analyse

Showman Franco Dragone sluit contracten via Panama

Franco Dragone ©Photo News

Franco Dragone, wereldbekend om zijn spektakelshows en zijn werk voor Cirque du Soleil, duikt op in Panama Papers. De uitgelekte documenten bewijzen hoe de Belgisch-Italiaanse showman contracten sluit via Panama en de Britse Maagdeneilanden.

De 63-jarige Franco Dragone is geboren in Italië, maar kwam al op zevenjarige leeftijd met zijn familie naar België, La Louvière. Als prille dertiger begon hij alle shows te regisseren van Cirque du Soleil, van bij de oprichting midden jaren 80 tot 1998. Over de hele wereld genoten tientallen miljoenen mensen van Dragone’s fantasierijke producties die circus en theater combineerden.

Vanaf 2001 richtte hij in La Louvière zijn eigen groep bedrijven op, met onder andere Productions du Dragon en Dragone Costumes. Maar ondanks het succes van zijn grote shows, zoals zijn Las Vegas-show met zangeres Céline Dion uit 2003, weerspiegelen de cijfers van zijn Belgische bedrijven niet zijn successen. Eind vorig jaar raakte bekend dat het gerecht van Bergen onderzoekt of Dragone belastingfraude pleegt door zijn inkomsten te versluizen naar bedrijven in belastingparadijzen.

Jagfield Corp: bedrijf nummer 58

Nu duikt Dragone ook op in de gelekte Panama Papers. Dat heeft te maken met Jagfield Corporation, een vennootschap in Panama die in januari 2006 is opgericht en nog altijd actief is. Het Panamese bedrijf is opgericht via een bank in Luxemburg. Maar in Panama bestaat het alleen op papier, is het gevestigd op het adres van de ‘leverancier’ van het bedrijf, Mossack Fonseca, die ook de stromannen levert om de administratieve verplichtingen na te komen.

Alle onthullingen op een rijtje. Bekijk hier ons volledige dossier over de Panama Papers.

Ook de naam is totaal willekeurig en bevond zich in januari 2006 tussen een nieuwe ‘stapel’ van 120 Panamese spookbedrijven die Mossack Fonseca kant-en-klaar had gemaakt voor zijn klanten in Luxemburg. Jagfield Corp. was niet meer dan nummer ‘58’ in de lijst met ‘shelf companies’: Panamese bedrijven die op het schap liggen om gebruikt te worden door klanten van banken, belastingadviseurs,…

Een uitgelekt contract tussen het Panamese bedrijf Jagfield Corp. en nog een ander schermbedrijf op de Britse Maagdeneilanden, Lina International Inc., toont aan hoe Dragone zijn zaken regelt in belastingparadijzen. Het contract dateert van 20 juni 2008 en gaat over de show ‘The House of Dancing Water’, ’s werelds grootste watershow die sinds 2010 te zien is in het City of Dreams-resort in het Chinese Macau. In het contract worden de auteursrechten geregeld die te maken hebben met de prestaties van Giuliano Peparini, de choreograaf van Dragone’s show. Het Panamese bedrijf is opgericht via een bank in Monaco.

Scène uit The House of Dancing Water, een van Franco Dragone die nog steeds loopt in Macau. ©RV DOC

Volstrekte geheimhouding

In het contract staat vermeld dat Peparini er zelf verantwoordelijk voor is dat belastingen worden betaald op de inkomsten die hij via het schermbedrijf in Panama opstrijkt als choreograaf. Tegelijk is het duidelijk dat Dragone voor deze show werkt met zijn eigen schermbedrijf op de Britse Maagdeneilanden, dat volgens het contract de eindbeslissingen over de show neemt. En het contract bepaalt dat Dragone alle auteursrechten van de show voor zich mag houden. In ruil krijgt de choreograaf 100.000 dollar. En die betaling zal in schijven plaatsvinden via Dragone’s vennootschap op de Britse Maagdeneilanden.

Giuliano Peparini, de Italiaanse choreograaf van The House of the Living Water. ©BELGAIMAGE

In het contract tussen de twee belastingparadijzen staat natuurlijk een strikte vertrouwelijkheidsclausule. De choreograaf mag aan niemand wat dan ook vertellen over de inhoud van de overeenkomst. ‘Dat zou schade toebrengen aan de belangen van Lina International Inc.’, luidt het. En dat betekent ook volstrekte geheimhouding over de financiële en andere gegevens over Dragone’s schermbedrijf op de Britse Maagdeneilanden, stipuleert het contract.

Antidateren tegen vergoeding

Een kopie van het ‘exotische contract’ is verstuurd naar een lokale advocate op het eiland. Maar in werkelijkheid is het alleen een papieren constructie. Het adres van Dragone’s schermbedrijf is niet toevallig hetzelfde adres als dat van een groot advieskantoor op de Britse Maagdeneilanden. Ook de Italiaanse choreograaf heeft niets met Panama te maken, behalve dat hij op papier de gevolmachtigde is van Jagfield. Zijn officiële verblijfplaats is in Rome en hij verblijft ook in Parijs. Alle betalingen en regelingen gebeuren vanuit Luxemburg. En de stromannen die het bedrijf in Panama officieel leiden, krijgen van de beheerder Mossack Fonseca zuiver formeel een kopie van het contract om het te ondertekenen.

Een contract valselijk dateren blijkt evenmin een probleem voor Mossack Fonseca.

Een contract valselijk dateren blijkt evenmin een probleem voor Mossack Fonseca. Het kost alleen wat meer, blijkt. In een mail van juni 2010 wordt gevraagd om het contract met de choreograaf aan te passen en te dateren op mei 2009. ‘Vermits het document gedateerd is op 2009, zullen we een factuur opsturen met onze ‘speciale vergoedingen’ voor het antidateren van documenten’, luidt het.

Wanneer de Italiaan zijn Panamese schermvennootschap niet meer nodig heeft, worden de facturen om Jagfield in stand te houden via de bank in Luxemburg niet meer betaald. Uiteindelijk besluit Mossack Fonseca het Panamese bedrijf een nieuw leven te geven als schermvennootschap voor een nieuwe cliënt bij een bank in… Monaco.

Dragone reageert

In een reactie zegt Dragone dat hij ‘geen tijd heeft om uitgebreid toelichting te geven’. ‘Een belangrijk project in Moskou palmt mijn aandacht momenteel volledig in, en daarna vertrek ik alweer naar China.’

‘Maar de internationale structuur rond de groep Dragone is geen geheim’, benadrukt hij. ‘Er loopt ook al drie jaar in België een gerechtelijk onderzoek naar de structuur en dat onderzoek is nog niet klaar. Maar daarover kan ik niets zeggen en ook de betaling van onze bedenkers is vertrouwelijk. Wel heb ik er bewust voor gekozen mijn bedrijf in La Louvière te vestigen. Dat is een keuze om jobs te scheppen en mijn streek wereldwijd te laten schitteren. Terwijl al onze klanten in het buitenland zitten. Dat is geen fiscale keuze, wel een keuze om trouw te blijven aan mijn wortels.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content