column

Universele dienst voor sociale audio

Redacteur technologie

Mijn leven is net ingewikkelder geworden nu Twitter zijn audioruimtes heeft ontsloten.

Al een tijd heb ik de dagelijkse drang om op Clubhouse mensen te vertellen over het markten- en technieuws op tijd.be. Om klokslag 15.30 uur, de opening van Wall Street, spreek ik dan een groepje Clubhouse-gebruikers toe over een selectie posts van onze marktenliveblog en nieuws uit de techsector dat mijn aandacht trekt. Ik probeer het evenementje beperkt te houden tot een half uur, maar dat lukt lang niet altijd.

Op die manier ontmoette ik mensen die veel meer dan ik weten over artificiële intelligentie, halfgeleiders, non-fungible tokens, cryptomunten, de geopolitieke toestand rond Taiwan en de actualiteit in Japan. Inmiddels is de interface van Clubhouse mij vertrouwd alsook de icoontjes die de luisteraars en sprekers voorstellen.

Dat laatste is niet onverdeeld positief, want het zou leuker zijn moesten er telkens nieuwe mensen opdagen, maar dat is zo niet. Het lijkt er sterk op dat de groei van Clubhouse danig vertraagt. Ook organisatoren van andere Vlaamse rooms melden dat ze maar weinig nieuwe gezichten zien.

Misschien ontstaan wel diensten die toelaten tegelijk op al die verschillende audiodiensten aanwezig te zijn en meteen alles op te nemen om er een podcast van te maken.

Terwijl de ontwikkelaars van de app naarstig werken aan een Android-versie, werden ze deze week ingehaald door Twitter. Daar kan je vanaf 600 volgers een eigen ruimte opstarten, die tamelijk lijkt op die van Clubhouse, maar met de mogelijkheid  te reageren met emoji's, de ruimte met een tweet wereldkundig te maken of privétekstberichten te sturen. Ook kan je captions inschakelen, maar dat lukt nog niet zo goed. Mijn Nederlands werd omgezet in hilarische Engelse teksten.

De grote vraag voor de organisatoren van audioruimtes is nu of ze Clubhouse de rug toekeren of niet. Een deelnemer aan de bijeenkomsten op Clubhouse had een oplossing: start op Clubhouse en nodig na een tijd iedereen uit naar een audioruimte op Twitter. Dat lijkt een overgangsmaatregel. Mogelijk slaat het netwerkeffect van Twitter toe en stijgt het aantal deelnemers aan mijn evenementje dramatisch. Ik kan maar hopen.

Maar er gaan nog meer afwegingen komen. Ook Facebook en LinkedIn werken aan sociale audio. En nu we toch bezig zijn, Discord heeft ook audiorooms en is al een tijd veel meer dan gewoon een communicatieplatform voor gamers. Misschien ontstaan er wel diensten die toelaten tegelijk op al die verschillende audiodiensten aanwezig te zijn en meteen alles op te nemen om er een podcast van te maken. Een gat in de markt voor een universele dienst voor sociale audio.

Lees verder