Vierwielers met verstand

BMW experrimenteert met 'het herkennen van gebaren'. ©RV-DOC

De vooruitgang in chiptechnologie, sensoren en micro-elektronica heeft autorijden grondig veranderd en het leven van de chauffeur heel wat aangenamer gemaakt. Een overzicht van de opmerkelijkste nieuwe snufjes.

Door de wildgroei aan verkeersborden en zones is het in sommige steden niet eenvoudig voor chauffeurs om nog bij te houden wat nu eigenlijk de maximumsnelheid is. Gelukkig is daarvoor verkeersbordherkenning uitgevonden. Door middel van een camera in de neus van de auto speurt uw wagen voortdurend de weg af naar borden waarop de maximumsnelheid staat aangegeven. Die wordt dan aangegeven op uw dashboard of in het ‘head-up display’, het systeem dat rij-informatie in de voorruit projecteert. Wie te snel rijdt, wordt meteen verwittigd. Ook gps-systemen kunnen meestal de maximumsnelheid aangeven, maar niet bij uitzonderlijke situaties, zoals wegenwerken. Met dit systeem blijven de boetes uit.

Handen in de lucht

In de dakhemel van de nieuwe BMW 7-reeks heeft de Duitse constructeur een 3D-camera ingebouwd die afstand kan ‘zien’ en gebaren kan herkennen. Door met de hand in de lucht bepaalde gebaren uit te voeren kunt u onder meer de hifi-installatie en de gsm-carkit bedienen. Het geluid harder en stiller zetten doet u bijvoorbeeld door met uw wijsvinger rondjes te draaien: naar rechts voor luider, naar links voor stiller. Een telefoontje kunt u aannemen door met uw wijsvinger naar voren te ‘duwen’, het telefoontje afwijzen gebeurt door het weg te ‘swipen’.

Als auto’s met elkaar konden communiceren, zouden veel ongevallen vermeden worden.

Met bepaalde handbewegingen kunt u ook van radiostation veranderen of naar het volgende liedje op een cd springen. De software in de camera kan ook bepaalde gebaren herkennen, zoals duim omhoog, een V-teken of een open handpalm. De chauffeur kan het systeem programmeren door handelingen aan zelfgekozen gebaren te koppelen.

Alertheidsmeter

Doodvermoeide chauffeurs die toch achter het stuur kruipen en dan indommelen veroorzaken heel wat ongevallen. Ook de autoconstructeurs zoeken naar een oplossing voor dat probleem. Bij zulke systemen controleren camera’s in de auto voortdurend de bestuurder om te zien of die geen vermoeidheidsverschijnselen vertoont en dus beter de wagen aan de kant zet.

Deze alertheidsmeter van Volvo geeft aan wanneer de chauffeur aan rusten toe is. ©RV-DOC

In de modellen van Lexus focust de camera vooral op de ogen. Mercedes heeft een systeem dat 70 parameters in de gaten houdt: hoe accuraat de chauffeur stuurt, hoe goed hij de auto binnen de wegmarkeringen houdt,... Als de auto denkt dat u te moe bent om te rijden, gaat er een lampje branden op het dashboard of begint het stuur te trillen. Bij Volvo krijgt de chauffeur zelfs feedback over zijn rijprestaties door streepjes op het dashboard: bij vijf streepjes is alles in orde, maar hoe minder streepjes, hoe minder goed de rijprestaties zijn.

Vanzelf rijden

Als de chauffeur te vermoeid is, zal dat binnen enkele jaren niet meer betekenen dat de auto moet stoppen, die zal gewoon zelfstandig kunnen doorrijden. Wagens die echt 100 procent vanzelf kunnen rijden, zijn er nog niet. Toch doen heel wat fabrikanten verwoede pogingen om de grenzen almaar te verleggen. Zo hebben de meeste Duitse premiummerken al modellen geïntroduceerd die in de file autonoom kunnen rijden. Zolang u maar op hetzelfde baanvak blijft, remmen en accelereren ze automatisch en houden ze voldoende afstand tot de voorligger.

Het Amerikaanse Tesla gaat nog een stap verder. Dankzij een software-update kan de Tesla S op de autosnelweg zelf van baanvak veranderen en eigenhandig beslissen of zo’n manoeuvre veilig genoeg is. Tesla waarschuwt chauffeurs wel dat ze hun handen nog altijd aan het stuur moeten houden.

Parkeren zonder zweten

Auto’s die zichzelf kunnen parkeren bestaan al een tijdje, maar de nieuwe BMW 7 heeft dat kunstje nu ook onder de knie als er niemand in de wagen zit. Het idee is dat u op die manier uw wagen kwijt kunt in parkeerplaatsjes die zo nauw zijn dat u als chauffeur zelfs niet meer kunt uitstappen. De bediening van het manoeuvre gebeurt via de autosleutel. Door de ingebouwde sensoren remt de wagen netjes voor muren en andere obstakels. Sturen, gas geven en schakelen gebeuren volautomatisch.

De 'doorkijkauto' van Land Rover

Doorkijkauto

De doorkijkauto van Land Rover laat to door de motorkap te kijken. ©RV-DOC

Head-up displays in auto’s kunnen nu al zaken als snelheid, gps-informatie en radiostations weergeven, maar de auto-ingenieurs denken alweer verder. Land Rover heeft een systeem dat via camera’s in de neus van de wagen een virtueel beeld op de voorruit projecteert waardoor de chauffeur als het ware ‘door de motorkap’ kan kijken. Dat moet chauffeurs die een steile berg oprijden of in nauwe straatjes manoeuvreren, helpen om de juiste stuurbewegingen te maken. De chauffeur kan zo perfect de stand en de hoek van de voorwielen inschatten. Jaguar, ook een merk van de Land Rover-groep, ontwikkelt een variant van het systeem. Niet de motorkap, maar de voorstijlen worden daar virtueel doorzichtig gemaakt, zodat chauffeurs een beter zicht krijgen van wat rondom de wagen gebeurt.

Pratende wagens

Als auto’s met elkaar konden communiceren, zouden veel ongevallen vermeden worden. Ze zouden elkaar waarschuwen voor gladde wegen of voor een ongeval dat een paar honderd meter verderop gebeurde. Zowat alle constructeurs doen volop onderzoek naar dat soort C2C-communicatie (car to car), maar de hinderpalen zijn niet van de poes. Er moet een wettelijk kader komen, er moeten zendfrequenties voor de wagens worden gereserveerd en er moet een standaard ontstaan om auto’s van verschillende merken met elkaar te laten ‘praten’.

De efficiëntie van het systeem valt of staat met het aantal auto’s dat ermee is uitgerust. Waarschijnlijk zou het jaren duren vooraleer het volledige wagenpark over de technologie beschikt. Nochtans zijn de voordelen duidelijk: volgens onderzoekers van de Amerikaanse verkeersveiligheidsorganisatie zouden alleen al in de VS op die manier 1.100 levens per jaar gered worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud