat dat de winst tijdelijk onder druk zet.’ Toch werd toenmalig CEO Ine Verhaert in mei aan de deur gezet. ‘Daar kan ik niet op reageren’, zegt Vercruysse. ‘Dat is iets tussen haar en de raad van bestuur.’

Om zijn resultaten op termijn te verbeteren blijft Indufin investeren, zegt Vercruysse. Vorig jaar spendeerde Veritas 6,5 miljoen euro aan de vernieuwing van zijn winkels en aan de automatisering van zijn magazijnen.

‘Daardoor verkleinen we onze kosten en kunnen we klanten blijven aantrekken.’ Ook naar e-commerce gaat heel wat geld. De webwinkel wordt dit jaar qua omzet de grootste winkel, maakt de CEO zich sterk. ‘We hebben onlangs onze webwinkel vernieuwd, waardoor die beter bereikbaar is via tablets en smartphones. Het effect hebben we meteen gemerkt.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content