Advertentie

Het is afwachten hoe het Elicio vergaat bij de Luikse octopus Tecteo.

©doc

Electrawinds heeft het loodje gelegd door ondeugdelijk bestuur. Of het de windenergie-afdeling Elicio goed zal vergaan bij de intercommunale octopus Tecteo blijft af te wachten.

Door Ivan Van de Cloot, hoofdeconoom Itinera Institute en executive professor UAMS

Het was natuurlijk heel voorspelbaar: het probleem-Electrawinds, dat fundamenteel te maken had met te veel schuld, wordt opgelost met belastinggeld. Maar je mag het zo niet noemen, want de intercommunale Tecteo vindt zichzelf een voorbeeld van ondernemerschap nieuwe stijl.

Want dat is de paradox: in sommige regio’s beschouwen politici zich als de meest geschikte ondernemers. Uiteraard kan ook een intercommunale een voorbeeld zijn van goed bestuur. Maar als je weet dat Tecteo door een burgemeester wordt geleid, zouden alarmbellen moeten rinkelen. Die twee mandaten combineren is wettelijk onverenigbaar. Dat het toch kan, is omdat er een privéfiliaal in ondergebracht werd.

Het was eerder al duidelijk, omdat niemand de verloning van voorzitter Stéphane Moreau kon raadplegen. Pas na grote ophef werd bekend dat het loon van de burgemeester van Ans veel hoger lag dan dat van onze premier. En dat terwijl minister Jean-Pascal Labille daar bij overheidsbedrijven als Bpost en Belgacom net een breekpunt van maakte. Een en ander ligt in de lijn van roemruchte voorgangers als André Cools (voorzitter van OMOB, later Ethias) en Alain Van der Biest, op wiens kabinet Moreau het vak leerde.

Uiteraard kost ondernemen geld, maar het gaat al gemakkelijker als je de hand kan leggen op het pensioenfonds van de Luikse brandweerlui (ALE) dat geparkeerd stond bij OMOB. Net door dat om te vormen tot een ‘organisme voor de financiering van pensioenen’ konden vrijstelling van roerende voorheffing en belastingvrije winsten bekomen worden. Ook op andere overheidsorganen werd druk uitgeoefend om hun pensioengeld aan de nieuwe constructie toe te vertrouwen.

Velen zien geen graten in dergelijk ondernemerschap. Maar de geschiedenis leert dat het vermengen van de rollen van de publieke en de privésector niet altijd bevorderlijk is voor goed beheer. Als een prestigieus imperium met pensioengeld wordt uitgebouwd, is het niet evident dat dat steeds gebeurt in het belang van de werknemers, die er wel op rekenen dat hun pensioengeld er op hun oude dag elke maand zal liggen.

In het zuiden van het land fronsten toch enkelen de wenkbrauwen toen de Waalse intercommunale in 2013 zowaar een krant overnam. In hoeverre de waakhond van de democratie zijn rol kan spelen als overheidsvehikels aandelen verwerven in de media, werd plots een pertinente vraag. Zeker in het geval waar een journalist van Le Soir bedreigd werd met een schadeclaim van 6 miljoen euro wegens een artikel over een reisje naar Las Vegas van de burgemeesters van Ans en Seraing, betaald door een dochter van Tecteo.

We zijn wel wat gewoon in dit land, maar dat het revisorenkantoor Daerden de rekeningen controleerde, terwijl wijlen Michel Daerden liefst 110 miljoen euro leende van het vehikel voor weer een andere intercommunale verbonden met de Luikse luchthaven - Ecetia - maakte het verhaal te surrealistisch voor woorden.

Ondertussen is men in Vlaanderen blij dat Gimv nog 29 procent van zijn inlage recupereert, terwijl het risico overgedragen wordt aan de Waalse belastingbetaler. Electrawinds ging ten onder aan falende governance. Of het de winddivisie Elicio beter zal vergaan nu ze onderdeel wordt van een politiek vehikel dat tegelijk actief is in energie, telecom, kabel en onlangs ook de media, moet nog blijken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud