Belastinginspectie worstelt met LuxLeaks

Johan van Overtveldt ©BELGA

Hoe groot de verontwaardiging over de belastingdeals in Luxemburg ook is, de Bijzondere Belastinginspectie kan weinig inbrengen tegen de blootgelegde constructies.

Het internationale belastingschandaal rond Luxemburg bereikte gisteren zijn hoogtepunt met de onthulling van nieuwe belastingdeals met topbedrijven zoals Disney, Bombardier, Skype en Hutchison Whampoa (eigenaar van de winkelketens ICI Paris XL en Kruidvat). Een maand na de eerste ‘Luxembourg Leaks’ raakte bekend dat de belastingontwijking via Luxemburg nog groter is dan gedacht. Ons buurland sluit al zeker tien jaar belastingakkoorden met de bedrijven-klanten van alle grote én kleine advies- en advocatenkantoren. Zo ontwijken de bedrijven belastingen op miljoenenwinsten die ze binnenhalen bij hun postbusbedrijven in Luxemburg (zie boven).

Op korte termijn heeft België als klein land, net als Luxemburg, veel te verliezen bij een eengemaakte Europese belasting. Tenzij de grote landen ook instemmen met budgettaire solidariteit.
Axel Haelterman
Hoogleraar Fiscaal Recht

De Bijzondere Belastinginspectie (BBI) heeft al snel na de eerste ‘LuxLeaks’ vorige maand 37 belastingakkoorden met 26 van de rijkste families en grootste bedrijven van België onder de loep genomen. Maar de vraag is nu of de belastinginspecteurs iets kunnen beginnen tegen de blootgelegde belastingconstructies. Voor de BBI zijn de uitgelekte deals wel knipperlichten om de betrokken bedrijven en families op de rooster te leggen. Maar de verregaande constructies waarvoor Luxemburg groen licht gaf in de deals blijken veel moeilijker aan te pakken.

Dat beaamt ook topexpert Axel Haelterman, hoogleraar Fiscaal Recht aan de KU Leuven en hoofd van het Belgische tax team van het advocatenkantoor Freshfields Bruckhaus Deringer. ‘Ik zou zelfs verrast zijn, mocht de belastinginspectie veel kunnen aanvangen met de gelekte belastingakkoorden. Het is wel een normale reactie dat de fiscus alle documenten wil inkijken. Maar er zijn meerdere redenen waarom de inspecteurs er weinig mee kunnen doen. De antimisbruikbepaling dateert pas van 2012. Maar dan nog is alles goedgekeurd door de Luxemburgse fiscus en zijn gewoon de wettelijke systemen toegepast. Ook de advieskantoren hebben alleen maar hun rol gespeeld.’

België is Luxemburg niet. Met de reeks ‘Belastingroute België’ bracht De Tijd vorig jaar al in kaart hoe multinationals ons land gebruiken om belastingen te ontwijken. Maar in België worden lang niet op dezelfde schaal als in Luxemburg belastingdeals op maat gesloten met topbedrijven.

Veel van de constructies die LuxLeaks blootlegt, zou de Belgische ‘rulingcommissie’ nooit aanvaarden. Dat neemt niet weg dat België zo’n 5 procent van zijn belastingdeals of ‘rulings’ niet vrijgeeft. Het vermoeden is groot dat net die rulings wel gebruikt worden om net als in Luxemburg belangrijke bedrijven met belastingcadeaus te lokken of te paaien.

De Tijd onthulde vorige maand al een van die vertrouwelijke deals met de bierreus AB InBev. Om klaarheid te krijgen over al die mysterieuze belastingafspraken heeft De Tijd de wet op de openbaarheid van bestuur gebruikt om ook de andere rulings, geanonimiseerd, te kunnen inkijken. Maar de Belgische rulingcommissie heeft onze vraag gisteren formeel afgewezen. Op basis van het beroepsgeheim van de belastingambtenaar.

Hoewel 95 procent van de rulings in België wel publiek is, weten we dus niet wat er met die andere 5 procent gebeurt. Is iedereen wel gelijk voor de belastingwet? Die onzekerheid wringt. Ook al benadrukt de fiscus dat er niets onwettigs gebeurt, dat buitenlandse belastingadministraties wel alle rulings mogen inkijken en het parlement en het Rekenhof in eigen land controle uitoefent. Toch is de tijd rijp om honderd procent zekerheid te krijgen.

‘De Luxemburgse rulings mogen dan wel wettelijk in orde zijn - met uitzondering van de dossiers waarin na onderzoek fraude zou worden vastgesteld - er is ook nog zoiets als het billijkheidsbeginsel’, reageert minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA). ‘Men mag en moet daar vragen bij stellen.’

De minister houdt ook vol dat hij volgende maand van Luxemburg alle belastingdeals of ‘rulings’ zal krijgen die ons buurland heeft gesloten met Belgische bedrijven en rijke families. ‘Ik heb tegenover Luxemburg de nodige stappen ondernomen om meer transparantie te bekomen. Dat initiatief zal vanaf januari vruchten afwerpen. En de informatie die daaruit gewonnen wordt, zal grondig onderzocht worden. Maar dit is uiteraard een problematiek die de grenzen van België - en zelfs Europa - overstijgt. In Europa groeit de consensus dat aan Luxemburg een duidelijk signaal gegeven moet worden. Wij hebben daartoe vanaf dag één mee initiatief genomen op het Europese forum.’

Haelterman waarschuwt echter voor de gevolgen van een eengemaakt belastingtarief in Europa. ‘Het is logisch dat de grote economieën daarop aandringen, maar kleinere economieën, zoals Luxemburg en ook België, zullen daar zeker op kortere termijn, de komende zeven jaar, bij verliezen. Tenminste als er niet gelijktijdig ook budgettaire solidariteit komt tussen de grote en de kleinere Europese landen. Want dan blijven Luxemburg en België individueel aansprakelijk voor hun begrotingen, maar kunnen ze hun fiscale troeven niet meer uitspelen om toch multinationals aan te trekken en daar belangrijke inkomsten en werkgelegenheid uit te halen.’

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud