Advertentie
Advertentie
reportage

'Promotie maken wordt een kwestie van data'

©Pieter van Eenoge

Adieu, buikgevoel. De toekomst van het werk is er één van data en wetenschap. Welkom in de wondere wereld van de 'people analytics', waar algoritmes talent ontdekken, en data-analyse de ideale locatie bepaalt voor de waterkoeler.

Voetballers hebben tegenwoordig statistieken. Krijgen we er binnenkort allemaal? Almaar meer van wat we doen van negen tot vijf, of van vijf tot negen, valt objectief te meten en te kwantificeren. En dat doet een heel nieuw wetenschapsdomein ontstaan. 'People analytics', heet het voor de ingewijden. Ook wel: 'workforce analytics'.

'People analytics' is de combinatie van human resources, data-analyse en nog een stuk of wat andere wetenschappen. Het is een pril domein. Maar verwacht wordt dat het de wereld van het werk zoals we die kunnen ingrijpend zal veranderen.

Denk aan: slimme tests die onze professionele vaardigheden objectief in kaart brengen, gewoon door ons een spelletje te laten spelen op onze smartphone. Zo'n spelletjes ontwikkelde Knack in Silicon Valley al, een start-up met een team van verschillende topwetenschappers.

Denk aan: algoritmes die bedrijven helpen om ontluikende high potentials te identificeren, of voorspellingen te doen over het personeelsverloop.

Denk zelfs aan: data-analyse die de ideale plek voor de koffieautomaat of de waterkoeler zal bepalen.

Buikgevoel

'Veel managers werken nog altijd op buikgevoel', zegt hoogleraar organisatiepsychologie Frederik Anseel van de Universiteit Gent. 'Ze lijken daar zelfs een zekere trots uit te putten. Elke week lees ik wel een interview waarin iemand zegt: 'Ik werf medewerkers aan op basis van de twinkel in de ogen.' Dat is compleet onzinnig, natuurlijk.''

Anseel is niet de enige die dat zegt, en hij is in goed gezelschap. In zijn bestseller 'Ons Feilbare Denken' houdt Nobelprijswinnaar Economie Daniel Kahneman een lang pleidooi om alle intuïtie uit aanwervingsgesprekken te bannen. 'Er bestaan wetenschappelijk onderbouwde modellen die bedrijven van grote hulp kunnen zijn', zegt Anseel.

Samen met een oud-mederwerker richtte hij een spin-off op aan de universiteit Gent, die bedrijven wil helpen evidence based beslissingen te nemen. Aan de universiteit timmert hij ook aan de oprichting van een interdisciplinair kenniscentrum met als werknaam 'People Analytics at Work'.

Slimme badge

Omdat almaar meer werken digitaal gebeurt, worden de data steeds overvloediger. En via allerlei sensoren krijgen bedrijven ook steeds meer feedback over wat er in de echte wereld gebeurt. Humanyze, een spin-off van het prestigieuze Massachussetts Institute of Technology, helpt bedrijven bijvoorbeeld met een slimme badge om data te verzamelen. Niet om werknemers te controleren - daar worden volgens het bedrijf heel strikte afspraken over gemaakt - maar om datagedreven beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld over de inrichting van de werkplek.

Niemand, zegt CEO en oprichter Ben Waber, zou nog maar een seconde overwegen om alleen maar op buikgevoel 100 miljoen uit te geven aan een advertentiecampagne. 'Je zou onmiddellijk ontslagen worden. Maar om de een of andere reden gebruiken we wel heel weinig data — áls we er al gebruiken — voor belangrijke beslissingen die een heel grote impact hebben op mensen. Dingen als: hoe moet onze organisatiestructuur eruitzien? Hoe moeten we mensen betalen?'

U leest alles over people analytics in het artikel 'Werken, de nieuwe wetenschap' nu zaterdag, zowel in de krant als online, in een longread. Het is het eerste artikel van de reeks 'Het Nieuwste Werken'. Die maakt deel uit van 'Nieuwe Tijden', een project waarin De Tijd een jaar lang stilstaat bij de vooruitgang.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud