reportage

‘Ik word duizelig van onze cijfers'

©Wim Kempenaers (WKB)

Filmticketjes verkopen is voor Kinepolis nog maar goed voor amper de helft van de inkomsten. Het zijn het vooral de bedrijfsevenementen, de snackverkoop, een eigen reclameregie, de filmdistributie en een gestroomlijnd beheer van het vastgoed die Kinepolis doen groeien in een markt die al decennia lang krimpt. ‘Elk jaar maken we ons budget op met de hypothese dat we 5 procent minder bezoekers zullen hebben.’

Het is even schrikken wanneer we de trappen van Kinepolis Antwerpen opklauteren. Zowat de helft van het directiecomité van de bioscoopgroep staat ons op te wachten. ‘Ik wilde graag onze mensen zelf het verhaal laten vertellen, per afdeling of activiteit. We zijn ten slotte kandidaat voor Onderneming van het Jaar’, zegt CEO Eddy Duquenne, terwijl we naar binnen stappen langs de publieksingang. En dus krijgen we een uitgebreide rondleiding doorheen het Antwerpse bioscoopcomplex van liefst zes managers. ‘Dit complex is, na de gigant in Madrid, de grootste telg uit de familie van multi- en megaplexen’, legt Kristof Restiau, de vastgoedmanager van de groep uit. ‘Hier hebben we 24 zalen, het grootste megaplex in Madrid heeft er 25. En we bezitten zo goed als alles zelf. Het vastgoed, waarvan een groot deel winkels en horeca, staat voor twee derde van onze balans.’

De cijfers van de hele groep doen nog meer duizelen: in zes landen - sinds de overname van Wolff-groep ook in Nederland - heeft de groep 35 bioscoopcomplexen, met in totaal 400 zalen, goed voor meer dan 20 miljoen bezoekers.

  • Ontstond in 1988 toen de families van wijlen Albert Bert en Rose Claeys Kinepolis Brussel bouwden, dat maar liefst 25 zalen telde. In 1997 fuseerden de families Bert en Claeys tot één concern, Kinepolis Group. In 1998 trok het naar de beurs.
  • Omzet: 246 miljoen euro.
  • Rebitda: 74,5 miljoen euro.
  • Nettowinst: 37,5 miljoen euro.
  • 1.900 medewerkers.
  • 35 bioscopen in België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Polen, met meer dan 20 miljoen bezoekers per jaar.

De investeringen in die omvang lijken gewaagd, in een bioscoopmarkt die, net zoals de bierconsumptie, wereldwijd structureel daalt. Ook in België neemt het aantal bezoekers al decennialang af, van 50 miljoen na de Tweede Wereldoorlog tot 20 miljoen vandaag. ‘Elk jaar maken we ons budget op in de hypothese dat we het met 5 procent minder verkochte tickets zullen moeten doen’, licht Duquenne toe.

Meer omzet per bezoeker is dus de boodschap. En dat lukt, al vijf jaar lang. Tussen 2008 en 2013 ging de omzet met 13 procent omhoog tot 246 miljoen euro, vooral in België. Nog spectaculairder is dat Kinepolis uit die extra omzet veel meer winst wist te puren. De operationele marge steeg de voorbije vijf jaar van 13,2 naar 22,4 procent. De nettowinst steeg met 146 procent tot 37,5 miljoen. ‘Wil je dan nog groeien, moet je marktaandeel inpikken door overnames te doen’, verklaart Duquenne het overnamepad dat Kinepolis sinds dit jaar is ingeslagen.

De hogere omzet per bezoeker komt niet van een hogere ticketprijs, wel van een heel pallet aan extra inkomstenbronnen, waarvan de popcorn-, frisdrank- en snoepshop de meest voor de hand liggende is. ‘Jarenlang hadden we aparte winkels bij onze bioscopen’, vertelt retailmanager Bruno Barrat. ‘Maar met de bouw van onze megaplexen kon een gewone winkel die piekmomenten niet aan. Bovendien komen mensen steeds dichter bij het aanvangsuur van de film in de bioscoop aan. Gevolg: lange wachtrijen en gemiste omzet. Door over te schakelen op selfserviceshops hebben we dat opgelost. Vandaag koopt 80 procent van de bezoekers iets in de shop, en dat groeit nog steeds.’ Hogere omzet is trouwens vooral een zaak van meer verkopen, niet van duurder, verzekert Barratons. ‘De prijzen zijn niet spectaculair gestegen. Wel verkopen we nu snoep in vierkante in plaats van puntzakken. Dat scheelt.’

De zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen betekent niet dat Kinepolis zich neerlegt bij de afkalving van de bezoekersaantallen. De ticketverkoop staat nog steeds voor 54 procent van de omzet. Bijvoorbeeld door de vaste klanten meer te laten terugkomen. ‘De 20 miljoen tickets die we elk jaar verkopen, worden gekocht door 5 miljoen unieke klanten’, vertelt marketingdirecteur Stefaan Claes. ‘Van 3 miljoen van hen hebben we een e-mailadres en van nog eens 1 miljoen kennen we de voorkeuren. Op basis van die kennis kunnen we ervoor zorgen dat er op elk moment voor elk type bezoeker iets in het aanbod zit. Dat gaat van Hollywood-blockbusters tot lokale content en arthousecinema, genres die steeds belangrijker worden. Wist je dat we hier in Antwerpen ook steeds meer Turkse en Indiase films vertonen? Die draaien goed.’

‘Met de NPS-methode (net promotor score) kunnen we via een onlinebevraging een profiel opstellen van welke films een bepaalde persoon goed vindt en welke niet. De best scorende film tot nu toe was ‘Marina’ (2013), de slechtste ‘Tree of Life’ (2011), een heel moeilijke film. Maar dat kwam doordat de publiekslieveling Brad Pitt erin meespeelde.’ Precies dat willen we vermijden door ons marktonderzoek: dat mensen teleurgesteld uit de zaal komen. Eigenlijk willen we nog steeds zijn zoals die kleine uitbater in de jaren zestig aan de kassa van zijn ene zaaltje: ‘Meneer, die film is misschien toch niets voor u.’ Van onze 600.000 onlinenieuwsbrieven is geen enkele dezelfde.’

Met de groep managers dalen we de trap af naar een gigantische ruimte die ooit een parking was, maar nu omgebouwd is tot evenementenzaal. Technici zijn her en der bezig met het ophangen van verlichting en de aankleding van de zaal. ‘Straks vindt hier Ladies@themovies plaats’, zegt Suzy Horemans, theatre manager van de vestiging in Antwerpen. ‘Een evenement waarbij dames een uur voor aanvang van de film kunnen komen shoppen. Daarnaast houden we hier premières en bedrijfsevenementen. Hier in Antwerpen alleen al hebben we 250 evenementen per jaar. Over heel de groep genereert deze divisie 14 procent van de omzet.’

Met Escape zullen we films op drie schermen tegelijk kunnen projecteren, bijna rondom de toeschouwers. Bij 21st Century Fox zijn ze hier wild enthousiast over.
Bob Claeys
Directeur onderzoek & ontwikkeling Kinepolis

De events waren ook maar mogelijk door de digitale projectie, waar Kinepolis in samenwerking met Barco mee pionierde. In de projectiezaal is, op de nostalgische kleinoden na die her en der tegen de muur hangen, geen pellicule meer te zien. Alles digitaal. ‘Dat heeft heel wat van onze diversificatie mogelijk gemaakt’, zegt Bob Claeys, zoon van medestichter Rose Claeys en directeur onderzoek & ontwikkeling. ‘Powerpointpresentaties of lowbudget reclamefilms behoorden plots tot de mogelijkheden. En zelfs live-uitzendingen van een ballet- of operavoorstelling, een rockconcert of een gestreamde jaarvergadering van een groot bedrijf kunnen maar met digitale beelden die we ontvangen via onze satellietschotel op het dak. Via die weg worden trouwens ook de nieuwe films van de server van de filmproducenten gehaald. Samen met de encryptiesleutel om ze te decoderen. Die content ontsluit zich enkel op de unieke digitale projector waarvoor hij bestemd is, en dan nog eens alleen binnen een vooraf afgesproken draaiperiode voor die ene film.’ Alles tegen de piraterij, zeg maar.’

Claeys troont ons mee naar zaal 5. Op de grond liggen kabels, het plafond ligt gedeeltelijk open en helemaal achteraan is het gigantische doek opzijgeschoven, een bizar zicht. ‘Hier installeren we Atmos, de nieuwste driedimensionale geluidstechnologie van Dolby. Daarbij wordt de kijker ondergedompeld in het geluid door een extra laag speakers in het plafond en doordat geluid ook echt lijkt te komen vanwaar in het beeld de bron zit. Kinepolis kiest dus niet het concurrerend systeem Auro 3D van het Belgische Barco? ‘We denken dat de standaard van het grote Amerikaanse Dolby sneller het filmwereld kan inpalmen, antwoordt Duquenne. En hij vervolgt lachend: ‘Het houdt hen scherp als we niet alles met Barco doen. We doen al zoveel met hen. Vrijdag (vandaag, red.) stellen we trouwens Escape voor, onze nieuwste projectietechnologie.’

Wat dat is, wordt duidelijk in een andere zaal. Hier staan twee extra schermen bijna haaks op het centrale scherm. ‘Dit is echt state-of-the-art’, zegt Claeys enthousiast. ‘Alleen enkele zalen in de VS hebben dit al. Met Escape zullen we films op drie schermen tegelijk kunnen projecteren, bijna rondom de toeschouwers. Bij 21st Century Fox zijn ze hier wild enthousiast over. Voor hun film ‘The Maze Runner’ hebben ze tien minuten extra geproduceerd die kunnen worden getoond naast het gewone scherm. Nu zijn het nog extra’s zonder invloed op de verhaallijn, maar zo ontstaan enorme creatieve mogelijkheden. De trein aan innovatie stopt daar niet. Claeys haalt nog de laserprojectie aan, waarmee Kinepolis eveneens samenwerkt met Barco. De technologie heeft als grote voordeel dat de lichtbron gigantisch veel intenser Gevolg: nog grotere schermen en veel helderdere kleuren, ook bij 3D-films. ‘Allemaal in het teken van de filmbeleving.’

‘Bob, klopt het dat Atmos 2,5 keer meer kost dan een projectie-installatie?’ vraagt Duquenne gespeeld verontwaardigd. ‘Ik word soms duizelig van die investeringsbedragen. We willen met dat soort innovaties vooropgaan in de markt. Alleen zo onderscheiden we ons van de prijsspelers, gerund door private-equityspelers met een tijdhorizon van enkele jaren en enkel gericht op blockbusters. Aan de andere zijde zitten de kleine famiale bioscopen die niet de schaal hebben om de nieuwste technologie te volgen. Wij zitten daar tussenin. Een combinatie van een sterke familiale aandeelhouder, de familie Bert en de beurs geeft ons de kracht om mooie overnames te doen. Het is een kwestie van tijd.’

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud