Stad Deinze: ruimte voor groei

Met een systeem van deelfietsen haalt Deinze veel auto's uit het verkeer. ©BELGA

Deinze is de kleinste van de vier Vlaamse steden die strijden om de lokale overheidsorganisatie van het jaar te worden.

Met zijn 31.000 inwoners wordt Deinze soms beschouwd als een voorstad van Gent, maar dat is niet terecht, vindt stadssecretaris Stefanie De Vlieger. ‘We willen een voortrekkersrol spelen. In kleinere steden als de onze is er wel nog ruimte om te groeien. Een stad als Tilburg heeft dezelfde oppervlakte, maar daar wonen wel 200.000 mensen. Als we een slim beleid voeren, kunnen er dus ook bij ons nog een heel pak bij.’

Om op de centen te letten, haalde Deinze een CFO uit de privé-sector binnen. ‘Gewoon al door onze verzekeringen door te lichten, heeft die ons meteen geld opgeleverd,’ zegt burgemeester Jan Vermeulen (CD&V). Deinze deed voor leningen een beroep op de Europese Investeringsbank, en kan op btw besparen door met een autonoom gemeentebedrijf te werken. De stad ging ook na wat tot haar kerntaken behoort en wat niet. Zo slaagde ze erin om een lokaal recreatiedomein te laten overnemen door de provincie.

Om de stad op een moderne en menselijke manier te organiseren, zocht Deinze inspiratie in Denemarken. De blue-bike fietsen zijn goed voor 30.000 deelfietsritten per jaar, wat een besparing van 11 miljoen ton CO2 oplevert. Vier op de tien Deinzenaars laat daardoor de auto thuis. ‘We hebben de stad in bruikleen van onze kinderen en kleinkinderen. Daarom moeten we er zorgzaam mee omspringen’, besluit Vermeulen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud