Opera Ballet Vlaanderen: eeuwenoude traditie in modern kleedje

Opera Ballet Vlaanderen wil ook een jong publiek bereiken. ©Annemie Augustijns / Opera Ballet Vlaanderen

‘Wij zijn Vlaanderen's hofleverancier van live emoties.' Zo omschrijft algemeen directeur Bart Van der Roost de missie van het Kunsthuis Opera Ballet Vlaanderen, genomineerd voor de categorie 'Regionale overheidsorganisatie van het jaar'.

Sinds de fusie tussen de Vlaamse Opera en het Ballet van Vlaanderen heeft de instelling werk gemaakt van innovatie en wendbaarheid.

‘We zijn een kunstvorm van 400 jaar oud, maar we focussen enorm op klantgerichteid, zegt Van der Roost. ‘Als een van de eerste in de sector zijn we al 15 jaar geleden begonnen met customer relationship management (CRM). Per klant kunnen we de omzet, het aantal gekochte tickets, de toegestuurde mails en het aantal bezochte voorstellingen bekijken. We willen daar nog een stap verder in zetten en aan yield management doen: net als in de vliegtuigsector met flexibele prijzen werken.’

Sinds januari heeft het Kunsthuis een ‘digital improver’ in dienst. Zij moet alle collega’s ondersteunen in het stroomlijnen en optimaliseren van digitale processen, en het omzetten van analoge werkstromen naar de digitale wereld. ‘Onze oude traditie van een ambacht moeten we koppelen aan de uitdagingen van vandaag’, zegt Van der Roost. ‘We denken aan Augmented Reality, hologrammen en 3D-printen. Daarvoor willen we bijvoorbeeld samenwerken met instellingen als het Vito en Imec.’

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect