reportage

Virtuele realiteit verandert ook uw huiskamer

©vrgo

Virtuele realiteit mag dan wel de toekomst zijn, onze binnenhuisinrichting is er nog niet klaar voor. Maar ook dat is een kwestie van tijd.

Virtuele realiteit (VR) is ‘up-and-coming’. Samsung lanceerde in september Gear VR, een headset die u onderdompelt in een 3D-omgeving en die werkt met een Samsung-smartphone. Facebook en zijn filiaal Oculus lanceren hun consumentenversie van de Oculus Rift headset begin 2016. Google heeft een goedkoop alternatief met de kartonnen headset Cardboard (waar u uw smartphone in schuift).

Het gaat niet altijd over videogame-omgevingen. Het kan ook gaan over videobeelden van een optreden, een sportwedstrijd of een feestje. Op YouTube en op Facebook zullen er naar verwachting meer en meer video's verschijnen die de kijker toelaten in 360 graden rond te kijken. Google stelt alvast de Jump Camera Rig voor, waarop 16 gopro’s geïnstalleerd staan om het leven in 360° vast te leggen.'VR Video' noemen ze het. 

Mark Zuckerberg, de topman van Facebook, denkt dat we met dit soort technologie feestjes of opleidingen kunnen meemaken waar ook ter wereld, alsof we zelf midden in de actie zitten. Het kan hele sectoren, bijvoorbeeld onderwijs, op hun kop zetten. Tegelijk geeft Zuckerberg toe dat het nog wel een aantal jaren kan duren vooraleer het grote publiek virtuele realiteit omarmt.

Virtuele realiteit vanuit de luie zetel voelt ook niet bepaald natuurlijk aan. Experimenteerders bouwen daarom hele constructies om bijvoorbeeld het gevoel van een parachutesprong zo getrouw mogelijk na te bootsen, zoals te zien was op de Maker Faire 2015 in Rome: 

©AFP

Niet evident om zoiets in je woonkamer te installeren. De Belg Jan Goetgeluk ontwikkelde een 'loopband voor virtuele realiteit', de Virtuix Omni. Virtuix zit inmiddels al drie financieringsrondes ver en inclusief een campagne op het crowdfundingplatform Kickstarter haalde Goetgeluk zo al 8 miljoen dollar op.

De Virtuix Omni

Indien de Omni er toch nog te groot uitziet voor uw leefruimte, dan is er binnenkort mogelijk een compacter alternatief. Op een Londense meetup over virtuele realiteit ontmoette De Tijd Joe Ryan, een Britse gameontwikkelaar. Hij heeft een slimme stoel ontwikkeld, de VRGO, die via het crowdfundingplatform Kickstarter virtuele realiteit binnen de huiskamer moet brengen. 

'Eenmaal grote bedrijven zoals Google en Facebook hun schouders onder een technologie zetten, stijgt de populariteit ervan enorm snel', zegt Ryan. In de onderstaande video demonstreert hij zijn stoel met een Oculus Rift headset en een Leap die de positie van de handen weergeeft.

VRGO-promotievideo.

De eivormige VRGO is kleiner dan de gemiddelde bureaustoel en het prototype weegt slecht zes kilo, wat de ontwikkelaar belooft te reduceren tot vier kilo. 'We kunnen het ook niet te veel reduceren, omdat het nog steeds genoeg moet wegen om stabiliteit te bieden tijdens het spelen', legt Ryan uit.

'Ik heb voordien verschillende andere toestellen uitgetest, maar ze voelden nooit echt natuurlijk aan. Op de VRGO beweeg je je bovenlichaam om te wandelen in de virtuele omgeving net zoals je in het echte leven zou doen. Dat maakt het allemaal stukken intuïtiever en natuurlijker', aldus Ryan.

Op de meetup staat iedereen te popelen om het toestel uit te proberen. Op het scherm kan er gevolgd worden hoe ze moeiteloos bewegen in de virtuele huiskamer.

©tijd

Door naar voren te leunen of je lichaam te draaien beweeg je het personage in de virtuele wereld. Hoe meer je naar voren leunt, hoe sneller het personage beweegt, ‘maar er is nog niemand afgevallen’, verzekert Ryan als we hem ernaar vragen.’

De VRGO verbindt zich draadloos met alle mogelijke toestellen zoals smartphones, Samsung’s VR Gear of Oculus Rift. De batterijen zorgen voor vijf uur speelplezier. Bovendien is de stoel hol binnenin en splijt hij in tweeën zodat binnenin de headset en kabels opgeborgen kunnen worden.

‘We hebben al prototypes verkocht aan bureaus die het vooral in publieke ruimtes gebruikten omdat het zo eenvoudig is. Heel veel musea hebben hun interesse al uitgedrukt, omdat het heel wat hygiënischer is dan de controllers die ze nu gebruiken’, zegt Ryan. De campagne op Kickstarter zal de stoel nu ook voor gewone gebruikers beschikbaar maken.

Crowdfunding

De crowdfunding voor de VRGO stoel begint dinsdagavond (3 november) om 19.30 uur. Ze proberen 20.000 pond te verzamelen voor de ontwikkeling van het definitieve product, binnen vier maanden na het einde van de kickstartercampagne. De eerste 50 mensen die steunen, kunnen de VRGO stoel voor 150 pond en 175 pond bemachtigen. Nadien kost de stoel op Kickstarter 200 pond. Vermoedelijk zal de uiteindelijke winkelprijs 250 pond zijn.

Nadien wil Ryan veel meer functies aan de stoel toevoegen. ‘De stoel zou kunnen helpen bij rugpijn door te registreren hoe je zit en je hierover feedback te geven. Het zou het misschien ook zelf kunnen aanpassen door in de goede positie te kantelen.'

Test

Ryan reikt me de headset aan en ik zet me op de VRGO. Ik kom in een living terecht en ga meteen op mijn doel af na enkele keren tegen de zetel aan te lopen. Eens kijken wat de virtuele koelkast aanbiedt. Jammer genoeg opent de koelkast niet in de demo. ‘Probeer de trap op te lopen’, zegt een man me enthousiast, wat me lukt en mijn hoofd doet draaien. Blijkbaar ben ik een van de mensen die misselijk wordt van de technologie.

‘Het prototype is nog te gevoelig op dit moment, dus als je draait reageert het veel te snel. De echte versie zal veel minder gevoelig zijn’, stelt Ryan gerust. Bovendien zal de reactiesnelheid van de stoel aangepast kunnen worden door de gamer door de muissnelheid of de gevoeligheid van de stoel zelf aan te passen. Ryan wijst er op dat de beelden dertig frames per seconde aanbieden. Om misselijkheid te vermijden moet het toch minstens zestig frames per seconde zijn.

De ervaring kan je zo onderdompelen dat het je volledig overneemt en dat kan te overweldigend zijn voor jonge mensen.
Steve Dann
Algemeen directeur van Amplified Robot

Steve Dann, algemeen directeur van Amplified Robot en organisator van de meetup, schat dat virtuele realiteit binnen vijf jaar tijd deel uitmaakt van het alledaagse leven. Maar het gaat met kleine stapjes. 

Momenteel is acht a tien minuten het maximum om blootgesteld te worden aan de virtuele realiteit. Als je langer ondergedompeld wordt, kunnen er problemen ontstaan. ‘Onze hersens zijn getraind om wat de ogen zien te accepteren als wat echt is. Met virtuele realiteit kan je het brein heel gemakkelijk beetnemen en mensen moeten voorzichtig zijn als ze de grenzen ervan proberen te verleggen’, zegt Dann. Daarom pleit hij voor een leeftijdsgrens van zestien jaar. ‘De ervaring kan je zo onderdompelen dat het je volledig overneemt en dat kan te overweldigend zijn voor jonge mensen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud